Konačno – od grada do beogradskog aerodroma i vozom
Pratite nas
Beograd će, poput ostalih evropskih glavnih gradova, po svemu sudeći konačno dobiti šinsku liniju koja će vozom spojiti grad sa aerodromom. O realizaciji te stare ideje se intenzivno razmišlja, rečeno je Sputnjiku u Vladi Srbije. Nju je svakako „poguralo“ održavanje Svetske izložbe Ekspo 2027 u srpskoj prestonici.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu na predmetima koji se bave logistikom, saobraćajem i infrastrukturom, dr Slobodan Aćimović za Sputnjik kaže da je za građenje tako bitnih objekata infrastrukture uvek potrebna neka inicijalna kapisla, nešto što će da podstakne takav projekat.
„Potpuno pozdravljam tu vrstu investicije posebno što je ona stimulisana izložbom Ekspo 2027 i izgradnjom velikog Nacionalnog stadiona. I jedna i druga investicija znači da veliki broj putnika u kratkom roku treba prevesti iz grada do te lokacije“, ističe naš sagovornik.
O kolikom broju ljudi koji treba brzo prevesti u vreme trajanja Svetke izložbe najbolje govore podaci o samom projektu Ekspo centra čija je realizacija već počela, kako bi što pre mogla da počne i sama gradnja.
Glavni gradski urbanista Marko Stojčić nedavno je izjavio da će Beograd dobiti najmoderniji sajamski prostor i prvi Ekspo te vrste na Balkanu, koji će se prostirati u Surčinu na više od 250.000 metara kvadratnih. Novi Ekspo će se nalaziti preko puta budućeg Nacionalnog stadiona i posle specijalizovane međunarodne izložbe Ekspo 2027. u Beogradu, preuzeće funkciju novog beogradskog sajma, rekao je Stojčić.
Novi Ekspo biće izgrađen na potezu između uključenja na auto-put Miloš Veliki u Surčinu, deonice Novi Beograd - Surčin, kao i beogradske obilaznice ka ostružničkom mostu i reke Save.
Na 70.000 kvadrata očekuje se učešće oko 100 zemalja koje će imati svoje izložbene prostore u okviru tih objekata, a procene su da će srpsku prestonicu tokom Ekspoa 2027 posetiti oko dva i po miliona ljudi. Zato je u startu ocenjeno da je, osim izgradnje kompleksa, od velikog značaja i putna infrastruktura, odnosno povezivanje centra sa Aerodromom „Nikola Tesla“ i centrom grada.
Ideja Ruskih železnica od pre pet godina
Ideja o šinskom spajanju grada i beogradskog aerodroma nije nova. O njoj je Sputnjiku još pre nešto više od pet godina govorio tadašnji zamenik direktora, a sada direktor ogranka kompanije Ruske železnice u Srbiji (RŽD Internešenel Srbija), Mansurbek Sultanov.
„Skoro svaki glavni grad u Evropi ima takvu prugu. U Moskvi sa svakog aerodroma imate aeroekspres. To je veoma dobra praksa. Ta ideja je već u Vladi i u rukovodstvu „Ruskih železnica“, i sada mi guramo i tu priču. Postoji već neko idejno rešenje u čemu je učestvovao i CIP. Kad postoji finansiranje, to sve ide veoma brzo, dve-tri godine od početka projektovanja do predaje ključa u ruke“, izjavio je još aprila 2018. Sultanov u intervjuu Sputnjiku.
Godine pandemije kovida i ekonomske krize u svetu koji se i dalje suočava sa visokom inflacijom, a onda i ukrajinske krize su, svakako, učinile svoje.
Sa Ekspo 2027 pruga prioritet
U Vladi Srbije nam je rečeno da je sada sa dobijanjem Svetske izložbe realizacija takve ideje jedan od prioriteta. Pruge će svakako biti, a dilema je da li će ona ići od Novog Beograda ili od odvajanja sa brze pruge za Novi Sad u Zemun polju.
Pruga do aerodroma, odnosno do budućeg Nacionalnog fudbalskog stadiona, će omogućiti brz i masovan prevoz putnika, ali i smanjiti zagađenje i gužve u gradu. U isto vreme će, pogotovo prilikom održavanja masovnih manifestacija, kakve su Svetska izložba ili one na Nacionalnom stadionu, omogućiti olakšan prevoz veliki broja ljudi.
Uz to, prevoz vozom, koji bi saobraćao na svakih 15 minuta, a u špicu nekog događanja i češće, je kako ističu, ne samo efikasniji, nego i konforniji.
© RŽD InternešnlIdejno rešenje šinskog spajanja prestonice i beogradskog aerodroma još pre pet godine je predložio srpski ogranak kompanije Ruske železnice
Idejno rešenje šinskog spajanja prestonice i beogradskog aerodroma još pre pet godine je predložio srpski ogranak kompanije Ruske železnice
© RŽD Internešnl
Brze i kratke relacije uz lako presedanje
„To su kratke pruge, ali veoma frekventne. Naravno, skoro svaki veliki grad u Evropi pa i u svetu ima tu voznu vezu glavnog aerodroma i centra grada. Da li je to kombinacija podzemne i klasične železnice, u svakom slučaju to su brze, kratke relacije od 10, 15, 20 kilometara“, napominje Aćimović.
Uz ogradu da ne zna da li je nešto već isprojektovano, ovaj stručnjak za saobraćaj, logistiku i infrastrukturu smatra da bi bilo logično da to bude jedinstvena šinska veza između glavnih železničkih tokova.
„Verujem da se razmišlja o tome da li će to biti Beovoz ili neka vrsta produžetka linije budućeg metroa, ili će se to u nekoj stanici spojiti. Pretpostavljam da će danas, sutra biti brzog i lakog presedanja od te prve linije metroa do ovih lokacija“, kaže naš sagovorik.
On smatra da s obzirom na tu neveliku kilometražu, maksimum do 20 kilometara, do 2027. godine, kada se održava velika Svetska izložba, ima dovoljno vremena da bude izgrađena šinska veza između grada i aerodroma, odnosno Ekspo centra i Nacionalnog stadiona.
Rešili bi probleme
Aćimović napominje da će po završetku izložbe taj centar u kome će Ekspo biti održan verovatno biti iskorišćen za novo zdanje Beogradskog sajma koji će, već je najavljeno, biti izmešten sa sadašnje lokacije.
„Kako god okrenete, tamo gde gravitira veliki broj ljudi tu je najbolja železnička veza da u kratkom roku preveze veliki broj ljudi sa jedne na drugu lokaciju. Zamislite da smo do sada imali tu šinsku vezu do aerodroma, ne bi bilo nikakvih dilema oko gužve, oko taksista legalnih i nelegalnih, i raznih drugih problema koje imamo vezano za prebacivanje putnika, naročito stranaca, od aerodroma do centra grada i obrnuto“, napominje Aćimović.