https://lat.sputnikportal.rs/20221125/koje-su-razlike-u-odrzavanju-elektricnih-i-klasicnih-automobila-1146817195.html
Koje su razlike u održavanju električnih i klasičnih automobila
Koje su razlike u održavanju električnih i klasičnih automobila
Sputnik Srbija
Električna vozila zahtevaju manje održavanja od automobila sa unutrašnjim sagorevanjem, ali svemu što ima točkove potrebno je rutinsko održavanje. Na putevima će ih... 25.11.2022, Sputnik Srbija
2022-11-25T22:45+0100
2022-11-25T22:45+0100
2022-11-25T22:45+0100
automobili
društvo
magazin
ekonomija
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/0b/19/1146817682_0:100:1921:1180_1920x0_80_0_0_24bb25915e7159367e6d3b08dae2eae3.jpg
Održavanje motoraRazlike u održavanju i servisu između električnih vozila i automobila sa unutrašnjim sagorevanjem su velike. Dok elektromotor ne zahteva održavanje, vozila sa unutrašnjim saogorevanjem imaju značajan broj mehaničkih komponenti koji se troše i potrebno im je redovno servisiranje.Osim toga, dobro je u praksi izbegavati stalno punjenje baterije do 100 odsto kapaciteta, a zatim je pustiti da padne na nulu. To može da prouzrokuje pregrevanje motora i skraćenje veka trajanja baterije.Komponente motora sa unutrašnjim sagorevanjem koje zahtevaju često održavanje, popravak ili zamenu uključuju motorno ulje i filter ulja, svećice, filter vazduha i goriva, delove i komponente za paljenje motora (žice za svećice, zavojnice za paljenje), pogonski i zupčasti remen, pumpu za gorivo, britveitd.Održavanje baterijeTehnički, baterije eletkričnih vozila ne zahtevaju održavanje ili servis. Međutim, zbog svoje veličine i visokog napona, baterije i druge kritične komponente električnog vozila moraju se držati „na hladnom“. Dok neka električna vozila hlade ove sisteme vazduhom, mnogi koriste proizvođačevo vlastito rashladno sredstvo za bateriju da bi sprečili njeno pregrejavanje.Propisi nalažu da baterije električnih automobila budu pod dugim garancijama. Ako sami servisirate bateriju u tom periodu, poništićete garanciju. Uvek održavajte bateriju između 20 i 80 odsto napunjenom. Vodite brigu o crevima rashladne tečnosti baterije i da nema korozije na priključcima za punjenje.Akumulatori tradicionalnih automobila obično traju četiri do šest godina. Očistite ga jednom godišnje kako biste mu produžili vek trajanja i proverite povremeno da li je čvrsto na svom mestu.Održavanje kočnicaSlično tome, kočnice na električnim vozilima i vozilima s pogonom na unutrašnje sagorevanje treba proveriti svaki put kada se menjaju gume. Promenite tečnost za kočnice svake dve godine ili 50-ak hiljada kilometara na obe vrste vozila. Električna vozila imaju sisteme regenerativnog kočenja, što znači da koriste otpor elektromotora za usporavanje vozila. Zbog toga se njihove kočione pločice i diskovi ne zagrevaju toliko. Smanjena toplota uveliko produžava njihov vek trajanja.Održavanje kočionog sistemaKomponente kočionih sistema vozila sa unutrašnjim sagorevanjem puno se više zagrevaju i troše. Pažljivo proverite ima li na kočionim pločicama i diskovima znakova preterane istrošenosti ili korozije, naročito ako čujete da su kočnice bučne.Održavanje gumaSve gume su skupe. Održavanje guma i dalje je ključno za vozila s pogonom sa unutrašnjim sagorevanjem i za električna vozila, ne samo za sigurnost vožnje, već i za produženje njihovog životnog veka i uštedu goriva. Vibracije, čak i one male, mogu skratiti vek trajanja, zato bi gume trebalo balansirati svaki put kada ih menjate.Zamena gumaIpak, gume električnog vozila zahtevaju više pažnje iz dva različita razloga. Baterije i električni motori čine električna vozila mnogo težim od klasičnih. Samo ova dodatna težina može da prouzrokuje brže trošenje guma. Električni motor električnog vozila isporučuje trenutni okretni moment na točkove što znači da je okretni moment veći nego sa vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, što izaziva brže trošenje guma.Mesečna provera pritiska vazduha i traženje abnormalne istrošenosti guma na svim vozilima rutinski je servis održavanja koje svako može da učini.Redovno održavanjeMnoge od ovih stavki rutinskog održavanja na oba vrsta vozila možete lako obaviti sami. Ali, neki za električna vozila zahtevaju profesionalca. To uključuje pregled svih tečnosti, akumulatora, kabine, električnih sistema, sistema upravljanja, suspenzije i šasije na preteranu istrošenost ili oštećenje, kao i proveru curenja svih creva, priključaka i pumpi tečnosti. To bi trebalo biti odrađeno svakih 10-12 hiljada kilometara ili jednom godišnje.Servis automobilaKod automobila sa unutrašnjim sagorevanjem mesečno treba proveravati motorno ulje, stanje akumulatora, remene i creva. Promenite motorno ulje i filter svakih šest meseci ili svakih osam do 15 hiljada kilometara, preneo je „Jutarnji list“.Šta je zajedničko?
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2022
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/0b/19/1146817682_106:0:1813:1280_1920x0_80_0_0_a47e50136dfd67aedca9e02958812703.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
automobili, magazin, ekonomija
automobili, magazin, ekonomija
Koje su razlike u održavanju električnih i klasičnih automobila
Električna vozila zahtevaju manje održavanja od automobila sa unutrašnjim sagorevanjem, ali svemu što ima točkove potrebno je rutinsko održavanje. Na putevima će ih u nadolazećim godinama biti sve više, stoga je dobro biti svestan nekih specifičnih usluga jedinstvenih za električna vozila.
Razlike u održavanju i servisu između električnih vozila i automobila sa unutrašnjim sagorevanjem su velike. Dok elektromotor ne zahteva održavanje, vozila sa unutrašnjim saogorevanjem imaju značajan broj mehaničkih komponenti koji se troše i potrebno im je redovno servisiranje.
Osim toga, dobro je u praksi izbegavati stalno punjenje baterije do 100 odsto kapaciteta, a zatim je pustiti da padne na nulu. To može da prouzrokuje pregrevanje motora i skraćenje veka trajanja baterije.
Komponente motora sa unutrašnjim sagorevanjem koje zahtevaju često održavanje, popravak ili zamenu uključuju motorno ulje i filter ulja, svećice, filter vazduha i goriva, delove i komponente za paljenje motora (žice za svećice, zavojnice za paljenje), pogonski i zupčasti remen, pumpu za gorivo, britveitd.
Tehnički, baterije eletkričnih vozila ne zahtevaju održavanje ili servis. Međutim, zbog svoje veličine i visokog napona, baterije i druge kritične komponente električnog vozila moraju se držati „na hladnom“. Dok neka električna vozila hlade ove sisteme vazduhom, mnogi koriste proizvođačevo vlastito rashladno sredstvo za bateriju da bi sprečili njeno pregrejavanje.
Propisi nalažu da baterije električnih automobila budu pod dugim garancijama. Ako sami servisirate bateriju u tom periodu, poništićete garanciju. Uvek održavajte bateriju između 20 i 80 odsto napunjenom. Vodite brigu o crevima rashladne tečnosti baterije i da nema korozije na priključcima za punjenje.
Akumulatori tradicionalnih automobila obično traju četiri do šest godina. Očistite ga jednom godišnje kako biste mu produžili vek trajanja i proverite povremeno da li je čvrsto na svom mestu.
Slično tome, kočnice na električnim vozilima i vozilima s pogonom na unutrašnje sagorevanje treba proveriti svaki put kada se menjaju gume. Promenite tečnost za kočnice svake dve godine ili 50-ak hiljada kilometara na obe vrste vozila. Električna vozila imaju sisteme regenerativnog kočenja, što znači da koriste otpor elektromotora za usporavanje vozila. Zbog toga se njihove kočione pločice i diskovi ne zagrevaju toliko. Smanjena toplota uveliko produžava njihov vek trajanja.
Održavanje kočionog sistema
Komponente kočionih sistema vozila sa unutrašnjim sagorevanjem puno se više zagrevaju i troše. Pažljivo proverite ima li na kočionim pločicama i diskovima znakova preterane istrošenosti ili korozije, naročito ako čujete da su kočnice bučne.
Sve gume su skupe. Održavanje guma i dalje je ključno za vozila s pogonom sa unutrašnjim sagorevanjem i za električna vozila, ne samo za sigurnost vožnje, već i za produženje njihovog životnog veka i uštedu goriva. Vibracije, čak i one male, mogu skratiti vek trajanja, zato bi gume trebalo balansirati svaki put kada ih menjate.
Ipak, gume električnog vozila zahtevaju više pažnje iz dva različita razloga. Baterije i električni motori čine električna vozila mnogo težim od klasičnih. Samo ova dodatna težina može da prouzrokuje brže trošenje guma. Električni motor električnog vozila isporučuje trenutni okretni moment na točkove što znači da je okretni moment veći nego sa vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, što izaziva brže trošenje guma.
Mesečna provera pritiska vazduha i traženje abnormalne istrošenosti guma na svim vozilima rutinski je servis održavanja koje svako može da učini.
Mnoge od ovih stavki rutinskog održavanja na oba vrsta vozila možete lako obaviti sami. Ali, neki za električna vozila zahtevaju profesionalca. To uključuje pregled svih tečnosti, akumulatora, kabine, električnih sistema, sistema upravljanja, suspenzije i šasije na preteranu istrošenost ili oštećenje, kao i proveru curenja svih creva, priključaka i pumpi tečnosti. To bi trebalo biti odrađeno svakih 10-12 hiljada kilometara ili jednom godišnje.
Kod automobila sa unutrašnjim sagorevanjem mesečno treba proveravati motorno ulje, stanje akumulatora, remene i creva. Promenite motorno ulje i filter svakih šest meseci ili svakih osam do 15 hiljada kilometara,
preneo je „Jutarnji list“.
Mesečno proveravajte tečnost za brisače.
Mesečno proverite svetla.
Proveravajte stanje guma svakih osam do 12 hiljada kilometara.
Zamenite metlice brisača svakih šest meseci.
Zamenite filter vazduha u kabini svake dve godine ili ranije ako vozite u prašnjavim i prljavim uslovima.
Godišnje podmažite sve šarke vrata.