- Sputnik Srbija, 1920
RUSIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Rusije i Zajednice nezavisnih država

Programirana rusofobija: Kako omladinu širom sveta huškaju protiv Rusije

CC BY 2.0 / Flickr/cea + / Dečak igra Riziko
Dečak igra Riziko - Sputnik Srbija, 1920, 16.02.2022
Pratite nas
Desetine hiljada tinejdžera u SAD poslednjih dana počeli su da pozivaju preko društvenih mreža na rat sa Rusijom. Njihov primer su nastavili da slede i tinejdžeri iz drugih zemalja. Deca iz zemalja daleko od Evrope pišu o ruskom „napadu” na Ukrajinu, a da ni ne znaju gde se ona nalazi.
Trend je pokrenut na društvenoj mreži TikTok, čija je publika širom sveta premašila milijardu korisnika. Da li je TikTok postao novo informaciono oružje SAD?

Huškanje na mržnju protiv Rusije

Popularna društvena mreža među tinejdžerima širom sveta koja je namenjena za postovanje kratkih videa ima novi trend – pozive na rat protiv Rusije. Inicijatori za talas provokativnih poruka bili su američki korisnici. One su na prvi pogled apsurdne, a ponekad čak i šaljive. Poruke su se pojavljivale na hiljadama naloga registrovanih korisnika u SAD. Deca masovno snimaju video snimke o tome kako uz pomoć nasumičnih stvari „rešavaju vojni sukob“ između Rusije i Ukrajine.
„Daj mi mleko, pakovanje čipsa od manga, mitraljez i osvojiću Rusiju pre večere“, potpisao je jedan od tinejdžera svoj video. Hiljade korisnika TikTok-a već je sledilo njegov primer. Neki od njih prave video snimke, a drugi pružaju podršku u komentarima. Na TikToku se uveliko pojavilo više od 14 hiljada video snimaka u novom trendu.

Veliko interesovanje među mladima

Kao odgovor na to, ruski tinejdžeri su počeli da brane svoju zemlju. Na početku su samo ostavljali odgovarajuće komentare ispod videa Amerikanaca, nakon čega su počeli da snimaju i svoje video snimke. U jednom videu je prikazano kako se u ruskim školama deca uče pravilno da rastavljaju i sklapaju automat Kalašnjikov, dok američki đaci ne mogu da pronađu Ukrajinu i Rusiju na mapi sveta.
© Sputnik / Evgeny Biyatov / Uđi u bazu fotografijaMladić slika rusku zastavu na obrazu jedne ruskinje
Mladić slika  rusku zastavu na obrazu jedne ruskinje - Sputnik Srbija, 1920, 12.02.2022
Mladić slika rusku zastavu na obrazu jedne ruskinje
Inače, globalna auditorija mobilne aplikacije Tik Tok, koja se pojavila sasvim nedavno 2015.godine, prošle godine premašila je milijardu ljudi, koliko mesečno ima aktivnih korisnika na ovoj društvenoj mreži. U SAD registrovano je oko 200 miliona naloga. Ruski segment TikToka, prema kompaniji „Mediaskop“, dostiže skoro 37 miliona korisnika. Dakle, društvena mreža ima više nego solidan ljudski resurs pogodan za promovisanje ovog ili onog trenda među mladima. Prema statističkim podacima, 41 odsto korisnika TikToka su ljudi stari od 16 do 24 godine, od kojih ogromna većina svakodnevno koristi aplikaciju na svom smartfonu.
TikTok nije ni američki ni evropski, već kineski proizvod. Kancelarije kreatora aplikacije, pekinške kompanije „ByteDance“ nalaze se širom sveta, uključujući i Moskvu. Inače, treba napomenuti da stvarna kineska verzija ove društvene mreže „Douyin“ i globalni TikTok rade na različitim serverima, pošto menadžment „ByteDance-a“ ima cenzorna ograničenja koja su na snazi u Kini.

Borba protiv TikTok pretnje

Međutim, još donedavno TikTok je bio na lošem glasu kod američkog rukovodstva. U leto 2020. godine u sklopu svog trgovinskog rata sa Kinom, bivši predsednik SAD Donald Tramp potpisao je izvršne naredbe za „borbu protiv pretnje“ TikToka i kineske mobilne aplikacije „WeChat“. U izvršnoj naredbi navedeno je da aplikacija „automatski prikuplja veliku količinu informacija o korisnicima“, uključujući „podatke o lokaciji i istoriju pretrage“. Kao rezultat nastaje pretnja da Kina dobije pristup „ličnim podacima“ američkih građana i „informacijama zaštićenim autorskim pravima“.
CC0 / Pixabay / Tik Tok
Tik Tok - Sputnik Srbija, 1920, 12.02.2022
Tik Tok
Kineska strana nije išla na konfrontaciju. „Nakon što je Tramp izvršio pritisak na TikTok, oni su otvorili sedište u Americi sa američkim državljaninom“, objašnjava je za portal „Vzgljad“ direktor Udruženja profesionalnih korisnika društvenih mreža i usluga za razmenu poruka Vladimir Zikov. U septembru 2020. godine, „ByteDance“ je sklopio ugovor o formiranju novog entiteta sa sedištem u SAD pod nazivom TikTok Global, čiji je zadatak da pruža usluge aplikacija korisnicima u SAD i većini korisnika širom sveta.
„Znamo kako Amerikanci vrše pritisak na one koji su u njihovoj zemlji. O tome je jednom pisao Pavel Durov, koji je bio jedan od kreatora mreža Vkontakte i Telegram“, konstatuje Zikov. On dodaje da se ne može isključiti da je pojava posebnih trendova na TikToku posledica spoljnih uticaja, uključujući i aktuelni antiruski trend.
„Ali moramo uzeti u obzir da je TikTok mlada društvena mreža. Korisnici još uvek ne razumeju mnogo toga što se dešava na platformi. Mnoge stvari koje su razrađene i kojih nema na drugim platformama, na primer, na Tviteru, i dalje tiho rade na TikToku“, primetio je stručnjak.
„Govorimo o stvaranju masovnih falsifikata, objavljivanju slika sa nekim prkosnim tekstom i uključivanju velikog broja ljudi u ovu priču putem heštegova“, objašnjava sagovornik.

Žele da budu u „trendu“

Zikov ističe da je TikTok specifična platforma na kojoj ove tehnologije rade deset puta, ako ne i stoput bolje nego na drugim društvenim mrežama.
„Ako se isti video snimci objavljuju nekoliko puta, oni dobijaju prilično veliki rič. Njih dele dosta na društvenim mrežama, te ljudi počinju da se bave tom temom, da dele isto mišljenje i žele da budu „u trendu“, a onda to počne da se širi veoma brzo. Jasno je da u početku manipulacija treba da bude masovna, da to mora biti globalni, osmišljen, ozbiljan rad“, istakao je stručnjak.
„Ne treba zanemariti činjenicu da su po svemu sudeći značajnu ulogu u tome odigrali algoritmi preporuke na TikToku i drugim platformama“, izjavio je zamenik predsednika Komiteta Državne dume za informacionu politiku i informacione tehnologije i komunikacije Anton Gorelkin. Nije slučajno što se u Rusiji razvijaju mere za njihovu kontrolu, jer takve preporuke lako šire štetne, pa čak i opasne informacije, uključujući teorije zavere o vakcinaciji i tako dalje. Ove preporuke nisu transparentne, nisu predmet državne kontrole i mogu se koristiti za razne političke manipulacije.
CC0 / Pixabay / Mobilni telefoni
Mobilni telefoni - Sputnik Srbija, 1920, 12.02.2022
Mobilni telefoni
Američki stručnjak Malek Dudakov napominje da, što se tiče trendova na TikToku, najverovatnije se ne radi o nekom talasu poruka koje ostavljaju botovi, nego su tinejdžeri očigledno uključeni u ovaj trend samo „iz zabave“.

Platforma koja raste

„TikTok je platforma koja raste i više je nego pogodna za informativne kampanje, s obzirom na to koliko brzo se na njemu širi bilo koji viralni sadržaj“, naglasio je Dudakov.
Nakon što je popularizovana tema o ratu koji Rusija navodno planira da vodi sa Ukrajinom, tinejdžeri su počeli da prate i šire ovaj trend. Oni možda čak i ne znaju gde se nalaze Ukrajina i Rusija, ali njihova logika je sledeća: „Ako upotrebimo odgovarajuće heštegove, uradimo nešto na ovu temu, onda će i naš sadržaj biti u vrhu“, dodaje ekspert.
Slično mišljenje deli i politikolog i bloger Maksim Kononjenko. „To može biti slučajnost, ili može biti rezultat smišljenog delovanja. Američki političari su već učinili sve što su mogli da „popularizuju“ ideju o navodnoj predstojećoj agresiji Rusije. Ako na to već reaguju tinejdžeri, štaviše, američki tinejdžeri koji nemaju pojma gde je Ukrajina, šta je to ako ne politizacija. Ali svakako, bolje je imati virtuelni rat na TikToku nego pravi. Pustite omladinu da se zabavi“, konstatuje Kononjenko.
Zikov dotle podseća da su pre oko tri godine algoritmi Fejsbuka koji automatski analiziraju aktivnost korisnika ove društvene mreže (i zatim koriste ovu informaciju za slanje ciljanih oglasa) označili kao predmet interesovanja za oko 65.000 ruskih korisnika pojmove poput „izdaja otadžbine“ ili „veleizdaja“.
© AP Photo / Jenny KaneFejsbuk
Fejsbuk - Sputnik Srbija, 1920, 12.02.2022
Fejsbuk
Pod ovom čudnom oznakom (heštegom), podseća stručnjak, u ruskom segmentu društvene mreže stvoren je takozvani Fejsbuk nalog za oglašavanje – alat koji omogućava da se reklamira roba ili usluge korisnicima koji odgovaraju datim karakteristikama. U ovom slučaju pod oznakom „izdaja otadžbine“.

„Smešna akcija“

„Samo mesec- dva ranije vlasnik Fejsbuka Mark Zakerberg prvi put je išao u Kongres da se pravda za „rusko mešanje u predsedničke izbore u SAD“, kaže sagovornik, koji kaže da nije isključeno da su tamošnje specijalne službe tražile određene usluge od vlasnika Fejsbuka u želji da se „osvete Rusima“.
„Američke obaveštajne službe i obaveštajne agencije imaju neophodne tehničke kapacitete da organizuju i ovu smešnu akciju na TikToku. Slične tehnologije su se razvijale tokom obojenih revolucija, počev od Arapskog proleća. One se mogu koristiti po želji“, smatra Dudakov.
„Nažalost, kod SAD vidimo želju da se maksimalno politizuje i podiže panika oko ukrajinske krize kako bi se to iskoristilo kao instrument pritiska na Rusiju. Može se primetiti kako se ova priča pumpa u američkim medijima. Vašington sada želi da utiče na umove mladih ljudi, što je apsolutno neprihvatljivo. To su prljave političke tehnologije“, konstatuje je poslanik Gorelkin.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala