00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920
RUSIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Rusije i Zajednice nezavisnih država

Blokiranje ruske nafte bilo bi za zemlje G-7 gotovo ravno samoubistvu

CC0 / Pixabay / Tanker
Tanker - Sputnik Srbija, 1920, 03.08.2022
Pratite nas
Za zemlje G-7 blokiranje transporta ruske nafte bilo bi gotovo ravno samoubistvu, jer bi te zemlje morale da traže alternativu ruskoj nafti na drugim tržištima, od proizvođača na Bliskom istoku, Venecueli i drugim, ali po znatno višim cenama.
Mobilna aplikacija Sputnik na srpskom jeziku - Sputnik Srbija
Pratite Sputnjik i na letovanju

Sputnjik Srbija neometano možete čitati širom Evrope na mobilnoj aplikaciji koju ćete pronaći OVDE. Aplikaciju takođe možete preuzeti i putem linka apkfab.com

Namera Grupe 7, koja okuplja najmoćnije zemlje sveta, da blokira transport ruske sirove nafte i naftnih derivata morskim putem kako bi lišila Moskvu prihoda, zbog specijalne vojne operacije u Ukrajini apsurdna je, jer Rusija ima i druge „kanale“ za isporuku „crnog zlata“ na svetsko tržište.
Ruski eksperti napominju da zemlje G7 mogu da samo da zabrane kretanje tankera kroz svoje teritorijalne vode, ali ne mogu da zaustave transport kroz naftovode. Smatraju i da nije realno blokiranje Sueckog kanala – međunarodnog pomorskog transportnog koridora, jer su male šanse da su zemlje G7 spremne da uđu u veliki međunarodni sukob u kome bi učestvovale i treće zemlje koje tu imaju svoje interese.
Teoretski, dodaju eksperti, članice G7 bi mogle da pokušaju da zabrane kopneni tranzit nafte blokiranjem železničkog transporta, ali malo je verovatno da će im to odgovarati, jer bi zbog takve inicijative sami stradali.
Ruski ekonomista Mihail Beljajev smatra da nije realno da zemlje G7 blokraju transport ruske nafte morem, uostalom i zato što naftaši imaju svoje sheme za isporuke. Za te trikove, dodaje on, svi znaju, ali protiv toga ne mogu ništa da urade. To se, pre svega, odnosi na pretovar nafte na moru.
„Oni će, svakako, izdati nekakvu deklaraciju, daće nekakvu zajedničku izjavu, ali i sami shvataju da su takve izjave prazne, jer je tehnički to nemoguće uraditi, s obzirom na prirodu snabdevanje naftom. Uostalom, znamo da se nafta može pretovariti i na druge brodove, direktno u moru i da ti brodovi onda plove pod zastavom druge zemlje, bilo grčke, liberijske, panamske ili neke druge države. U tom slučaju, ta nafta je onda prodata tj. kupljena i teško da se može smatrati ruskom“, kaže Beljajev.
Prema njegovim rečima, naftu je najbolje dopremati tankerima, ali pošto je Rusija fokusirana na jugoistočnu Aziju postoje i drugi načini za isporuke nafte, ne samo morem.
„Američke zabrane nameću formiranje dve zone uticaja, ili dve zone dominacije - zapadnu i istočnu. Ove nepromišljene akcije SAD samo ubrzavaju taj proces. Ako se ranije, na primer, moglo reći da taj proces ide sporo, da je teoretski i da je samo u glavama eksperata, sada vidimo da se on već dešava. Štaviše, sa svakom akcijom SAD on se sve više i brže sprovodi. Takvo delovanje SAD služi kao neka vrsta katalizatora, akceleratora tog procesa, jer se zemlje koje brinu o sopstvenoj sudbini sada suočavaju sa izborom kome se prikloniti. Pitanje je da li je realno da ostanu u toj zapadnoj zoni ili im je bolje da pređu u istočnu zonu, koja će biti perspektivnija, dinamičnija i koja će biti slobodnija od kaubojskih nasrtaja, zabrana i proizvoljnih odluka SAD“, kaže Beljajev.
© Fotolia / marrakeshhZemlje G7 mogu da samo da zabrane kretanje tankera kroz svoje teritorijalne vode, ali ne mogu da zaustave transport kroz naftovode
Naftna nalazišta - Sputnik Srbija, 1920, 03.08.2022
Zemlje G7 mogu da samo da zabrane kretanje tankera kroz svoje teritorijalne vode, ali ne mogu da zaustave transport kroz naftovode

Ruske tankere niko ne može zaustaviti

Kao primer Beljajev navodi zemlje BRIKS-a, saveza koji čine Brazil, Rusija, Indija, Kina i Južnoafrička Republika. To je ogromna politička sila i ekonomski prostor u kome živi oko tri milijarde ljudi. Drugim rečima, napominje ekspert, zemlje BRIKS-a su vodeće ekonomije u razvoju, a sve više zemalja izražava želju da se pridruži ovom savezu.
„To su, naprimer, Iran i Argentina, a i Alžir je iskazao istu nameru. To jest, sve više zemalja želi da se priključi istočnom bloku. Osim toga, treba imati u vidu da na tržište nafte više ne utiču aktivnosti SAD, već ovi procesi, a tome u prilog ide i izjava generalnog sekretara OPEK-a - organizacije koja faktički daje ton u formiranju cena nafte, koji je odlučno rekao da će se cene formirati bez obzira na SAD i njihove sankcije, već onako kako OPEK bude smatrao da treba“, podsetio je Beljajev.
Grupa 7 koju čine SAD, Kanada, Francuska, Nemačka, Velika Britanija, Italija i Japan traži opcije da spreči Rusiju da zarađuje na visokim cenama energenata, uključujući i potpunu blokadu transporta ruske nafte, osim ako nije kupljena po utvrđenoj ili ispod utvrđene cene. Međutim, Beljajev kaže da je taj unapred osuđen na propast, jer je zbog zaoštravanja situacije moguće otpravljati i tankere pod oružanom pratnjom, iako, kako je rekao, takav scenario nije poželjan.
„Uzmimo Afriku gde sada imamo velike interese, a vidimo da takve interese imaju i svi drugi. Govorim hiptetički, ali recimo da smo tamo poslali tanker sa naftom, a neko pokušava da ga zaustavi. Kako ćete se braniti? Naravno, uz pomoć svojih bezbednosnih struktura. To bi, po mom mišljenju, bila legitimna zaštita sopstvenih ekonomskih interesa bilo kojim sredstvima, pa i vojnim, posebno zato što ste na to bili isprovocirani i primorani da to uradite“, kaže Beljajev.
S druge strane, dodaje on, šta će se dogoditi ako Rusija isporučuje naftu u jugoistočnu Aziju i duž Severnog morskog puta, gde su uslovi teški i surovi. Tu je, prema njegovim rečima, gotovo nemoguće postavljati barijere i blokade ruskim tankerima.
„Ima leda, ima magle, a plovnih puteva nema svuda. Tamo je potrebna pratnja ledolomaca, pa su isporuke skuplje. Ali, pitanje je ko na Arktiku može da vas zaustavi?! Ovo je zona naše potpune dominacije i tu nam niko ništa ne može reći. Tako ćemo sve te brodove mirno Severnim morskim putem dovesti do jugoistočne Azije“, kaže ruski ekspert.

Što važi za metalurgiju, važi i za naftu

Mnoge zapadne zemlje uvele su sankcije Rusiji nakon započinjanja specijalne vojne operacije u Ukrajini, dok su Kina i Indija odlučile da uvoze više jeftine ruske nafte nego pre početka rata. Beljajev dodaje da su i zemlje Zajednice nezavisnih država redovni kupci.
Energetska saradnja Rusije i Kine sve više jača. Rusija šalje u Kinu rekordne količine gasa, pa i nafte. Izvoz ruskog gasa u Kinu povećan je za čak 60 odsto u prvoj polovini godine. Zbog toga su američki senatori, predvođeni republikancem Markom Rubiom, predložili uvođenje sankcija kompanijama koje učestvuju u prodaji ruske nafte i drugih energetskih proizvoda Kini. Rubio tvrdi da kupovinom ruske nafte, Kina podržava specijalnu operaciju u Ukrajini.
Ruski eksperti su sigurni da američke pretnje neće uticati na Kinu, niti će uticati na sporazume Pekinga i Moskve, pre svega zato što kineski pristup poslovanju podrazumeva donošenje dugoročnih odluka i unapred sagledavanje svih rizika.
„Takođe mislim da ono što je Putin govorio o metalurzima važi i za naftu. Ako smatramo da moramo razvijati sopstvenu privredu onda se moramo osloboditi te izvozno-uvozne igle za razvoj domaće privrede sa stanovišta bezbednosti i podizanja životnog standarda naših radnika, jer ćemo onda i sami u velikoj meri trošiti energente“, kaže Beljajev.
Naftna bušotina na moru - Sputnik Srbija, 1920, 03.08.2022
RUSIJA
Potez koji se neće dopasti Americi: Najveći izvoznici nafte spremaju se za važan sastanak
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala