https://lat.sputnikportal.rs/20230612/filmovi-i-plakati-iz-osamdesetih-godina-tragovi-poslednjeg-svetskog-optimizma-marija-jakovljevic-1157113410.html
Filmovi i plakati iz osamdesetih godina, tragovi poslednjeg svetskog optimizma
Filmovi i plakati iz osamdesetih godina, tragovi poslednjeg svetskog optimizma
Sputnik Srbija
Osamdesete godine su bile jako zanimljive i to je bilo poslednje razdoblje svetskog optimizma. Ta fantastična kreativna energija odrazila se i na jugoslovenski i... 12.06.2023, Sputnik Srbija
2023-06-12T20:43+0200
2023-06-12T20:43+0200
2023-06-12T20:43+0200
kultura
kultura
film i serije
izložba
plakat
slobodan šijan
emir kusturica
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e7/06/0c/1157108924_0:0:2501:1407_1920x0_80_0_0_15d9319258c0ab0a297b010cdf1b9aea.jpg
Izložba „Tragovi jednog vremena – filmski plakat 1980-1989”, na kojoj su predstavljeni filmski plakati iz fundusa i arhive Filmskog centra Srbije, otvorena je 9. juna u Kulturnom centru Beograda.Za potrebe izložbe odabrana su 34 filmska plakata filmova koji su nastali osamdesetih godina prošlog veka i predstavljaju značajna dela jugoslovenske kinematografije, kao što su „Maratonci trče počasni krug”, „Petrijin venac“, „Majstori, majstori“, „Poseban tretman“, „Kako je propao rokenrol“, „Sabirni centar“, i drugi.„Nismo se rukovodili visokim estetskim kriterijumima pri odabiru plakata, već smo bili prinuđeni da izaberemo one koji su vlasništvo Filmskog centra Srbije. Neko pomnije i znalačkije oko će primetiti da nedostaje nekoliko filmova koji su obeležili ne samo tu dekadu nego su perjanice srpskog i jugoslovenskog filma poput 'Ko to tamo peva' ili 'Balkanski špijun', napominje Miroljub Stojanović.Nagrade u KanuNaš sagovornik podseća da su osamdesete dekada kada smo počeli da dobijamo veoma važne nagrade:Tokom osamdesetih snimljeno je nešto manje od 250 filmova i taj period je došao, kako kaže Stojanović, kao „odgovor na odgovor na crni talas“.„Neki reditelji izbijaju u prvi plan, neki stiču svoju punu afirmaciju, neki svoju umetničku zrelost, o nekima tek počinje da se govori. Bilo je nekoliko vrlo dobrih filmova koji će trajno ostati u riznici jugoslovenskog i srpskog filma, a samim tim je bilo jako mnogo razigranih mogućnosti za dizajnere plakata što se vidi u načinu na koji ovi plakati prate modernističke trendove jugoslovenskog i srpskog filma. Ti plakati plene svojom invencijom. Onakav kakav nam je bio film osamdesetih godina, takav nam je i plakat“, ističe Stojanović koji je učestvovao u pripremi izložbe zajedno sa Miroljubom Vučkovićem i Gordanom Matićem, inicijatorom projekta.Splav meduze i Petrijin venacTeško je, smatra, reći koji filmovi najbolje odražavaju osamdesete godine kada su nastali:Izložba u Kulturnom centru Beograda biće otvorena do 9. jula, nakon čega se seli na Festival evropskog filma Palić, a potom i u druge gradove u Srbiji.„Iznenadio nas je uspeh ove izložbe po gradovima Srbije. Bila je u nekoliko desetina gradova i nailazila na nepodeljene simpatije, uvažavanje i čak oduševljenje ljudi, pogotovo mlađe publike koja nije imala priliku da se susretne sa tim plakatima“, naglašava Stojanović.„Tragovi jednog vremena – filmski plakat 1980-1989” se nadovezuje na veoma uspešnu i posećenu izložbu „Tragovi jednog vremena: Filmski plakat 1970-1979”, na kojoj su predstavljeni plakati urađeni za popularne ratne spektakle, kao što su „Sutjeska“ Stipe Delića, „Užička republika“ Žike Mitrovića, „Partizanska eskadrila“ Hajrudina Krvavaca, kao i plakat filma „Valter brani Sarajevo“, takođe u režiji Krvavaca.
https://lat.sputnikportal.rs/20230523/kad-knjizevnost-oda-pocast-filmu-u-sanu-predstavljena-antologija-pisci-u-bioskopu-slobodana-sijana-1156093938.html
https://lat.sputnikportal.rs/20230518/i-danas-svetli-njegovo-veliko-crnilo-predstavljena-knjiga-o-velikom-sineasti-zivojinu-pavlovicu-dejana-vukovic-1155890845.html
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
Marija Jakovljević
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/03/12/1124878435_530:0:2578:2048_100x100_80_0_0_daf7653b3a2d3633da2535e4032d593a.jpg
Marija Jakovljević
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/03/12/1124878435_530:0:2578:2048_100x100_80_0_0_daf7653b3a2d3633da2535e4032d593a.jpg
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e7/06/0c/1157108924_89:0:2310:1666_1920x0_80_0_0_33ea85215afbc07b19b13a2071e9326d.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Marija Jakovljević
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/03/12/1124878435_530:0:2578:2048_100x100_80_0_0_daf7653b3a2d3633da2535e4032d593a.jpg
kultura, film i serije, izložba, plakat, slobodan šijan, emir kusturica
kultura, film i serije, izložba, plakat, slobodan šijan, emir kusturica
Filmovi i plakati iz osamdesetih godina, tragovi poslednjeg svetskog optimizma
Osamdesete godine su bile jako zanimljive i to je bilo poslednje razdoblje svetskog optimizma. Ta fantastična kreativna energija odrazila se i na jugoslovenski i srpski film tog razdoblja, kaže za Sputnjik Miroljub Stojanović iz Filmskog centra Srbije povodom izložbe „Tragovi jednog vremena – Filmski plakat 1980-1989”.
Izložba „Tragovi jednog vremena – filmski plakat 1980-1989”, na kojoj su predstavljeni filmski plakati iz fundusa i arhive Filmskog centra Srbije, otvorena je 9. juna u Kulturnom centru Beograda.
Za potrebe izložbe odabrana su 34 filmska plakata filmova koji su nastali osamdesetih godina prošlog veka i predstavljaju značajna dela jugoslovenske kinematografije, kao što su „Maratonci trče počasni krug”, „Petrijin venac“, „Majstori, majstori“, „Poseban tretman“, „Kako je propao rokenrol“, „Sabirni centar“, i drugi.
„Nismo se rukovodili visokim estetskim kriterijumima pri odabiru plakata, već smo bili prinuđeni da izaberemo one koji su vlasništvo Filmskog centra Srbije. Neko pomnije i znalačkije oko će primetiti da nedostaje nekoliko filmova koji su obeležili ne samo tu dekadu nego su perjanice srpskog i jugoslovenskog filma poput 'Ko to tamo peva' ili 'Balkanski špijun', napominje Miroljub Stojanović.
Naš sagovornik podseća da su osamdesete dekada kada smo počeli da dobijamo veoma važne nagrade:
„Naša prva Zlatna palma u Kanu pripala je 1985. godine Emiru Kusturici. Goran Paskaljević je prikazao u Kanu 'Poseban tretman' za koji je Milena Dravić dobila Zlatnu palmu za najbolju žensku ulogu, Bora Drašković je briljirao na nekoliko filmskih festivala. Gotovo da nema autora koji je ostavio značajan trag, a da nije bio zastupljen bar jednim filmom i u ovoj dekadi“.
Tokom osamdesetih snimljeno je nešto manje od 250 filmova i taj period je došao, kako kaže Stojanović, kao „odgovor na odgovor na crni talas“.
„Neki reditelji izbijaju u prvi plan, neki stiču svoju punu afirmaciju, neki svoju umetničku zrelost, o nekima tek počinje da se govori. Bilo je nekoliko vrlo dobrih filmova koji će trajno ostati u riznici jugoslovenskog i srpskog filma, a samim tim je bilo jako mnogo razigranih mogućnosti za dizajnere plakata što se vidi u načinu na koji ovi plakati prate modernističke trendove jugoslovenskog i srpskog filma. Ti plakati plene svojom invencijom. Onakav kakav nam je bio film osamdesetih godina, takav nam je i plakat“, ističe Stojanović koji je učestvovao u pripremi izložbe zajedno sa Miroljubom Vučkovićem i Gordanom Matićem, inicijatorom projekta.
Splav meduze i Petrijin venac
Teško je, smatra, reći koji filmovi najbolje odražavaju osamdesete godine kada su nastali:
„Možemo izdvojiti bar dvadesetak filmova. Tu su Kusturičini i Šijanovi filmovi. Imamo nekoliko potpuno anomalijskih trenutaka u jugoslovenskom filmskom sazvežđu. Jedan od mojih najdražih filmova, koji je nadživeo vreme i ima apsolutni kultni status je bio ostvarenje Karpa Godine i Branka Vučićevića 'Splav meduze' koji je proširio jezičke mogućnosti filma kao medija. 'Petrijin venac' Srđana Karanovića je po meni njegov najkompletniji, najkompleksniji i najvirtuozniji film nastao u ovoj dekadi. Neke filmove ćemo pamtiti iz kontekstualnog razloga, kao 'Dani od snova' Vlatka Gilića koji nažalost rekapituliše jednu karijeru koja je toliko prerano završena u formi dugometražnog filma. Javlja se nekoliko debitanata, Rajko Grlić snima 'Đavolji raj'“.
Izložba u Kulturnom centru Beograda biće otvorena do 9. jula, nakon čega se seli na
Festival evropskog filma Palić, a potom i u druge gradove u Srbiji.
„Iznenadio nas je uspeh ove izložbe po gradovima Srbije. Bila je u nekoliko desetina gradova i nailazila na nepodeljene simpatije, uvažavanje i čak oduševljenje ljudi, pogotovo mlađe publike koja nije imala priliku da se susretne sa tim plakatima“, naglašava Stojanović.
„Tragovi jednog vremena – filmski plakat 1980-1989” se nadovezuje na veoma uspešnu i posećenu izložbu „Tragovi jednog vremena: Filmski plakat 1970-1979”, na kojoj su predstavljeni plakati urađeni za popularne ratne spektakle, kao što su „Sutjeska“ Stipe Delića, „Užička republika“ Žike Mitrovića, „Partizanska eskadrila“ Hajrudina Krvavaca, kao i plakat filma „Valter brani Sarajevo“, takođe u režiji Krvavaca.