RUSIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Rusije i Zajednice nezavisnih država

Roskosmos i NASA potpisali sporazum o zajedničkim letovima u svemir

CC0 / Pixabay / Međunarodna svemirska stanica
Međunarodna svemirska stanica - Sputnik Srbija, 1920, 15.07.2022
Roskosmos i NASA potpisali su sporazum o zajedničkim unakrsnim letovima ruskih i američkih kosmonauta na Međunarodnu svemirsku stanicu. Ruski kosmonauti će moći da lete američkim svemirskim brodivima, a američki astronauti će moći da se prevoze ruskim „Sojuzom“.

„Državna korporacija Roskosmosi Nacionalna uprava za aeronautiku i svemir (NASA) potpisale su sporazum o letovima integrisanih posada na ruskim i američkim transportnim vozilima s posadom“, saopštila je ruska državna korporacija.

Prvi integrisani letovi, prema novom sporazumu, biće obavljeni u septembru. Kako je saopšteno iz Roskosmosa, kosmonaut Ana Kikinapridružiće se posadi američke svemirske letelice „Kru Dragon“ u misiji „Kru 5“.
Njeno mesto u posadi ruskog svemirskog broda Sojuz MS-22 zauzeće NASA-in astronaut Fransisko Rubio, koji će poleteti s kosmodroma Bajkonur u Kazahstanu, zajedno s dvojicom kosmonauta, Sergejom Prokopjevom i Dmitrijem Petelinom.
„Sporazum ima za cilj da obezbedi da u slučaju vanredne situacije povezane sa otkazivanjem ili značajnim kašnjenjem u lansiranju ruske ili američke svemirske letelice, na Međunarodnoj svemirskoj stanici bude prisutan najmanje jedan kosmonaut Roskosmosa i jedan astronaut NASA, za rad na ruskom i američkom segmentu stanice“, napominju u državnoj korporaciji.
NASA je saopštila da je postojanje najmanje jednog Rusa i jednog Amerikanca na Međunarodnoj svemirskoj stanici ključno za održavanje laboratorije: „Integrisane posade osiguravaju da na stanici uvek budu odgovarajuće obučeni članovi posade za osnovno održavanje sistema i šetnje svemirom“.
Roskosmos i NASA su jedno vreme zajedno prevozili astronaute u američkom šatlu i ruskom svemirskom brodu „Sojuz“. Nakon povlačenja šatla 2011. godine, Sjedinjene Američke Države su svoje astronaute slale „Sojuzom“, sve do 2020. godine, kada je kompanija Ilona Maska „Spejs iks“ počela da prevozi astronaute do Međunarodne svemirske stanice.
Roskosmos je 25. juna izvestio da se Kikina sprema da odleti u Sjedinjene Države na jednonedeljnu obuku u Spejs Iksu. Direktor Roskosmosa Dmitrij Rogozin je 11. juna najavio da ruska državna korporacija čeka da kandidati za astronaute iz NASA budu uključeni u posadu Sojuza MS-22 u okviru unakrsnih letova, kao i da će Kikina biti uključena u američku posadu.
Desetog juna je objavljeno da je ruska vlada odobrila pregovore o potpisivanju sporazuma između Roskosmosa i NASA-e o unakrsnim letovima na ruskim i američkim svemirskim brodovima sa posadom do Međunarodne svemirske stanice. Sudbina sporazuma bila je neizvesna zbog zaoštravanja rusko-američkih odnosa usled ruske vojne operacije u Ukrajini.
Neposredno pre objavljivanja sporazuma, predsednik Rusije Vladimir Putin imenovao je bivšeg predsednika vlade i zamenika ministra odbrane Jurija Borisova za novog direktora Roskomosa.
Ruski modul Nauka na Međunarodnoj svemirskoj stanici - Sputnik Srbija, 1920, 14.07.2022