Naučnici stvorili novu vrstu leda

© Fotolia / CapifruttaMikroskop
Mikroskop - Sputnik Srbija, 1920, 03.02.2023
Naučnici su uz pomoć uređaja koji se može opisati kao ogroman šejker za koktele u sklopu istraživanja o ponašanju vode u ekstremnim uslovima stvorili novu vrstu ranije nepoznatog leda koji bi mogao da postoji na ledenim satelitima u Sunčevom sistemu.
Istraživači su rekli da su koristili proces takozvanog mlevenja s kuglama da bi snažno prodrmali običan led koji su zajedno s čeličnim loptama smestili u rezervoar ohlađen na minus 200 stepeni. Rezultat tog procesa nazvali su „amorfni led srednje gustine“ ili MDA, koji je izgledao kao beli prah.

Uobičajen led i amorfni led – u čemu je razlika

Uobičajen led je kristalne strukture, sa dva molekula vode, dva atoma vodonika i jednim atomom kiseonika poređanim prema pravilnom uzorku. Molekuli vode amorfnog leda imaju neorganizovanu formu nalik onoj kakvu imaju tečnosti.
Praktičnosav led na Zemlji postoji u poznatom kristalnom obliku, ali amorfni led je najčešći oblik vode u svemiru. Naučnicisu dosad pronašli 20 različitih vrsta kristalnog leda i tri vrste amorfnog leda.
„Gotovo sav led u svemiru je amorfan i to u obliku zvanom amorfni led niske gustine. On se stvara kada se voda kondenzujena zrnima prašine u svemiru. Komete su takođe amorfni led. Tekućoj vodi su potrebni veoma posebni uslovi kakvi su na Zemlji“, rekao je Kristofer Salzman, profesor hemije na Univerzitety Koledž London i glavni autor istraživanja objavljenog ove nedelje u časopisu „Sajens“.

Evropa ili Enkelad

Istraživači pretpostavljaju da bi uslovi koje su stvorili u laboratorijimogli da postoje na ledenim mesecima poput Jupiterovog satelitaEvrope ili Saturnovog satelita Enkelada. Istraživanje bi moglo dovesti do boljeg razumevanja vode, molekulaključnog za život.
„Činjenica da ovaj novi oblik leda ima sličnu gustinu kao i tekuća voda verovatno je najvažniji aspekt ovog otkrića“, rekao je profesor hemije na Univerzitetu Kembridž i koautor studije Angelos Mihaelides.
Salzman je rekao da se postavlja pitanje da li je MDA zapravo tekuća voda, samo na niskim temperaturama.
„MDA pruža priliku da napokon možda shvatimo tekuću vodu i njene mnoge anomalije“, dodao je Salzman, preneo je „Indeks“.