00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ORBITA KULTURE
10:00
120 min
SPUTNJIK INTERVJU
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Festival autorskog filma
07:00
30 min
ORBITA KULTURE
Svet nastao ispod Gogoljevog šinjela
16:00
120 min
MILJANOV KORNER
Realnost je da se Partizan i Zvezda bore za mesto u plej-inu
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Rozanov“
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
Autorska emisija Ljubinke Milinčić
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920, 26.08.2021
DRUŠTVO
Društvene teme, zanimljive priče, reportaže, događaji, festivali i kulturna dešavanja iz Srbije, i ostatka sveta

Tajni školski program za srpsku decu: Kritike iz SPC na račun iznenadne novine u školama

© Sputnik / Lola ĐorđevićCveće i igračke na ogradi škole "Vladislav Ribnikar"
Cveće i igračke na ogradi škole Vladislav Ribnikar - Sputnik Srbija, 1920, 09.09.2023
Pratite nas
Uvođenje predmeta "Vrline i vrednosti" samo je vrsta kozmetičke promene posle nesreće u Ribnikaru i Mladenovcu. Čarobni štapić ne može rešiti sve probleme u prosveti, a odabirom pedagoga i psihologa kao predavača, ostatku nastavnog kadra se šalje poruka - ne očekujemo da imate odgovornost za vaspitanje dece. To je put kojim se neće nikuda stići.
Ovo za Sputnjik kaže otac Stevan Jovanović iz Odbora za versku nastavu Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke i dodaje:
"Izbor predavača baca senku sumnje na novi program, jer ne vidimo zašto ne bi mogli da ga predaju nastavnici sociologije ili filozofije, koji su takođe izučavali etiku. Zašto "Vrline i vrednosti" ne bi mogli da predaju i nastavnici veronauke? Da li postoji neka ideološka prepreka tome?“
Sa Jovanovićem smo razgovarali povodom nedavnog ponovnog formiranja Komisije za versku nastavu koja bi veronauci u Srbiji trebalo da vrati status koji je izgubila. Čovek koji je više od decenije proveo kao nastavnik u Petoj beogradskoj gimnaziji, bio i razredni starešina, smatra da će uvođenje novog izbornog programa samo dodatno potrošiti ionako tanušni kredibilitet koje promena i intervencija u našoj prosveti mogu imati. Napominje da je to stav dobrog dela njegovih kolega, prosvetnih radnika.
"Razgovarao sam sa mnogim nastavnicima, ne samo veroučiteljima. Svi su očekivali da će posle tragedije u Ribnikaru postojati širi konsenzus, da će se razgovor pokrenuti na nivou prosvete i da će se ozbiljnije nego ikad i sveobuhvatnije nego ikad rešavati pitanja koja se tiču nivoa vaspitanja i discipline koja vlada u našim školama, u šta bi trebalo da budu uključeni nastavnici koji predaju vaspitne predmete. Međutim, nastavnici nisu dobili poziv. Kada se kod nas kaže „prosvetni sindikat“ svi odmah pomisle da su to oni što kukaju na plate, ali to je tužan i štetan stereotip", kaže Jovanović.
© Foto : Sputnjiku ustupila Srpska pravoslavna crkvaPatrijarh Porfirije i đaci i njihovi nastavnici na molebanu za početak školske godine
Patrijarh Porfirije i đaci i njihovi nastavnici na molebanu za početak školske godine - Sputnik Srbija, 1920, 09.09.2023
Patrijarh Porfirije i đaci i njihovi nastavnici na molebanu za početak školske godine

Tajni program novog predmeta

On dodaje da je program novog predmeta napravila grupa psihologa, bez ozbiljnih konsultacija, nije bilo poziva na bilo kakvu vrstu rasprave, ni u široj, ni u prosvetnoj javnosti. Kurikulum novog izbornog programa nije došao do nastavnika i učitelja pre usvajanja, a bilo je, kaže, mnogo zainteresovanih da se uključe i pruže svoj doprinos. Najviše bode oči uzak odabir predavača, psihologa i pedagoga.

"Mi smo duboko uvereni da su za vaspitanje đaka u školama odgovorni svi nastavnici i predmetni profesori, ne vidimo ni jedan razlog zašto recimo profesor srpskog jezika ne bi preuzeo odgovornost predavanje ovog predmeta, ako izrazi želju i ako direktor proceni da je on osoba od integriteta, da ga đaci vole i da imaju poverenje u njega. ".

Jovanović dodaje da zbog navedenog, u SPC, ali i u drugim crkvama i verskim zajednicama, sa oprezom prate u kom pravcu će se novi program kretati, jer je po prirodi stvari govor o vrednostima lako ideološki instrumentalizovati, a svedoci smo brojnih ideoloških nasrtaja na našu decu. No, čak i da sve bude u skladu sa vrednostima koje ovo društvo baštini, istinski domašaj ovog programa će biti ugrožen činjenicom da je reč o programu, tj. da će se njegova nastava održavati u najvećem broju slučajeva on line, ili posle redovne nastave, pa će biti, kaže, najveći problem da se đaci motivišu da te časove uopšte pohađaju.

Za vaspitanje odgovorni svi

Naš sagovornik dodaje da je ozbiljan problem našeg obrazovnog sistema što je naglasak preterano stavljen na saznajni deo, o čemu je govorio i patrijarh u pozdravnom slovu đacima ove godine, a vaspitni rad sa decom je stavljen u zapećak.
"Nastavnicima je inače teško da se otrgnu utisku da se njihov rad sa đacima počinje i završava lekcijom koju treba ispričati. Iz tog dremeža je potrebno probuditi ljude. Ne može na silu. Mnogi su se „olupali“ o zid besmislenih birokratskih procedura pokušavajući da urade nešto za svoje đake, a bili su puni i prepuni entuzijazma. Zato sam uveren da treba omogućiti da ovaj program predaju svi nastavnici koji to hoće i koje kolektiv i đaci prepoznaju kao osobe od integriteta“.
Jovanović dodaje da svaka promena pruža nadu u boljitak, pa o postavljenje novog ministra, Slavice Đukić-Dejanović, s obzirom na njeno ljudsko i lekarsko, ali i političko iskustvo.
„Koliko će se stvari pomeriti, to već zavisi od konstelacije različitih interesa, o čemu je danas govorio i Njegova Svetost na prijemu direktora i veroučitelja beogradskih osnovnih i srednjih škola. Ozdravljenje prosvetnog sistema neće biti lako, niti bez otpora. Podsetiću vas da je pre nešto više od 20 godina đacima javno, pred kamerama, govoreno da su oni u ravnopravnom položaju sa svojim nastavnicima, i da će uskoro oni njih ocenjivati. Tako je počelo ono što bismo mogli opisati kao povlačenje sistema pred kapricom pojedinih đaka i roditelja, a u čijem se interesu taj proces i dalje nastavlja, to možemo samo da pretpostavljamo – u našem sigurno ne. ".
© Tanjug / Sava RadovanovićDeca ispred škole "Vladislav Ribnikar"
Deca ispred škole Vladislav Ribnikar - Sputnik Srbija, 1920, 09.09.2023
Deca ispred škole "Vladislav Ribnikar"

Komisija koja daje nadu

Pored imenovanja novog ministra, Jovanović kaže da nadu pruža i činjenica da je obnovljen i rad Komisije za versku nastavu u školama, značajnog vladinog tela koje se pita o programima i udžbenicima po kojima se veronauka izučava i daje mišljenje o tome koji veroučitelji mogu da predaju ovaj obavezni izborni program.
Za predsednika komisije jednoglasno je izabran episkop bački Irinej ispred Srpske pravoslavne crkve, za zamenika Snežana Pavlović iz Uprave za saradnju sa crkvama i verskim zajednicama Ministarstva pravde. U Komisiji je i nadbiskup beogradski Laslo Nemet, u ime Rimokatoličke crkve, muftija Muhamed Jusufspahić, ispred Islamske, ali i predstavnici drugih verskih zajednica i Ministarstva prosvete, naravno.
„Formiranje Komisije ne znači da su samo uvažene kritike predstavnika tradicionalnih crkava i verskih zajednica, već otvara i nadu da će se na planu verske nastave, njenom osnaživanju i uređivanju, konačno raditi. To očekujemo i u svetlu nevolja i nesreća koje su nas zadesile prošle školske godine, mi verujemo, to vidimo kao jedan pozitivan signal Ministarstva prosvete“, kaže Jovanović.
On dodaje da formiranje znači da bi trebalo da budu revidirane sve odluke koje se tiču verske nastave koje su određena tela donosila i mimo zakona. Prvo pitanje je način predstavljanja predmeta i izjašnjavanja o njemu.
„U praksi je predstavljanje predmeta potpuno ukinuto, tako da roditelji bez pravih informacija i prilike da se upoznaju sa predavačima verske nastave i verskog vaspitanja, biraju, takoreći, na slepo. Takođe, roditelji bi trebalo da imaju pravo da jednom u toku ciklusa , od 1. do 4. i od 5. do 8. razreda, i u srednjoj školi, promene svoj izbor. Nažalost, to više nije zakonom regulisano, ostavljeno je direktorima i školama na volju“.
Direktori, dodaje, verovatno zbog toga što im je lakše da organizuju nastavu tako što projektuju grupe, ko će gde biti, koliko će biti učenika koji pohađaju Veronauku i Građansko vaspitanje, ukidaju, ne samo pravo roditelja da saznaju o predmetima pre odabira i upoznavanja predavača, već čak ukidaju i pravo da promene svoj izbor.
„Treba da se promeni i činjenica da je predmet sa liste A, prebačen na listu B, gde su slobone aktivnosti. U jednom broju škola imamo problem, oni to tumače kao da se Verska nastava može držati mimo rasporeda časova. U jednoj gimnaziji se Građansko vaspitanje drži on lajn, iako je korona odavno iza nas“.
Treća, jednako važna tema je radno pravni status veroučitelja. Kojom će se dinamikom Komisija sastajati i donositi odluke, nije poznato, ali u Srpskoj pravoslavnoj crkvi očekuju da do kraja ove školske godine budu rešena sva tri pitanja.
© Foto : Sputnjiku ustupila Srpska pravoslavna crkvaBlagoslov nastavnicima pred početak nove školske godine
Blagoslov nastavnicima pred početak nove školske godine - Sputnik Srbija, 1920, 09.09.2023
Blagoslov nastavnicima pred početak nove školske godine
Njegova Svetost Patrijarh srpski g. Porfirije  - Sputnik Srbija, 1920, 09.09.2023
DRUŠTVO
Patrijarh i hiljade đaka i njihovih nastavnika na molebnu za početak školske godine
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala