00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Bez saradnje Srba i Rusa nema ostvarenja slovenskog sna
16:00
30 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
Hoće li biti Trećeg svetskog rata
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Dualnost Milene Pavlović Barili“
17:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

Zanimali su ga mali ljudi u velikim dramama: Kolege o Srđanu Koljeviću

© Foto : Printscreen/Youtube/Košutnjak filmSrđan Koljević
Srđan Koljević - Sputnik Srbija, 1920, 08.07.2023
Pratite nas
Zanimali su ga mali ljudi u savremenom trenutku, uhvaćeni u nešto što je drama koja prevazilazi njihove ljudske sposobnosti, ta njihova epska i lirska borba, kaže za Sputnjik scenarista Đorđe Milosavljević povodom smrti svog prijatelja i kolege Srđana Koljevića.
Scenarista, reditelj i profesor Srđan Koljević (1966-2023) preminuo je danas u Beogradu, nakon duge i hrabre borbe sa bolešću. Potpisao je scenario za 15 dugometražnih igranih filmova, dva dugometražna dokumentarna filma i dve serije, a po svojim scenarijima je režirao tri igrana filma i jednu seriju.

Borio se protiv klišea i stereotipa

„Gajio je tu neku vrstu razumevanja za teme koje nisu žanrovski i stilski toliko prisutne u onome što se danas smatra mejnstrim kinematografijom - interes za male ljude u velikim dramama i to se vidi u njegovim filmovima – od 'Sivog kamiona crvene boje' i 'Žene sa slomljenim nosem' pa do 'Klopke' koja je uzorita za Srđana jer ga je baš to zanimalo – mali ljudi u savremenom trenutku uhvaćeni u nešto što je drama koja prevazilazi njihove ljudske sposobnosti“, ističe Milosavljević.
Radili su zajedno filmove „Nebeska ulica“ i „Nataša“, a sarađivali i na seriji „Besa“.
„Srđan i ja smo se borili protiv klišea i stereotipa u kulturi. Imali smo različit pogled na savremenu kinematografiju, ali smo se oko najvećeg broja stvari slagali, i to nas je činilo dosta dobrim, rekao bih, idealnim tandemom. Svako je nekako gajio svoje preference i divno smo sarađivali“, kaže Milosavljević.

Darovit i duhovit čovek

Koljević se, prema rečima Milosavljevića, interesovao za savremeni film koji dolazi iz ne tako upadljivih kinematografija:
„ Jako dobro je poznavao i razumeo savremeni rumunski film i smatrao je da savremeni srpski film treba da iz rumunskog iskustva izvuče najbolje i iskoristi na svoj specifičan način“.
Kao scenarista Srđan Koljević je debitovao 1993. godine sa filmom „Kaži zašto me ostavi“, što je ujedno bilo diplomsko ostvarenje reditelja Olega Novkovića.
„Srđan je ostavio dubok trag u mom životu. Bio mi je važan kao prijatelj i kao neko od koga sam mnogo naučio. Pisao je scenarija za moje studentske filmove, bili smo cimeri, išli smo kod njega u Sarajevo za državne praznike u našoj staroj zemlji. Zajedno smo napisali scenario za naš debitantski film 'Kaži zašto me ostavi'. Bio je darovit, veoma duhovit, prijatan čovek i najdivniji drug“, kaže Oleg Novković za Sputnjik i dodaje da je Koljević ostavio za sobom važna umetnička dela koja će se gledati i pamtiti.

Nežno i kroz šalu o bitnim stvarima

Kao reditelj Koljević je debitovao sa filmom „Sivi kamion crvene boje“ 2004. godine, koji je snimio po sopstvenom scenariju a prikazan je na 40 festivala i osvojio 11 nagrada.
Sa Melinom Koljević je napisao scenario za film Srdana Golubovića „Klopka“ - prvi srpski kandidat za nagradu Oskar koji je ušao u uži izbor od osam filmova. To je i prvi naš scenario čija su prava za rimejk otkupljena u Holivudu.
U istoj saradnji sa Golubovićem kao rediteljem i Melinom Koljević kao koscenaristom, potpisuje i „Krugove“ (2013), prvi srpski film prikazan, a i nagrađen na festivalu „Sandens“
Njegov odlazak je, ističe Milosavljević, ogroman gubitak za sve njegove prijatelje i kolege, a pre svega za porodicu:
„Srđan je i za nas, koji radimo na Katedri za dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti, bio dragocen i idealan saradnik. Znao je nežno, ali i kroz šalu da kaže ono što je važno, bitno, a da nikog ne povredi i uvredi – da poenta kroz šalu dopre do svih. Bili smo svesni i pomagali smo koliko smo mogli u toj bolesti koja ga je dugo mučila. Do kraja smo se nadali da će se izboriti“.

Tuguju mlade filmadžije iz celog regiona

Koliko je Koljević značio mladim filmskim umetnicima i koliko im je pomagao, svedoči i reditelj Stefan Arsenijević:
„Srđan je bio jedan od najvećih filmskih scenarista ili bolje rečeno filmskih ljudi koje smo ikad imali. Desetine dugometražnih filmova za koje je napisao scenario i tri filma koja je režirao spadaju svi u vrh domaće kinematografije, ali njegov trag u domaćem i evropskom filmu je mnogo dublji. Srđan je nesebično delio svoje znanje. Svestrani erudita i neposredan, kao profesor na Fakultetu dramskih umetnosti uticao je na brojne generacije studenata, a kao mentor na regionalnom programu ‘First films first' na kojem smo sedam godina zajedno radili pomogao je više od 50 mladih reditelja i rediteljki da izbruše svoje prve dugometražne filmove od kojih su neki osvojili nagrade na najznačajnijim svetskim festivalima”.
Omiljen, topao, duhovit, a sa impozantnim znanjem i iskustvom, činio je sve to s lakoćom:
„Srđan je bio veliki profesionalac vanserijskog talenta, ali važnije od toga, bio je dobar čovek i iskren prijatelj. Ostao je dostojanstven i gospodstven i u teškim godinama borbe sa opakom bolešću. Ceo dan mi stižu poruke od mladih filmadžija iz regiona sa kojima je sarađivao - od Slovenije do Turske, od Grčke do Rumunije. Žele da podele svoju tugu, naklonost i bliskost koje su osećali prema njemu. Teško mi je što govorim o njemu u prošlom vremenu. Ostaje velika praznina. Jedina uteha u ovom trenutku je svest o neizbrisivom tragu koji iza njega ostaje, kako među prijateljima, tako i u kinematografiji“, naglašava Arsenijević.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala