RUSIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Rusije i Zajednice nezavisnih država

Ruski naučnici prvi put izlečili karcinom kod mačaka i pasa neutronskom terapijom

CC0 / pxhere/ERC4N51 / Zlatni retriver i mačka
Zlatni retriver i mačka - Sputnik Srbija, 1920, 07.06.2022
Sibirski naučnici su prvi put izlečili mačke i pse od karcinoma po metodi bor-neutronske terapije pomoću ubrzavanja neutrona, saopštio je Budkerov institut za nuklearnu fiziku na kome je sprovedeno istraživanje.

„Mačkama i psima su davali preparat koji sadrži bor, koji je ozračen na neutronskom akceleratoru, nakon čega je primećeno da se karcinom povlači i poboljšava opšte stanje životinja. Ovo je prva ‘in vivo’ (na živom organizmu) studija na sisarima, što je i ozbiljan korak ka kliničkim ispitivanjima na ljudima“, navodi se u saopštenju.

U naučnom institutu su pojasnili da je u eksperimentu učestvovalo 15 mačaka i pasa sa malignim tumorom. Eksperiment se sprovodio neposredno na organizam životinja. Pre početka zračenja su mačkama i psima davali lek koji sadrži bor, a zatim su ih uspavljivali i stavljali ispod akceleratora. Zračenje je trajalo u proseku dva sata. Tokom zračenja su praćeni osnovni fiziološki parametri na životinjama.

„Tokom 50 godina istraživanja po celom svetu je sproveden veliki broj eksperimenata, ali do sada nisu rađeni eksperimenti na sisarima uz primenu akceleratora izvora neutrona. Mi smo apsolutni lideri u ovome. Efekat zračenja je dobijen ne samo na mačkama i psima, već se u budućnosti planira primenjivanje i na zečevima i svinjama. U širem smislu to će biti obavezna faza u medicinskoj praksi“, navodi autor istraživanja, direktor laboratorije za nuklearnu i inovativnu medicinu fizičkog fakulteta Novosibirskog državnog univerziteta Vladimira Kanigina.

Naučnik je primetio da je eksperiment mogao ranije da se sprovodi samo na životinjama koje su prirodnim putem dobile tumor, a ne vakcinisanim životinjama, kao što je slučaj sa miševima iz laboratorije. Kod mačaka i pasa se razvijaju slične vrste raka u istim organima kao i kod ljudi.
Osim toga, biološke i terapeutske reakcije na tumore su sličnije reakcijama ljudskog tkiva, nego kod tkiva glodara. Tako da je ova studija ključna u testiranju tehnologije neuronske terapije karcinoma pre kliničke faze istraživanja na ljudima, napominju eksperti.
Neuronska terapija karcinoma je metoda selektivnog ubijanja ćelija malignih tumora većim brojem izotopa bor-10 i naknadnim zračenjem neutronskim snopom. Bor apsorbuje neutrone, u ćeliji dolazi do nuklearne reakcije prilikom koje se oslobađa velika količina energije, što dovodi do uništavanja tumora.
Tokom 2023. godine i 2024. godine se planiraju preklinička i klinička ispitivanja neuronske terapije karcinoma.
3D štampač štampa srce  - Sputnik Srbija, 1920, 07.05.2022