Svemirsko ogledalo: Planeta sa oblacima i kišom od metala /video/

© Foto : NASA/Exoplanet exploration/PrintscreenEgzoplaneta LTT9779b
Egzoplaneta LTT9779b - Sputnik Srbija, 1920, 11.07.2023
Astronomi su otkrili planetu koja zapravo ne bi trebalo da postoji, u čijoj atmosferi se nalaze oblaci od metala kao što je titanijum i silikata, a reflektuje više od 80 odsto svetlosti koja dolazi iz svemira.
Ova ekstremna planeta, koja se nalazi van našeg Sunčevog sistema, ima veoma visoku temperaturu, nešto je veća od našeg Neptuna, ili 4,7 puta veća od Zemlje.

Ogledalo u svemiru

„Ona je veliko ogledalo u svemiru“, kaže astronom Džejms Dženkins sa Univerziteta Dijego Portales i iz Centra za astrofizičku izuzetnost i pridružene tehnologije (CATA) u Čileu, jedan od autora istraživanja o ovoj planeti koje je objavljeno u časopisu „Astronomija i astrofizika“.
Planeta, nazvana LTT9779b, zahvaljujući svojim metalnim oblacima reflektuje oko 80 odsto svetlosti, što je najviše poznato u svemiru. Venera, najsjajniji objekat na noćnom nebu Zemlje, osim Meseca, reflektuje oko 75 odsto svetlosti, dok je kod naše planete taj procenat oko 30 odsto.
Planeta „svemirsko ogledalo“ i zvezda oko koje kruži, nalaze se u našoj galaksiji Mlečni put, udaljene oko 264 svetlosne godine od Zemlje u pravcu sazvežđa Vajar.
Ona je 4,7 puta veća od Zemlje i orbitira veoma blizu svoje zvezde, bliže nego Merkur, najbliža planeta Suncu i 60 puta bliže nego Zemlja. Tako je veoma izložena radijaciji svoje zvezde i temperatura na njenoj površini je 1.800 stepeni Celzijusa, što je više nego istopljena lava.

Oblaci i kiša od metala

Kako je veoma blizu svoje zvezde, pravo je čudo da uopšte ima atmosferu, navode naučnici. Atmosferu kakvu ima Zemlja, sa oblacima zasnovanim na vodi, zvezdana radijacija bi odmah uništila. Naučnici veruju da je atmosfera te planete napravljena od metala, kombinacije titanijuma i silikata.
„Verujemo da se ti oblaci kondenzuju u kapljice i da na toj planeti pada titanijumska kiša“, kaže Dženkins.
Serđo Hojer, sa Marsejske astrofizičke laboratorije u Francuskoj, navodi da do sada nije otkrivena nijedna slična planeta.
Planeta koja je tako blizu svoje zvezde, a ima atmosferu, ne bi trebalo da postoji, dodaje Vivijen Parmentije iz Opservatorije Azurne obale u Francuskoj, takođe jedan od autora studije.
„Superreflektivni oblaci koji prekrivaju planetu najverovatnije sprečavaju preterano zagrevanje planete i nestanak atmosfere“, kaže Parmentije i dodaje da je to jedinstveno, budući da ostale planete sa sličnom temperaturom i veličinom, imaju previsoku temperaturu za formiranje oblaka i zato su tamne kao ugalj.
Naučnici veruju da je ova planeta vezana za svoju zvezdu tako da je jedna njena strana stalno okrenuta ka zvezdi i na njoj je neprestani dan, dok je na suprotnoj neprekidna noć, piše Rojters.
Sunce - Sputnik Srbija, 1920, 05.07.2023