- Sputnik Srbija, 1920
REGION
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz zemalja u regionu

Ambasada Rusije povodom predstave „Idiot“ u Sarajevu: To je tako evropski, kao i orgije na sceni

© Sputnik / Vitaliй Anьkov / Uđi u bazu fotografijaZastava Rusije
Zastava Rusije - Sputnik Srbija, 1920, 27.02.2023
Pratite nas
Ambasada Rusije u Bosni i Hercegovini reagovala je na svojim profilima na društvenim mrežama povodom predstave „Idiot“ koja je nedavno izvedena u Narodnom pozorištu u Sarajevu.
Tekst reagovanja prenosimo u celosti:
„Narodno pozorište u Sarajevu neočekivano je odlučilo da proslavi godišnjicu Specijalne vojne operacije Rusije u Ukrajini, ali na veoma čudan način. Premijerno su izveli predstavu „Idiot“ na osnovu romana čuvenog ruskog pisca Fjodora Dostojevskog međutim nisu ni obavestili Ambasadu Rusije o svom divnom potezu.
Gospođa Selma Spahić, bivša umetnička direktorka festivala MESS, predstavnica čuvene familije, partnerski reditelj, ili kako sad kažu „rediteljka“ pozorišta pomislila je da su klasici za nju nedovoljno pametni i savremeni pa je odlučila malo da koriguje tekst, a i od brojnog filozofskog sadržaja uzela je samo šta joj je bilo potrebno – kao voće sa švedskog stola – ovo hoću – ovo neću.
Dakle ne govorimo o stilu i formatu predstave – nije naše da se mešamo u umetničke stvari. Neka imitacija seksa Nastasje Filipovne, neka multiorgija svih likova na sceni neprekidno deset minuta, homoseksualni poljupci... Bilo je i u Rusiji avangardnih prikazivanja Dostojevskog. Nije bilo baš takvih, ali valjda rediteljka misli da predstava na takav način bude više evropska. Neka.
Ali gospođa Spahić je išla mnogo dalje. Stavila je u usta likova različite osuđujuće reči za Rusiju počev od „narodnog bega“ od „mobilizacije“ i korišćenja ruskog naroda kao „topovskog mesa“ sve do ismejavanja ruskih patriota kao skinheda. Čak je i izvrgnula iz konteksta, iz velikog filozofskog izlaganja Dostojevskog o ruskom svetu jedan pasus – upravo onaj o nasilnom širenju ruskog sveta u Evropi – pa ga stavila u usta „Idiota“ kao sakralni smisao i kulminaciju predstave. A šta je izbacila? Pa ono glavno! Izbačen je tekst iz kojeg sledi da je tako glavni junak opisivao evropske izmišljene strahove od Rusa... A na kraju balade napisala je svoj tekst, gde glumac, koji igra glavnu ulogu Lava Miškina, sa scene patetično optužuje Rusiju za namerno ubistvo stotina nevinih civila, žena i dece u dramskom pozorištu Marijupolja 14. februara 2022. godine!!!
Šta da se kaže? Pa da ne govorimo da se ta eksplozija desila u stvari 16. marta 2022. godine. Istina je da Rusija nikoga nije ubila niti bombardovala u pozorištu. Nekoliko dana pre tragedije Rusija je upozoravala da će ukrajinski nacistički puk „Azov“ napraviti provokaciju i da postoji opasnost od eksplozije u pozorištu. Mi smo svuda pisali o tome. Otvorili smo humanitarne koridore da civili izađu, da se spase što pre. Izdvojili smo čak i humanitarnu pomoć. Pa valjda ima interneta u Sarajevu. Ima i na engleskom. I to sve sa datumima. Samo pročitajte. Upravo nacistički „Azov“ je sakrio informaciju o koridorima, lažno je saopštio da pozorište bude tačka okupljanja ljudi, držao ih tamo pa eksplodirao. I odmah su proglasili da su to bile ruske bombe. Da mit zaživi. I eto ga – radi. Točak istorije se vrti sporo ali sigurno. Pokrenuta je krivična istraga i niko od rukovodilaca „Azova“ neće izbeći kazne za svoje zločine, uključujući i tragediju u pozorištu. Ali za gospođu Spahić verovatno je bilo dosadno da sve to čita. I ona je pomislila da bude jednostavnije optužiti Rusiju. Jer je to toliko na evropski način. Isto kao i orgije na sceni...
Sama predstava takođe je veoma slikovito prikazala šta se dešava u glavi reditelja. Samo nemojte da tu tražite nešto na račun glumaca. Oni igraju dobro i igraju samo ono šta im je reditelj naredio. A to je histerija. Sva četiri sata predstave su neprekidna histerija uzvišenih tonova svih protiv svih. Čak i poslednji smiren lik na sceni general Jepančin na kraju drame pre nego što je poludeo kaže da „u ovom domu vlada samo histerija“. Ali, pogledajte bilo koje rusko izvođenje Dostojevskog - ili dramu na televiziji, ili bilo koju ekranizaciju od Sovjetskog Saveza sve do danas. Ima ih na jutjubu – niko ne viče, niko ne vrišta. Ima nervoze, ima uzbuđenja ali ne i histerije. To je Dostojevski i Rusija u vlastitim očima. A u predstavi gospođe Spahić kao u iskrivljenom ogledalu se vidi samo ona sama, i izopačeni svet kako ga ona doživljava…
Čime da završimo? Izaziva žaljenje da se prikrivajući imenom Dostojevskog Narodno pozorište u Sarajevu koristi za političku propagandu i to potpuno lažnu, ali koristi se apsolutno na isti način kao što su nacisti iskoristili Dramsko pozorište Marijupolja za ubistvo ljudi. I to je jako tužno. Kultura bi trebalo da bude oslobođena od politike, naročito od nacizma i to u Sarajevu – multietničkom tolerantnom gradu.
Ali, sudeći po predstavi, kao što su rekli u finalu – „sve je to puka fantazija“.“
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala