Da je Brega opevao F-16, a ne „kalašnjikov“ – sigurno bi ušao u Moldaviju
21:57 22.08.2023 (Osveženo: 11:25 23.08.2023)
© Sputnik / Vladimir ApstakovičKoncert Gorana Bregovića u Moskvi
© Sputnik / Vladimir Apstakovič
Pratite nas
Zabrana nastupa Gorana Bregovića na festivalu u Kišinjevu, prestonici Moldavije apsurd je kao iz skeča „Top liste nadrealista“ koji nam pokazuje da današnji Zapad funkcioniše po modelu Sovjetskog Saveza, smatra pisac Vule Žurić.
Srpskom muzičaru Goranu Bregoviću zabranjen je ulazak u Moldaviju „zbog proruskih stavova“, izjavio je moldavski ministar unutrašnjih poslova Adrijan Efros.
„Od početka rata u Ukrajini, gospodin Goran Bregović je izražavao proruske stavove i podržavao aneksiju Ukrajine od strane Ruske Federacije. Bilo je i drugih motiva koje su analizirale strukture državne bezbednosti“, rekao je Adrijan Efros.
Pesma „Kalašnjikov“ – proruska propaganda
Organizatori „Gitar mjuzik“ festivala koji se održava u Moldaviji saopštili su ranije da Bregović nije pušten u zemlju, iako je već bio sleteo na aerodrom u Kišinjevu i da zbog toga neće moći nastupiti na tom festivalu sa svojim bendom.
„Kada sam video da nekom u moldavskoj javnosti smeta što Bregović peva pesmu pod nazivom 'Kalašnjikov', onda stanete i pitate se šta je ljudi ovo. Kao da slušam neke u Beogradu. Onda razumete da su to takve gluposti koje dolaze sa društvenih mreža“, rekao je Vučić.
Zapad cenzuriše Bregovića po sovjetskom modelu
Čini mi se da se Goran Bregović vratio u stara dobra vremena kad je postojala SFRJ i kad je svaki korak rokera bio pod budnim okom nekih ideoloških komisija, kaže za Sputnjik pisac Vule Žurić. A znamo da su se takve stvari završavale tako što su ljudi još više hteli da čuju šta to rokeri pevaju i sviraju, pa su prodavali više ploča i bili su popularniji.
Mnogo godina kasnije, desilo se da muzičar i zabavljač svetskog glasa Goran Bregović ne može da nastupi na unapred zakazanom nastupu u Kišinjevu, a na kraju je bilo završno objašnjenje da mu je falio jedan papir ili pečat, i da su neke birokratske stvari uticale na to da mu ne bude dozvoljeno da sa aerodroma uđe u grad.
„Ali svi u stvari dobro znamo da je to jedan eufemizam za nešto novo što eufemizam nije. A to je da su se stvari obrnule na neki način i da svetom, čini mi se, vlada neka ideologija koja se po načinu na koji vlada ne razlikuje mnogo od onoga što se radilo u velikoj zajednici čiji je deo Moldavija bila, a to je Sovjetski Savez. Elem, Bregović je postao verovatno jedna od kolateralnih šteta ili jedna od pikiranih žrtava te bespoštedne ideološke borbe protiv svega što ima ne znam ni ja veze sa čim, ali očigledno ne pripada tom narativu koji trenutno postoji na Zapadnoj hemisferi“.
„Ritam ti je dobar, ali idi kući promeni reči“
Kad bismo se šalili, mogli bismo reći da možda Bregović nije pušten u Moldaviju za to što peva „Kalašnjikov“ i možda bi se to promenilo kad bi pevao F-16, odnosno kad bi promenio reči jer ritam mu je dobar, što bi rekao Elvis Dži Kurtović, dodaje Žurić.
Ali šalu na stranu, koliko se led topi na polovima, toliko se zamrzavaju odnosi između dva sveta. Teško je bilo zamisliti da će se to desiti tokom hladnog rata i ono što je najbizarnije je da upravo onaj svet koji kaže da stoji sa prave strane „gvozdene zavese“ ima mnogo ledenije načine da sprovede ono što je zamislio.
„Šta je zamislio, hajde da se pravimo da ne znamo, ali možemo da se nadamo da će umesto tog koncerta u Kišinjevu, uz žaljenje što uz Breginu muziku neće da đuska ondašnji balkanski svet, da će đuskati neko drugi. Tako da ne znam šta dalje da kažem osim da sve one ljubitelje muzike koji idu na festival u Moldaviji pozovem da provere da li imaju sve papire koje imaju. A očito je da ćemo te papire morati da proveravamo svaki put kad želimo da kročimo u taj svet koji se zove slobodnim u kog će sve teže biti ući svima onima koji ne žele da igraju po notama onih koji u stvari nemaju sluha, a i ritam im je dosadan“.
Apsurd kao u skeču „Nadrealista“
Na pitanje da li je realno da je Bregovićeva pesma „Kalašnjikov“ procenjena kao ruska propaganda, Žurić odgovara da je sve moguće.
„Jezik je čudo, tako da mi ne znamo kakve asocijacije izaziva pominjanje kalašnjikova u ovom trenutku u Moldaviji. Samo znamo, ono što možemo da pretpostavimo prema vestima koje dolaze, da se Moldavija nalazi u toj poziciji da jednostavno ne može da postoji kao neka zemlja koja ima svoj put nego mora da se opredeli ili za 'kalašnjikova' ili neku drugu vrstu naoružanja. Tako da može to da bude apsurdno kao u nekom skeču 'Nadrealista' ali onda bi trebalo pogledati sve pesme bilo kojih autora. Možda ne bi mogli da nastupe Pet šop bojs, mislim na pesmu 'Go vest' za koju je sniman spot u Sovjetskom Savezu, u stvari, u Rusiji. Sve je moguće u ovom svetu, mogućije nego u bilo kojoj pesmi“, zaključio je Žurić.