- Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

Prvi „srušili“ zid i svirali u kosmosu: „Pink flojd“ na pravoj strani muzike i tamnoj strani meseca

© Wikipedia / Tim DankanPink Flojd
Pink Flojd - Sputnik Srbija, 1920, 05.02.2022
Pratite nas
Njihovi su se stihovi prvi slušali u kosmosu. Pevali su se i na prvom necenzurisanom rokenrol koncertu u Sovjetskom Savezu. Decenijama kasnije muzika legendarnog sastava „Pink flojd“ i dalje je na pravoj strani muzike — i tamnoj strani meseca, uz koju stasavaju neki novi klinci.
Leta osamdesete godine dva Jugoslovena stopirali su od juga Francuske do Danske. Bio je jul, a na putu kroz Nemačku padala je kiša. Kamion sa dugačkom prikolicom zaustavio se i povezao putnike do njihove destinacije. Kamiondžija je slušao album grupe „Pink flojd“, „Dark side of the moon“.
Jedan od putnika bio je Petar Janjatović, naš ugledni rok kritičar i publicista.
„Napolju je bilo hladno, a u kamionu je bilo toplo. Slušali smo ’Pink flojd‘ i to mi je bilo jedno od najlepših slušanja muzike u životu. U tom trenutku sam shvatio da njihova muzika jeste za kretanje, naročito zbog široke muzičke slike koja ih čini posebnim“, priča za Sputnjik Petar Janjatović.

Kad svinje polete

Ova i neka druga sećanja izazvalo je drugo izdanje biografije sastava „Pink flojd“ autora Marka Blejka. Pod nazivom „Kad svinje polete“, ova knjiga na više od pet stotina stranica govori o grupi koja je nekima promenila način slušanja muzike, nekima način razmišljanja o društvu, politici, religiji, a nekima je jednostavno bila grupa koja ih je, kao što je i bio koncept albuma „Dark side of the moon“, pratila kroz ceo život.
„Oni su bili i muzička, ali i kulturološka pojava. Ta vrsta mistike koja je postojala u tekstovima i muzici sa tim helikopterima, propelerima nosila je dozu tajanstvenosti, uzbuđenja. Sećam se da smo religiozno slušali te albume jer su donosili nešto posebno, drugačije, a naročito mi u Jugoslaviji, koji nismo znali kako oni izgledaju zbog čega smo bili fokusirani na muziku. Ona nam je davala mnogo prostora da maštamo o čemu pevaju, šta se sve dešava u pesmama. Mašta nam je radila 300 na sat“, kaže Janjatović.
© AFP 2023 / STAFFNik Mejson, Dejvid Gilmor, Rodžer Vorters i Rik Rajt 1970. godine
Nik Mejson, Dejvid Gilmor, Rodžer Vorters i Rik Rajt 1970. godine - Sputnik Srbija, 1920, 04.02.2022
Nik Mejson, Dejvid Gilmor, Rodžer Vorters i Rik Rajt 1970. godine

U potrazi za slobodom

Jedan pripadnik najužeg kruga saradnika grupe „Pink flojd“ jednom prilikom rekao je da je njihova muzika kao prelepa devojka koja ide ulicom, ali odbija da razgovara sa tobom.
Sastav karakterističan po engleskoj rezervisanosti i nesposobnosti za međusobnu komunikaciju mimo stvaranja muzike, nastao je u Kembridžu. Prvi nastup pod imenom „Pink flojd“ imali su u klubu Kaunt daun u Kensingtonu u februaru 1965. godine, kada je bend svirao tri jednoipočasovna bloka za honorar od 15 funti. Dve godine kasnije objavili su prvi album „The Piper at the Gates of Dawn“, a pesme sa tadašnjeg repertoara kao što su „Arnold Layne“ i „See Emily Play“ prodrmale su publiku kluba UFO. Njihov autor bio je Sid Beret, prvi frontmen sastava, ludi dijamant koji je stvarao pesme kao što je Roj Liktenstajn nanosio boje na svoja platna.
Dobar deo knjige „Kad svinje polete“ posvećen je prvom frontmenu „Flojda“ Sidu Beretu. Ovaj ludi umetnik nije bio vičan ulozi rok zvezde i često nije bio u stanju ni da svira ni peva. Od 1968. godine „Flojdi“ nastupaju u novom sastavu, sa Gilmorom umesto Bereta. Sid je, piše u knjizi, otišao u istoriju kao mlad, lep, inovativan, ali će njegovo prisustvo obeležiti muziku „Flojda“ do kraja njihove karijere.
Gitarista Rodžer Voters - Sputnik Srbija, 1920, 31.08.2018
Rodžer Voters: Želite rat sa Rusima? Vi ste poludeli!? Znate li sa kim imate posla?
„Postoje dve struje mišljenja — jedna smatra da je prva faza sa Sidom Beretom veoma specifična i neobična za tadašnju scenu. Danas kada slušamo te snimke, oni deluju naivno, ali moramo se staviti u kontekst vremena. Čitava ta psihodelična LSD kultura bila je posebno intrigantna mladim generacijama“ objašnjava Janjatović i dodaje:
„Muzika Sida Bereta bila je zatvorena u njegov svet. On jeste bio vrlo osobena ličnost i kasnije sa albumom ’Wish You Were Here‘ oseća se žalost što on više nije s njima, jer je davao začin bendu. On je bio zatvoren u sebe, oni su bili otvoreni ka publici —i ta bi kombinacija, rekao bih, bila dobra. Sid Beret, međutim, imao je svoje demone, svoje opijate i nije se uklapao u muzičku industriju. Ako ništa drugo, svetska rok scena dobila je jedan odličan album“, smatra rok kritičar.

I tako je nastao pank

Za razliku od Bereta koji je muziku pronalazio u „svemirskim dubinama“, Voters je pisao jasno i direktno; želeo je da pobegne od klišea psihodelije. Zanimala su ga politička, čak i filozofska pitanja. Knjiga otuda prati put sastava od ploča „Ummagumma“ i „Atom Heart Mother“ do albuma „Meddle“ i pesma „Echoes“ koja je bila tačka u kojoj su pronašli svoj fokus i skinuli etiketu svemirskog roka.
„Oni jesu imali nekoliko albuma koji su bili pokazivanje mišića, ali su se brzo izvukli iz beskrajnih solo deonica ispraznog simfo-roka i sa albumom ’Dark Side of the Moon‘ fokusirali se na nešto što je komunikativno i što je dobra pesma. Međutim, taj njihov pristup inspirisao je pank. Te dugačke pesme, odsustvo komunikacije s publikom izazvali su klince da se popnu na binu, a muzičare da viču i skaču dva minuta sami sa svojom publikom, bez ikakvog zida između“, navodi Janjatović.

Još jedna cigla u zidu

„Leta 1982. godine imao sam sreću da se zateknem u Londonu uoči premijere filma ’Zid‘. Imao sam i tu privilegiju da pogledam film dva dana posle premijere, a u publici su bili mnogi obožavatelji ’Pink flojda‘. Iako je u pitanju film, postojao je doživljaj koncerta. Shvatio sam da je kulturama kakve postoje u Londonu ili Njujorku rokenrol veoma važan. Tog leta je ceo London bio brendiran u simbole ’Zida‘, od bilborda do autobusa. U svakoj se radnji slušala pesma ’Another Brick in the Wall‘. Bez obzira na to što je to bila poslednja velika godina novog talasa i dalje su ’Pink flojd‘ bili visoko na top listama“, seća se Janjatović.
Nastao iz Votersove želje da sruši zid između sebe i publike, dvostruki album „Zid“ inspirisan je Votersovim životom, gubitkom oca u ratu, ali i sudbinom Sida Bereta u muzičkoj industriji. Singl sa tog albuma „Another Brick in the Wall 2“ bio je hit širom planete, a u Južnoj Africi je čak zabranjen, pošto je usvojen kao protestna pesma crnih đaka posle rasne diskriminacije.
„’Zid’ jeste reakcija njihovog basiste Rodžera Votersa na obesmišljenost rokenrol herojske pozicije. Legenda kaže da se tokom koncerta ’Pink flojda’ na binu popeo jedan čovek koga je Voters, zbog tog čina, pljunuo. U tom trenutku, Voters je shvatio da je prešao u aroganciju i da između njega i publike postoji zid. Puno klinaca u drugoj polovini sedamdesetih koji su slušali pank smatrali su ’Pink flojd’ prirodnim neprijateljima, ljudima koji su se odrodili od onoga što je inicijalno rokenrol muzika, a to je blizak kontakt klub, mala bina, interakcija. Otuda mi je bilo neobično koliko su 1982. godine kada slušamo ’Kleš’ i ’Seks pistolse’, ’Pink flojd’ bili veliki“, kaže Janjatović.

Prvi album u svemiru

Knjiga Marka Bleka dotiče se odnosa između Votersa i Gilmora, njihove različitosti koja je uslovila stvaranje najboljih kompozicija, ali i uslovila neizbežan raspad benda. Spominje se tu i da je bez Votersa „Pink flojd“ održao prvi necenzurisani koncert u Sovjetskom Savezu, a njihov album „Delicate Sound Of Thunder“ postao je prvi rok album koji se slušao u svemiru, jer su ga prilikom lansiranja svemirskog broda „Sojuz TM-7“ kosmonauti poneli sa sobom. U knjizi rekorda benda nalazi se i podatak da je „Dark Side of the Moon“ na listi najprodavanijih albuma svih vremena. Na brojnim stranicama opisana je javna i privatna istorija članova ovog benda, ali, kada je reč o odjeku, čini se da to nije dovoljno.
„Rokenrol kao nijedna druga kreativna aktivnost nije trka s preponama. ’Dark Side of the Moon‘ jeste jedna od najvećih ploča u istoriji. Cifre mogu reći mnogo, ali je mnogo važnije to što su te pesme i dalje aktuelne i klinci ih slušaju. Život tog albuma traje i trajaće.“
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala