Konfiskacija, a ne briga za bezbednost svetinja Ukrajinske pravoslavne crkve
© AP Photo / Efrem LukatskyKijevsko-pečerska lavra
© AP Photo / Efrem Lukatsky
Pratite nas
Ukoliko dođe do slanja hrišćanskih svetinja iz Kijevsko-pečerske lavre na Zapad, to bi značilo klasičnu konfiskaciju tog duhovnog blaga a ne njegovo privremeno premeštanje zarad bezbednosti čime se pravda takav čin. To bi značilo nastavak politike državnog terora koji kijevski režim sprovodi protiv kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve.
U to je uveren stručnjak za crkveno pravo, profesor Pravnog fakulteta u Kragujevcu, dr Zoran Čvorović, koji za Sputnjik ukazuje da bi to značilo kršenje prava na slobodu veroispovesti garantovano evropskom poveljom o ljudskim pravima koje nije samo pravo pojedinca već i pravo kolektiva, odnosno verskih zajednica.
Teror kijevskog režima
„Preuzimanje svetinja kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve (UPC) Moskovskog patrijarhata od strane kijevskog režima i predaja organizacijama kolektivnog Zapada odigrala bi se bez saglasnosti UPC Moskovskog patrijarhata. Radilo bi se, dakle, o klasičnoj konfiskaciji imovine“, smatra Čvorović.
Šef ruske Spoljnoobaveštajne službe Sergej Nariškin danas je saopštio da je između Kijeva i Uneska postignut dogovor o slanju hrišćanskih svetinja iz Kijevsko-pečerske lavre, uključujući mošti svetaca, koje će biti prenete u muzeje Italije, Francuske, Nemačke i Vatikana pod izgovorom „spasavanja od ruskih raketnih udara“.
On je naveo da je izvršen popis crkvene imovine, da su izdvojena sredstva za transport hrišćanskih svetinja iz Ukrajine u Evropu, a transport pripremljen. Poglavar Ukrajinske pravoslavne crkve (UPC) Ruskog patrijarhata, mitropolit Onufrije je obavešten da će ikone i mošti biti privremeno premeštene, „dok se situacija u Ukrajini ne normalizuje“, objasnio je Nariškin.
Monstruozan čin
Oglasio se i načelnik Sinodalnog odeljenja Moskovske patrijaršije za odnose sa javnošću i medijima Vladimir Legojda koji je izjavio da su „informacije o planovima da se svete stvari odnesu iz Kijevsko-pečerske lavre skandalozne, te da zahtevaju hitnu proveru“.
„Dobra Lavre su vlasništvo ukrajinskog naroda i svetskog pravoslavlja generalno. Pokušaj da se ona bilo kud izvezu bio bi monstruozan čin“, napisao je Legojda na Telegramu.
Unesko je, međutim, demantovao da postoji dogovor sa ukrajinskim vlastima o iznošenju moštiju iz Kijevsko-pečerske lavre u evropske zemlje, izjavio je za Sputnjik portparol ove organizacije Toma Malar.
„Unesko ne učestvuje u ovoj evakuaciji i, stoga, ne može da komentariše ovu temu niti da potvrdi ovu činjenicu“, istakao je njegov portparol ističući da se za objašnjenje situacije treba obratiti ukrajinskim vlastima.
Ukrajinski ministar kulture Aleksandar Tkačenko, pak, tvrdi da će sve hrišćanske svetinje Kijevsko-pečerske lavre ostati u Ukrajini.
„Jedini zadatak koji je sada pred nama u vezi sa lavrom je da je zaštitimo od ruskog sveta... Nijedna svetinja neće napustiti teritoriju Ukrajine“, napisao je Tkačenko na Telegramu.
Čvorović napominje da su u ovom slučaju u pitanju najveće svetinje, među kojima mošti 126 svetitelja koje se čuvaju u Kijevsko-pečerskoj lavri. Njihov život svedoči o postojanju nerazdeljivog jedinstva dve grane, maloruske i velikoruske, jedinstvenog ruskog naroda, ističe naš sagovornik.
Uništavanje ključnog svedoka
Slanja hrišćanskih svetinja iz Kijevsko-pečerske lavre na Zapad bi, po njegovom mišljenju, značilo nastavak politike državnog terora koji kijevski režim sprovodi protiv UPC.
„Cilj je da se potpuno uništi jedina kanonska pravoslavna crkva u Ukrajini jer se njenim uništenjem zapravo uništava ključni svedok nerazdvojnog jedinstva Ukrajine i Rusije, odnosno dva dela ruskog naroda“, nedvosmislen je stručnjak za crkveno pravo.
On podseća da je od strane kijevskog režima s istim ciljem već konfiskovano na desetine hramova UPC u Ukrajini, kao što se proganjaju sveštenici jedine kanonske crkve u toj zemlji.
Čvorović podseća da bi to bio nastavak iznošenja najstarijih vizantijskih ikona sa teritorije Ukrajine koje su nedavno izložene u Luvru, u Parizu.
Nastavak hiljadugodišnje pljačke Zapada
Po rečima našeg sagovornika, reč je o izuzetno vrednim vizantijskim ikonama koje je episkop Ruske pravoslavne crkve (RPC) koji je rukovodio misijom u Palestini u 19. veku dobio od Manastira svete Katarine sa Sinaja. U vreme komunizma Kijevsko-pečerska lavra bila je pretvorena u muzej i one su se tu tako našle na teritoriji Ukrajine, u jednoj od najvećih sveruskih pravoslavnih svetinja u okviru jedinstvene RPC.
© Foto : Ustupljeno SputnjikuKada je vernicima Ukrajinske pravoslavne crkve režim u Kijevu zabranio ulazak u Kijevsko-pečersku lavru, molili su se i pričešćivali ispred njenih vrata
Kada je vernicima Ukrajinske pravoslavne crkve režim u Kijevu zabranio ulazak u Kijevsko-pečersku lavru, molili su se i pričešćivali ispred njenih vrata
© Foto : Ustupljeno Sputnjiku
On smatra da bi ukoliko dođe do izmeštanja svetinja iz Kijevsko-pečerske lavre na Zapad to bio nastavak politike pljačke kulturnog i duhovnog blaga ruskog naroda i ruske crkve.
„To se sasvim uklapa u hiljadugodišnju praksu pljačke duhovnog i kulturnog blaga pravoslavne civilizacije od strane kolektivnog Zapada. Treba se samo setiti 1204. Godine i upada krstaša u Carigrad kada je najvrednije blago, ikone, svete mošti, skulpture, odneto i dan danas se nalazi u Italiji, u Veneciji, Rimu“, podseća naš sagovornik.
On napominje i da je i Napoleon opljačkao Moskvu 1812, ali da je posle njegovog vojnog poraza, odlukom Bečkog kongresa 1815. to Rusiji sve moralo da bude vraćeno. Dodaje da je i Hitler pljačkao blago ruske crkve i ruskog naroda pa je 1945. i to moralo da bude vraćeno nazad.
Čvorović nema dilemu da bi takva bila i sudbina svetinja ako bi sada iz Ukrajine bile odnete na Zapad.
Presudan ishod rata
One bi mogle da budu vraćene samo u slučaju ruske pobede, a ruska pobeda zapravo znači priznanje od strane Zapada da je unipolarni projekat propao, da međunarodne institucije na čelu sa UN i njihovim organizacijama kao što je Unesko, ne obavljaju svoju funkciju, da je i taj sistem isto propao, smatra profesor Pravnog fakulteta u Kragujevcu.
Ako ishodom rata u Ukrajini Zapad bude primoran da prizna neuspeh uspostavljanja unipolarnog sveta i nefunkcionisanje sistema UN i njegovih organizacija koje pokušavaju da sprovode hegemoniju političkog Zapada, onda će se na nekoj budućoj mirovnoj konferenciji otvoriti pitanje uređenja međunarodnih odnosa na svetskom nivou, rešenje nekih zamrznutih konflikata, ali i pitanje statusa imovine koja je u međuvremenu opljačkana u okviru kulture isključivanja, brisanja Rusije iz svetske civilizacije, ocena je Čvorovića.
On najnoviji slučaj otimanja imovine UPC smatra istovetnim onom koji je pokušan u Crnoj Gori, kada su hteli da imovinu i svetinje Srpske pravoslavne crkve proglase za državno blago.
U procesu promene identiteta, tumačeći kome to blago pripada, država bi ga dala nekim novim sektama poput Crnogorske pravoslavne crkve, a u ovom slučaju Prvoslavne crkve Ukrajine koja kod naroda ne može da ima ono poštovanje koje ima kanonska Ukrajinska pravoslavna crkva. Ne samo zato što je nekanonski osnovana, nego i zbog toga što nema svetinje koje pokušavaju pljačkom da pribave, zaključio je Čvorović.