„Isplivala“ vodena kapija u Beogradu
© Sputnik / Lola Đorđević Kalemgdanska tvrđava u jesen
© Sputnik / Lola Đorđević
Pratite nas
Vodena kapija na priobalnom delu Kalemegdana, koja je gotovo ceo vek bila zatrpana zbog pruge, ponovo je pred Beograđanima.
VAŽNO OBAVEŠTENJE
Zbog učestalih hakerskih napada i ometanja sajta Sputnjik Srbija i naših kanala na Fejsbuku i Jutjubu, sve vesti pratite i na kanalu Sputnjik Srbija na Telegramu i preko mobilne aplikacije koja radi neometano, a koju možete preuzeti sa ovog linka, a video sadržaj na platformi „Odisi“ (odysee.com), kao i na platformi „Rambl“ (rumble.com).
Ostaci ovog zdanja iskopani su u okviru realizacije prve faze radova na izgradnji linijskog parka, od Beton hale do Bastiona Svetog Jakova. Republički zavod za zaštitu spomenika kulture sprovodi arheološka istraživanja na ovoj lokaciji, u saradnji sa beogradskim Arheološkim institutom i JKP „Zelenilo Beograd“.
Kako je rekao zamenik gradonačelnika Goran Vesić, sada kad je pruga uklonjena i kad se uređuje linijski park, javnost može da vidi ovo arheološko blago.
„Pojas priobalnih fortifikacija Beogradske tvrđave ostao je do sada najslabije istražen zbog pruge i visokih podzemnih voda. Utvrđivanje priobalne zone Tvrđave počelo je u prvim decenijama 15. veka, a svoju konačnu formu ova bedemska trasa dobila je sredinom 18. veka“, objašnjava Vesić.
Priobalni bedem bio je najslabiji, što je bilo kobno za odbranu Beograda 1521. godine. Od kraja 17. veka, Turci su počeli radove na njegovoj rekonstrukciji, koji su nastavljeni i u vreme austrijske okupacije. Stari srednjovekovni bedem je delom prezidan, a delom uklopljen u novo utvrđenje. U okviru bedema nalazile su se Vodena kapija I i II. Oštećen je tokom Prvog i Drugog svetskog rata, posebno 1942. godine, kada je železnička pruga proširena za potrebe transporta vojske i opreme, prenose Novosti.