Otkriven prvi dinosaurus koji je patio od respiratorne infekcije

CC0 / piksabej / Da li je naglo zagrevanje bio razlog nestanka dinosaurusa?
Da li je naglo zagrevanje bio razlog nestanka dinosaurusa? - Sputnik Srbija, 1920, 13.02.2022
Pre sto četrdeset pet miliona godina, jedan određeni sauropod se osećao loše. Iz nozdrva mu je curila sluz, patio je od groznice i kašlja koji nadraživao njegov dugačak mišićav vrat. Bolest je možda čak bila smrtonosna i tako je ozbiljno uticala na zdravlje dinosaurusa da je ostavila vidljive dokaze u njegovim fosilizovanim kostima.
Ovi čudni ostaci su sada prvi dokaz respiratorne infekcije kod dinosaurusa, sugerišu paleontolozi.
Šta je mučilo jadnog sauropoda, zvanog „Doli“, naučnicima koji su proučavali ostatke životinje nije odmah bilo jasno. Paleontolog Keri Vudraf iz Muzeja dinosaurusa Great Plains u Montani je 2018. istraživao ovog biljojeda kada je primetio nešto čudno. U šupljinama vratnih kostiju dinosaurusa bile su izrasline koje su izgledale poput brokolija.
„Pregledao sam mnogo pršljenova sauropoda i video sam neke čudne stvari, ali nikada nešto poput ovih struktura“, kaže Vudraf.
Vudraf je objavio fotografije na društvenim mrežama i brzo je dobio odgovore od istraživača koji su prepoznali da su strukture slične izraslinama koje mogu da se vide kod živih ptica i drugih gmizavaca. Neki od tih naučnika pridružili su se Vudrafu u proučavanju fosila, koji pokazuje znake bolesti u plućima, zaključio je tim u novom radu u časopisu Sajentifik reports.
„Bolesti su prisutne kod životinja od početka njihove evolucije“, kaže Evan Volf, koautor studije i paleopatolog u Muzeju Stenovitih planina u Montani.
Fosili poput Doli omogućavaju stručnjacima da prate evoluciju savremenih bolesti.
„Uzorci poput ovog mogu pomoći da se rasvetli koje vrste bolesti su pogađale dinosauruse pre nekoliko miliona godina“, kaže paleontolog iz Oškoš Univerziteta Viskonsin, Džozef Peterson, koji nije bio deo istraživačkog tima.

Dijagnostika bolesti kod dinosaurusa

Dijagnostikovanje bolesti kod dinosaurusa nije lako, posebno kada je pacijent mrtav skoro 150 miliona godina. Postoji mnogo različitih bolesti koje mogu izazvati respiratorne infekcije, pa su naučnici morali da suze mogućnosti.
Alati poput rendgenskih snimaka i CT skeniranja tankih delova kostiju mogu otkriti mikrostrukturu fosila i dati ključne informacije. Ali glavni dokaz da je ovaj dinosaurus imao respiratornu infekciju dolazi iz poređenja njegovih kostiju sa kostima drugih životinja.
Ptice su živi dinosaurusi, a krokodili su najbliži živi rođaci dinosaurusa kao grupa, napominje Volf, tako da su bolesti ili imunološki odgovori koji su podeljeni između njih verovatno bili relevantni i za neptičje dinosauruse poput Doli. Sauropodi poput Doli takođe su imali složen sistem vazdušnih kesa u i oko svojih kostiju kao deo svog respiratornog sistema, baš kao što to imaju moderne ptice, prenosi Nacionalna geografija.
Na osnovu proučavanja Doli i drugih organizama, Vudraf, Volf i kolege sugerišu da je najverovatniji krivac bolest slična pneumoniji poznata kao aerosakulitis. Umesto da bude specifičan virus ili patogen, zračni aerosakulitis opisuje upalu ili infekciju vazdušnih kesa, koju mogu izazvati bakterije, gljivice ili virusi. Savremene kokoške, na primer, mogu dobiti aerosakulitis od ešerihije koli kada se drže u nehigijenskim uslovima.
„Autori predstavljaju jake posredne slučajeve za aerosakulitis“, kaže paleontolog Sintija Fauks sa Univerziteta Vašington, koja nije bila uključena u novu studiju. Konačna dijagnoza je teška, čak i kod živih životinja, ali način na koji su kosti dinosaurusa reagovale na bolest može da pokaže kako živi kičmenjaci reaguju na istu bolest.
„Možemo da primenimo ono što znamo o postojećem odgovoru kostiju na bolesti na praistorijske životinje i donesemo logične zaključke“, kaže Fauk.
Na osnovu posmatranja živih ptica sa aerosakulitisom, Vudraf i njegove kolege smatraju da se dinosaurus Doli sigurno borio sa bolešću. „Kašalj, poteškoće sa disanjem, letargija, groznica, kijanje i dijareja — sve su to simptomi izraženi kod ptica i danas“, kaže Vudraf.
Bolest je možda bila smrtonosna za Doli. Iako ne postoji način da se sa sigurnošću utvrdi kako je dinosaurus umro, Vudraf primećuje da su se dinosaurusi poput Doli verovatno kretali u krdima, ali je bolesna životinja možda zaostala ili napustila grupu. Postoji mogućnost da je bolest potpuno iscrpela Doli, a takođe je moguće i da je neki predator bolesnog dinosaurusa video kao lak plen.
Embrion dinosaurusa - Sputnik Srbija, 1920, 22.12.2021