https://lat.sputnikportal.rs/20230301/uvodi-se-prva-digitalna-vozacka-dozvola-u-svetu-razlog--kazne-a-bice-nosena-u-mobilnom-telefonu-1151705166.html
Uvodi se prva digitalna vozačka dozvola u svetu: Razlog – kazne, a biće nošena u mobilnom telefonu
Uvodi se prva digitalna vozačka dozvola u svetu: Razlog – kazne, a biće nošena u mobilnom telefonu
Sputnik Srbija
Evropska komisija je 1. marta 2023. godine u okviru zakonodavnog paketa o drumskoj bezbednosti predložila uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole u EU i... 01.03.2023, Sputnik Srbija
2023-03-01T20:49+0100
2023-03-01T20:49+0100
2023-03-01T20:49+0100
društvo
saobraćaj i infrastruktura
društvo
svet
evropska unija (eu)
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111762/84/1117628492_0:104:2000:1229_1920x0_80_0_0_3def04e736e17ee7c28b4d623ce7f9ea.jpg
Novi paket takođe bi trebalo da eliminiše nekažnjivost onih koji čine saobraćajne prekršaje u nekoj drugoj zemlji članici EU kroz bolju razmenu informacija o počinjenim prekršajima i diskvalifikaciju vozača koji čine teške saobraćajne prekršaje, dodala je Valeanova, preneo je „Jutarnji list“.Komisija predlaže uvođenje digitalne vozačke dozvole da bi se olakšalo priznavanje dozvola između država članica, olakšala i pojednostavila zamena ili produženje vozačke dozvole. Postupak izdavanja digitalne vozačke dozvole moći će da se obavi onlajn.To će biti prva digitalna vozačka dozvola u svetu. Takođe, nova praksa ćeda olakša zamenu vozačke dozvole izdate u nekoj državi koja nije članica, ali ima slične bezbednosne standarde, za dozvolu u EU. Pored digitalne, koju će vozači imati u svom mobilnom telefonu, zadržaće se i vozačka dozvola u fizičkom obliku.Šta predviđaju zakonske promeneNovi paket za saobraćajnu bezbednost predviđa probno razdoblje za mlade vozače od najmanje dve godine nakon polaganja ispita i pravilo nulte tolerancije na vožnju pod uticajem alkohola, takođe, za mlade vozače. Iako mladi vozači čine samo osam odsto od svih vozača, dva od pet smrtonosnih sudara uključuju vozače mlađe od 30 godina.Takođe, predviđaju se i promene u obuci i testiranju vozača da bi se bolje zaštitili posebno ranjivi učesnici u saobraćaju - pešaci, biciklisti, osobe koje se kreću na električnim skuterima.Predlog predviđa i mogućnost polaganja teoretskog i praktičnog vozačkog ispita na maternjem jeziku u nekoj drugoj članici EU.Predlaže se i da vozači s položenom B kategorijom mogu da upravljaju vozilima teškim do 4,25 tona umesto sadašnjih 2,5 tona ako ta vozila nemaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem.U kojim slučajevima se oduzima vozačka dozvolaKomisija predlaže novu direktivu kojom bi se regulisalo oduzimanje vozačkih dozvola za teške saobraćajne prekršaje bez obzira u kojoj su zemlji počinjeni. Sada postoje zakonske rupe koje omogućavaju da državljanin jedne zemlje, kada mu zbog teškog prekršaja bude oduzeta dozvola, ode u svoju zemlju, prijavi nestanak i dobije novi dozvolu.Po novom predlogu to više neće biti moguće. U predlogu su navedeni teški saobraćajni prekršaji zbog kojih se oduzima vozačka dozvola u celoj Evropskoj uniji. To su prekomerna brzina, za 50 km/h više od dopuštene, vožnja pod uticajem alkohola ili droge kao i izazivanje smrtnog slučaja ili teških povreda u saobraćaju.U skladu sa novom direktivom, država koja je oduzela vozačku dozvolu dužna je da o tome obavestiti zemlju u kojoj je dozvola izdata.Pravila o prekograničnom sprovođenju saobraćajnih kazni koja su sada na snazi pomogla su da se osigura da nerezidentni prestupnici u saobraćaju ne ostanu nepoznati. Uprkos tome, u 2019. godini oko 40 odsto prekograničnih prekršaja ostalo je nekažnjeno, bilo zato što počinilac nije identifikovan ili zato što ne postoji način da se počinilac natera da plati.Taj problem Komisija nastoji da reši današnjim predlogom da se nadležnim telima dopusti pristup nacionalnim registrima vozačkih dozvola i pojača saradnja između nadležnih tela u državama članicama.Sadašnja pravila o prekograničnoj razmeni podataka o počinjenim prekršajima pokrivaju prestupe poput prebrze vožnje ili vožnje pod uticajem alkohola.Komisija predlaže da se to proširi i na sledeće prekršaje: neodržavanje dovoljnog razmaka između vozila; opasno preticanje; opasno parkiranje, prelazak preko jedne ili više punih linija, vožnja u pogrešnom smeru; nepoštovanje pravila o oslobađanju koridora za hitnu pomoć i korišćenje preopterećenog vozila.
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111762/84/1117628492_112:0:1889:1333_1920x0_80_0_0_87bdae2935faa56cf10b4d579a5262fa.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
saobraćaj i infrastruktura, društvo, svet, evropska unija (eu)
saobraćaj i infrastruktura, društvo, svet, evropska unija (eu)
Uvodi se prva digitalna vozačka dozvola u svetu: Razlog – kazne, a biće nošena u mobilnom telefonu
Evropska komisija je 1. marta 2023. godine u okviru zakonodavnog paketa o drumskoj bezbednosti predložila uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole u EU i nova pravila koja će olakšati naplatu saobraćajnih kazni počinjenih u nekoj drugoj zemlji članici, kao i oduzimanje vozačkih dozvola.
„Današnjim paketom namerava se da se pojednostave pravila o vozačkim dozvolama i istovremeno se prilagode tehnološkom i medicinskom napretku da bi mladi vozači bili dobro obučeni“, izjavila je poverenik za saobraćaj Adina Valean.
Novi paket takođe bi trebalo da eliminiše nekažnjivost onih koji čine saobraćajne prekršaje u nekoj drugoj zemlji članici EU kroz bolju razmenu informacija o počinjenim prekršajima i diskvalifikaciju vozača koji čine teške saobraćajne prekršaje, dodala je Valeanova,
preneo je „Jutarnji list“.
Komisija predlaže uvođenje digitalne vozačke dozvole da bi se olakšalo priznavanje dozvola između država članica, olakšala i pojednostavila zamena ili produženje vozačke dozvole. Postupak izdavanja digitalne vozačke dozvole moći će da se obavi onlajn.
To će biti prva digitalna vozačka dozvola u svetu. Takođe, nova praksa ćeda olakša zamenu vozačke dozvole izdate u nekoj državi koja nije članica, ali ima slične bezbednosne standarde, za dozvolu u EU. Pored digitalne, koju će vozači imati u svom mobilnom telefonu, zadržaće se i vozačka dozvola u fizičkom obliku.
Šta predviđaju zakonske promene
Novi paket za saobraćajnu bezbednost predviđa probno razdoblje za mlade vozače od najmanje dve godine nakon polaganja ispita i pravilo nulte tolerancije na vožnju pod uticajem alkohola, takođe, za mlade vozače. Iako mladi vozači čine samo osam odsto od svih vozača, dva od pet smrtonosnih sudara uključuju vozače mlađe od 30 godina.
Takođe, predviđaju se i promene u obuci i testiranju vozača da bi se bolje zaštitili posebno ranjivi učesnici u saobraćaju - pešaci, biciklisti, osobe koje se kreću na električnim skuterima.
Predlog predviđa i mogućnost polaganja teoretskog i praktičnog vozačkog ispita na maternjem jeziku u nekoj drugoj članici EU.
Predlaže se i da vozači s položenom B kategorijom mogu da upravljaju vozilima teškim do 4,25 tona umesto sadašnjih 2,5 tona ako ta vozila nemaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
U kojim slučajevima se oduzima vozačka dozvola
Komisija predlaže novu direktivu kojom bi se regulisalo oduzimanje vozačkih dozvola za teške saobraćajne prekršaje bez obzira u kojoj su zemlji počinjeni. Sada postoje zakonske rupe koje omogućavaju da državljanin jedne zemlje, kada mu zbog teškog prekršaja bude oduzeta dozvola, ode u svoju zemlju, prijavi nestanak i dobije novi dozvolu.
Po novom predlogu to više neće biti moguće. U predlogu su navedeni teški saobraćajni prekršaji zbog kojih se oduzima vozačka dozvola u celoj Evropskoj uniji. To su prekomerna brzina, za 50 km/h više od dopuštene, vožnja pod uticajem alkohola ili droge kao i izazivanje smrtnog slučaja ili teških povreda u saobraćaju.
U skladu sa novom direktivom, država koja je oduzela vozačku dozvolu dužna je da o tome obavestiti zemlju u kojoj je dozvola izdata.
Pravila o prekograničnom sprovođenju saobraćajnih kazni koja su sada na snazi pomogla su da se osigura da nerezidentni prestupnici u saobraćaju ne ostanu nepoznati. Uprkos tome, u 2019. godini oko 40 odsto prekograničnih prekršaja ostalo je nekažnjeno, bilo zato što počinilac nije identifikovan ili zato što ne postoji način da se počinilac natera da plati.
Taj problem Komisija nastoji da reši današnjim predlogom da se nadležnim telima dopusti pristup nacionalnim registrima vozačkih dozvola i pojača saradnja između nadležnih tela u državama članicama.
Sadašnja pravila o prekograničnoj razmeni podataka o počinjenim prekršajima pokrivaju prestupe poput prebrze vožnje ili vožnje pod uticajem alkohola.
Komisija predlaže da se to proširi i na sledeće prekršaje: neodržavanje dovoljnog razmaka između vozila; opasno preticanje; opasno parkiranje, prelazak preko jedne ili više punih linija, vožnja u pogrešnom smeru; nepoštovanje pravila o oslobađanju koridora za hitnu pomoć i korišćenje preopterećenog vozila.