00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
SPUTNJIK INTERVJU
07:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
16:00
30 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
60 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Beba i Lola „Beogradski igrački centar“: Energija među ljudima je najveći pokretač
16:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Pjaf“
16:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Kako izgleda poluvekovno druženje sa gitarom
17:00
30 min
ENERGIJA SPUTNJIKA
Subvencije od 20.000 evra za krov nad glavom porodicama sa decom
17:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920
EKONOMIJA
Sputnjik Ekonomija prati najnovije vesti, analize i izveštaje iz Rusije, regiona i sveta.

Da li je tečni naftni gas i dalje isplativ za vožnju - da li će biti smanjena akciza?

© Sputnik / Lola Đorđević Benzinska pumpa
 Benzinska pumpa - Sputnik Srbija, 1920, 14.06.2022
Pratite nas
Tečni naftni gas (TNG) sve je skuplji - trenutno se prodaje po ceni od 110 do 112 dinara po litru. Njegova cena poslednjih godinu dana stalno raste, što mnoge koji su ovaj derivat koristili kao gorivo dovodi u nepovoljnu situaciju.
Srbija proizvodi veći deo potrebnog TNG, ali nešto mora i da uveze. Akcize su višestruko veće nego što je evropski prosek. Ono što potrošače interesuje jeste koji su razlozi ovakvog poskupljenja tečnog naftnog gasa.
Predsednik udruženja za TNG Ivan Brajović kaže za Radio Beograd 1 da na cenu utiče više faktora.
"Prvo se mora imati u vidu da TNG nastaje kao proizvod prerade prirodnog gasa i gasnog kondenzata što čini oko 65 odsto globalne proizvodnje, kao i prerade sirove nafte - to je preostalih 35 odsto. Prirodno je da cena ovih sastojaka TNG-a utiče i na njegovu ukupnu cenu", objašnjava Brajović.
On ističe da je ukrajinska kriza dodatno zakomplikovala situaciju zbog čega je cena prirodnog gasa i prirodne nafte oborila sve rekorde.
"Izvoz TNG-a iz Rusije je takođe otežan, najviše zbog sankcija koje su Rusiji uvedene, pa ili se ne uvozi ili je jako malo kompanija koje to rade. Alternativni i, istovremeno, skuplji izvori snabdevanja se jesu pojavili – baltički morski izvoz i železnički - Roterdam-Antverpen", navodi Brajović.
On kaže da Srbija ima sopstvenu proizvodnju TNG-a koja nije mala – oko 105.000 tona, a ostatak do pune potrošnje, što je pedesetak hiljada tona, se uvozi.
"Pošto postoji ta količina uvoza, a on je podložan izmenama cena na tržištu, to se i vidi kada je cena u pitanju. Uvoz iz Rusije već godinama opada, a izvori za Srbiju su Hrvatska, Rumunija, Mađarska. Generalno gledano potreba za TNG-om u Srbiji opada, pa se samim tim i uvoze manje količine. Povremeno se ostvari i uvoz iz Rusije i sada, od kada traje ukrajinska kriza i te cene su znatno niže, jer je njihovo tržište praktično zatvoreno pa TNG-a ima i previše", objašnjava Ivan Brajović.

Situacija u regionu stabilna

TNG je nekada bio upola jeftiniji od benzina i dizela. Postavlja se pitanje koliko se sada isplati voziti na ovo gorivo.
"Postoji računica da je korišćenje TNG za vozače opravdano kada maloprodajna cena ne prekoračuje 50 posto maloprodajne cene benzina. Iz razlike se pokrivaju troškovi konverzije motora, povećana potrošnja od 15 do 20 odsto po kilometru i povremeni troškovi atesta motora", kaže Brajović.
Trenutna cena TNG-a je za nijansu niža od one koja bi u potpunosti bila isplativa za sve u lancu proizvodnje i distribucije. Realna cena bi trebalo da bude oko 115 dinara po litru.
Ako govorimo o regionu situacija je stabilna – i tržišna i cenovna, ali postoji razlika u iznosu akciza koje su znatno niže u zemljama u okruženju nego u Srbiji.
U Srbiji je cena goriva rasla i pre pandemije i ukrajinske krize zbog rasta akciza, a ne tržišne cene goriva, što nije bio slučaj u regionu. Posebno se to odnosi na TNG, na koji su nametnute akcize koje su rasle više nego bilo gde drugde.
Od 2012, u Srbiji je akciza na benzin veća za 37 odsto u odnosu na minimalnu propisanu akcizu, na dizel 53 odsto, a na TNG 300 odsto i to je, u suštini, osnovni razlog za ovako visoku cenu i za višegodišnji pad potrošnje. Godine 2011. Srbija je trošila 400.000 tona gasa, a 2021. se to svelo na 150.000 tona.
"Svi korisnici TNG-a sa pravom očekuju da država snizi akcize jer je važno imati veći udeo gasa u potrošnji goriva zato što ima manju emisiju štetnih gasova u atmosferu. Zatim, ovo gorivo koriste manje platežno sposobni građani pa je i socijalna komponenta važna. Iako se preduzima mnogo institucionalnih koraka na planu smanjenja akcize, za sada nije bilo efekta", kaže Ivan Brajović.
Ipak, ističe da je najavljeno formiranje radne grupe Ministarstva finansija i Ministarstva energetike, koja bi trebalo to da proceni pa se nada da će do smanjenja nameta ipak doći.

Kada su korisnici spremni na konverziju motora

Korisnici TNG-a su spremni na konverziju motora kada se taj proces isplati nakon dve do tri godine od ulaganja.
Period nakon te prve dve do tri godine pa do isteka veka trajanja vozila predstavlja uštedu za korisnika.
Početkom 2021. godine ovaj indeks iznosio je 54 odsto, a danas iznosi 60 odsto - kada se govori o odnosu maloprodajne cene gasa u odnosu na maloprodajnu cenu benzina.
Odnos povećava i činjenica da nije ukinuta akciza na TNG, a na benzin jeste, preneo je RTS.
Benzinska pumpa u Beogradu - Sputnik Srbija, 1920, 04.06.2022
EKONOMIJA
Jelica Putniković: Neće biti astronomskog poskupljenja nafte
 Sajam automobila u Beogradu - Sputnik Srbija, 1920, 14.06.2022
EKONOMIJA
Stabilizacija tržišta automobila se ne nazire: Dva su uzroka rasta cena
Benzinska pumpa - Sputnik Srbija, 1920, 07.06.2022
EKONOMIJA
Cene goriva u Grčkoj otišle u nebo: Litar košta i do 70 dinara više nego u Srbiji
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala