- Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

Nije Rusija varvarin, već se brani od zapadne varvarske civilizacije

© AP Photo / Samisoni ParetiRatnik sa Fidžija nosi tradicionalnu sekiru na ceremoniji izvinjenja britanskom misionaru Tomasu Bejkeru koga su kanibali pojeli 1867.
Ratnik sa Fidžija nosi tradicionalnu sekiru na ceremoniji izvinjenja britanskom misionaru Tomasu Bejkeru koga su kanibali pojeli 1867. - Sputnik Srbija, 1920, 01.03.2022
Pratite nas
Varvari su među nama, tvrdi antropolog i etnolog Bojan Jovanović u knjizi „Novo varvarstvo“, studiji koja sa prethodne dve „Antropologija zla“ i „Agresija u kulturi“ zaokružuje Jovanovićev naučni pokušaj da uzme „otisak prsta“ savremenom svetu.
Zbog učestalih hakerskih napada i ometanja sajta Sputnjik Srbija i naših kanala na Fejsbuku i Jutjubu, sve vesti pratite i na kanalu Sputnjik Srbija na Telegramu, koji niko ne može da ugasi.
„Varvari su među nama i varvarstvo je za mene antropološki pojam, psihološki duboko utemeljen“, kaže Jovanović za „Sputnjik“. „Vezan je za onog arhaičnog čoveka koji postoji u svakom od nas i koji je vezan za našu kulturnu prošlost. U civilizacijskom hodu, u evoluciji čoveka i kulturnom razvoju prošli smo put od divljaštava preko varvarstva do civilizacije. Prepoznat još kod starih Indusa, pojam varvarstvo je najpoznatije određenje dobio preko Grka koji su svoje susede označavali kao varvare po tome što su bili predstavnici druge kulture i govorili su jezikom koji nije bio grčki. Varvarstvo je dakle fenomen koji nastaje onda kada postoji neki naboj nerazumevanja među ljudima“, ističe dr Bojan Jovanović.
Na pitanje da li je očekivao da će njegovu priču o novim varvarima stvarnost na ovakav način aktuelizovati, Jovanović kaže da svaki autor želi da ono što stvara u svetu imaginacije dobije i životnu potvrdu. Ali ne i na ovakav način.
„Nijedan autor ne očekuje da ono što je potencijal negativiteta bude potvrđeno na najstrašniji način, jer bi onda to bilo neko prizivanje zla. A rat pokazuje opasnost od potencijala varvarstva koje se realizuje uvek kada se suspenduju pravila kulture, etike i humanosti.“
A varvarin je onaj koji želi da poništi tuđu i nametne svoju kulturu, duboko ne razumevajući tuđu, podvlači profesor Jovanović i to potkrepljuje najnovijim događajima u svetu.
© SputnikBojan Jovanović
Bojan Jovanović - Sputnik Srbija, 1920, 01.03.2022
Bojan Jovanović
„Prisustvujemo upravo jednoj takvoj politici koja odavno ne preza od sredstava da se ostvari varvarski cilj koji je negatorski prema drugome. Nije Rusija varvarin koji preti da uništi tuđu kulturu. Ovo je reakcija Rusije na dugogodišnju politiku koja se vodila iz centara zapadne moći a koja ima za cilj da ovlada i onim područjem koje je kulturno i ekonomski određeno ruskim uticajem. Ovo je jedan iznuđeni akt koji je Rusija osetivši da je ugrožena učinila iz samoodbrane. Mislim da je reč o jednoj već izraženoj potrebi da se prenebregavaju uzroci i da se posledice shvataju kao uzroci. Tu je ta zamena teza, težnja da se ne sagleda celina i istina o pravim uzrocima događaja.
Upravo studija našeg uglednog naučnika obiluje primerima koji pokazuju kako se današnji čovek pod firmom očuvanja civilizacije, slobode, humanizma zapravo varvarskim sredstvima obračuna sa onim što je različito od njega.
„Kad ne razume drugog, arhaični čovek u nama poteže varvarske alatke da se obračunava sa onim što mu je nerazumljivo, a prema čemu je često nerazuman. Civilizacijski čovek koji bi po svom određenju trebalo da razume druge i da sa njima komunicira – opredeljuje se za drugačiji - netrpeljivi odnos. Taj odnos dolazi iz dubina njegovog bića, onog drevnog koje je kroz evoluciju uglavnom potvrđivalo sebe uništavajući druge. To je taj paradoks koji postoji kao veliko opterećenje za nas kao ljude, taj veliki atropološki pesimizam koji senči naše postojanje: da drugačijeg čoveka doživljavamo kao pretnju“, navodi naš sagovornik.
On dodaje da je čitava zapadno-evropska civilizacija u stvari varvarska i pod hipotekom kolonijalizma, rasizma, netrpeljivog odnosa prema drugima.
Vladimir Lenjin drži govor na Crvenom trgu - Sputnik Srbija, 1920, 13.12.2016
Zašto iza „manjeg zla“ ostaje više mrtvih
„Naravno, to je povezano i sa koristima koje se imaju od toga: vidimo da je ratna industrija spiritus movens jednog takvog odnosa koji se preko ideologije i politike manifestuje evo do danas“
U ovoj studiji posebno se analizira novo varvarstvo koje se ostvaruje novim visoko razvijenim tehnologijama. Za dr Jovanovića reč je samo o novim načinima i sredstvima, porivi su - stari.
„Pravi problem je u tome što civilizacijski domet savremenog čoveka nije praćen i njegovim etičkim preobražajem. Rešenje počinje kada shvatimo da smo odgovorni ne samo za sopstveno postojanje već i za opstanak onih kultura koje smo, kao pripadnici razvijenog sveta, uništavali. Ali vidimo da se do dana današnjeg taj nehuman odnos ispoljava.“
U novoj knjizi dr Jovanović govori i o varvarima su prisutni u virtuelnom svetu, a kao markantan primer navodi tzv hejtere.
„U virtuelnom svetu čovek je slobodan da se ispolji na jedan necivilizacijski način. A kad je čovek oslobođen svih kulturnih pravila, kad je slobodan da iskaže sebe kako hoće – onda iz njega progovara arhaični čovek, taj prenosilac agresije, neumerenosti, bezobzirnosti i naravno mržnje. Nerealizovani pojedinac pokazuje da put mržnje, osporavanja i težnje da drugome učini zlo smatra putem kojim treba da ide i kojim treba sebe da potvrđuje. Tom virtuelnom svetu nedostaje humanost, etičnost, duhovnost… I obzirnost, i prema drugome i prema sebi.“
Da li je agresija ličan ili kolektivni čin
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala