Nove analize DNK dovele do otkrića koje iz korena menja saznanja o evolutivnom stablu čoveka

© PixabayRusi imaju mnogo toga zajedničkog sa ugro-finskim, baltičkim i zapadnoevropskim genomima.
Rusi imaju mnogo toga zajedničkog sa ugro-finskim, baltičkim i zapadnoevropskim genomima. - Sputnik Srbija, 1920, 26.06.2022
Kako pokazuju nova istraživanja, izgled vara kada je u pitanju poreklo. Nova tehnologija analize DNK dramatično je poljuljala postojeća evolutivna stabla mnogih biljnih i životinjskih vrsta.
Nekada se smatralo da su primati, kojima ljudi pripadaju, bliski rođaci slepih miševa zbog nekih sličnosti u skeletima i mozgovima. Međutim, DNK podaci sada nas svrstavaju u grupu koja uključuje glodare (pacove i miševe) i zečeve. Zapanjujuće, ispostavilo se da su slepi miševi bliži kravama, konjima, pa čak i nosorozima nego nama.
Naučnici su u Darvinovo vreme i tokom većeg dela 20. veka mogli samo da razrade grane evolucionog drveta života posmatrajući strukturu i izgled životinja i biljaka. Životni oblici su grupisani prema sličnostima za koje se smatra da su evoluirali zajedno.
Pre otprilike tri decenije, naučnici su počeli da koriste DNK podatke za izgradnju „molekularnih evolutivnih stabala“. Mnoga od prvih stabala zasnovanih na DNK podacima bila su u suprotnosti sa klasičnim.
Nekada se smatralo da lenjivci i mravojedi, oklopnici, pangolini (ljuskavi mravojedi) i afrički mravojedi pripadali grupi zvanoj edentati („bezzubi“), pošto imaju zajedničke anatomske osobine.
Molekularna stabla su pokazala da su ove osobine evoluirale nezavisno u različitim granama stabla sisara. Ispostavilo se da su afrički mravojedi bliži slonovima, dok su pangolini bliži mačkama i psima.

Bliske vrste došle zajedno i žive zajedno

Postoji još jedan važan niz dokaza koji je bio poznat Darvinu i njegovim savremenicima. Darvin je primetio da se životinje i biljke za koje se činilo da dele najbliže zajedničko poreklo često nalaze geografski blizu. Lokacija vrsta je još jedan jak pokazatelj da su oni povezani: vrste koje žive jedna blizu druge imaju veću verovatnoću da dele porodično stablo.
Po prvi put, tim profesora Vilsa u nedavno objavljenom radu, ukrštao je lokaciju, DNK podatke i izgled za niz životinja i biljaka. Pregledali su evoluciona stabla na osnovu izgleda ili molekula za 48 grupa životinja i biljaka, uključujući slepe miševe, pse, majmune, guštere i borove.
Evoluciono stablo zasnovano na podacima o DNK imalo je dve trećine više šanse da se poklapa sa lokacijom vrste u poređenju sa tradicionalnim mapama evolucije. Drugim rečima, prethodna stabla su pokazala da je nekoliko vrsta povezano na osnovu izgleda.
Ovo istraživanje je pokazalo da je daleko manja verovatnoća da će živeti jedna blizu druge u poređenju sa vrstama koje su povezane DNK podacima.

Evolucija ne nudi mnogo rešenja

Može se činiti da evolucija beskrajno izmišlja nova rešenja, gotovo bez ograničenja. Ali izgleda da ima mnogo manje trikova u rukavu nego što se mislilo.
Životinje mogu izgledati neverovatno slične jer su evoluirale da „rade sličan posao“ ili žive na sličan način. Ptice, slepi miševi i izumrli pterosaurusi imaju ili su imali koščata krila za letenje, ali su svi njihovi preci imali prednje noge za hodanje po zemlji.
Slični oblici krila i mišići evoluirali su u različitim grupama jer je fizika generisanja potiska i podizanja u vazduhu uvek ista. Slično je i sa očima, koje su možda evoluirale 40 puta kod životinja, i sa samo nekoliko osnovnih „dizajna“.
Naše oči su slične očima lignje, sa kristalnim sočivom, irisom, retinom i vizuelnim pigmentima. Lignje su bliži puževima, puževima i školjkama od nas. Ali mnogi od njihovih rođaka mekušaca imaju samo najjednostavnije oči.
Krtice su evoluirale kao slepa, ukopana stvorenja najmanje četiri puta, na različitim kontinentima, na različitim granama stabla sisara. Australijski marsupilami (bliži srodnici kengura), afrička zlatna krtica (bliži srodnici afričkog mravojeda) i evroazijske i severnoameričke krtice (omiljene baštovanima i bliži srodnice ježevima nego ove druge „krtice") svi su evoluirali na sličan način.

Koreni evolucije

Do pojave jeftine i efikasne tehnologije sekvenciranja gena u 21. veku, izgled je obično bio sve što su evolucioni biolozi morali da uzimaju u obzir.
Iako je Darvin (1859) pokazao da je sav život na Zemlji povezan u jednom evolucionom stablu, on je malo učinio na mapiranju njegovih grana. Anatom Ernst Hekel (1834–1919) bio je jedan od prvih ljudi koji su nacrtali evoluciona stabla koja su pokušala da pokažu kako su glavne grupe životinjskih vrsta povezane.
Hekelovi crteži su napravili briljantna zapažanja o živim bićima koja su uticala na umetnost i dizajn u 19. i 20. veku. Njegova porodična stabla su se skoro u potpunosti zasnivala na tome kako su ti organizmi izgledali i razvijali se kao embrioni. Mnoge njegove ideje o evolucionim odnosima važili su donedavno.
Kako postaje lakše i jeftinije dobijati i analizirati velike količine molekularnih podataka, biće još mnogo iznenađenja.
Detaljan prikaz fosila zmije sa četiri noge - Sputnik Srbija, 1920, 27.05.2022