„Strašna Barbika“: Astronomi otkrili jedan od najsjajnijih i najmoćnijih objekata u svemiru /foto/

Crna rupa guta zvezdu - Sputnik Srbija, 1920, 28.04.2023
Astronomi su otkrili jedan od najdužih, najsjajnijih i objekata sa najvećom energijom u kosmosu i nazvali su ga „Strašna Barbika“, delom zbog njegove zastrašujuće moći.
Udaljeni svemirski objekat, čiji bljesak svetlosti je zapanjujuće jak i traje duže od dve godine, otkriven je unutar ogromnog skupa podataka prikupljenih kompjuterski vođenim teleskopima.
Astronomi su primetili veoma blještav deo svemira i uporedili ga sa snimcima više teleskopa, zahvaljujući čemu su otkrili jednu od najmoćnijih kosmičkih eksplozija do sada.
„Ako uzmete tipičnu supernovu i pomnožite je hiljadu puta, još uvek nismo u stanju da objasnimo koliko je sjajan ovaj objekat, a supernove su među najsjajnijim objektima na nebu. Ovo je fenomen sa najviše energije koji sam do sada sreo“, kaže Deni Milisavljević, docent fizike i astronomije na Univerzitetu Perdju, koautor naučne studije koja je prihvaćena za objavljivanje u časopisu „Astrofizikal džurnal leters“.
„Strašna Barbika“ rođena je iz zvezde koju je supermasivna crna rupa rastrgla na komadiće.
Crne rupe se „hrane“ zvezdama sa kojima im se ukrsti put. Kako se zvezda, privučena gravitacijom crne rupe, približava padu u nju, dolazi do „špageti“ efekta, odnosno pretvaranja zvezde u dugačku nit koja se omota oko crne rupe.
Ovaj „rezanac“ vrele plazme zatim ubrzava oko crne rupe i okreće se kao ogroman mlaz energije i materije, koji proizvodi prepoznatljiv snop svetlosti vidljiv uz pomoć teleskopa.
Pošto je svetlost „Strašne Barbike“ dolazila iz udaljenog regiona svemira, trebalo joj je oko 7,7 milijardi godina da stigne do Zemlje, astronomi nisu direktno uočili događaj. Umesto toga, razvojem sistema mašinskog učenja pod nazivom Recommender Engine for Intelligent Transient Tracking, istraživači su pročešljali podatke mnogih teleskopa različitih vrsta pre nego što su pronašli izuzetno jak izvor svetlosti.
„Strašna Barbika“, koja je dobila nadimak iz zbog svog naučnog alfanumeričkog imena ZTF20abrbeie, ali i njene zastrašujuće moći, čudna je čak i među drugim retkim i ekstremnim astronomskim događajima. Mnogo je svetlija od bilo kog drugog sličnog objekta sa kojim bi astronomi mogli da je uporede. Dok slični objekti traju samo nekoliko nedelja ili meseci, „Strašna Barbika“ traje duže od dve godine, bez naznaka da će se ugasiti.
Astronomi se sada nadaju da će moći da sprovedu dalja proučavanja uz pomoć teleskopa „Džejms Veb“ i Habl.
„Malo je stvari u univerzumu koje mogu biti tako moćne i reakcija koje mogu biti ovako dugovečne. Ovakva otkrića nam zaista otvaraju oči za činjenicu da još uvek otkrivamo misterije i istražujemo čuda u svemiru — stvari koje niko nikada ranije nije video“, kazao je Deni Milisavljević, prenosi „Lajv sajens“.
Galaksija Mesje 87 (M87) i crna rupa u njenom središtu - Sputnik Srbija, 1920, 26.04.2023