- Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

U planu rekonstrukcija Palate SANU u Beogradu, završetak radova do 2024.

CC BY 2.0 / Wikipedia/Jorge Láscar / Zgrada Srpske akademije nauka i umetnosti u Beogradu
Zgrada Srpske akademije nauka i umetnosti u Beogradu - Sputnik Srbija, 1920, 26.01.2022
Pratite nas
Uslovi za rekonstrukciju Palate Srpske akademije nauka i umetnosti (SANU) u Knez Mihailovoj ulici u Beogradu steći će se nakon maja ove godine, kada bude završena dokumentacija za taj projekat, a radovi bi trebalo da budu završeni do 2024. godine, rekao je akademik Milan Lojanica.

Istorijsko, nacionalno i kulturno blago Srbije

Prema rečima akademika, sto godina nakon što je palata podignuta došlo je vreme da ona bude rekonstruisana i sačuvana kao istorijsko, nacionalno i kulturno blago Srbije.
"Nadamo se da će projektna dokumentacija, koja je u toku, biti završena do maja, čime se otvaraju uslovi za početak radova koji bi trebalo da budu završeni do 2024. godine", rekao je Lojanica novinarima.
Za izradu projekta, na osnovu konkrusa, zadužena je kompanija “Biro kjub partners”, odnosno tim koji predvode arhitekte Milan Lojanica, Milan Rašković i Miodrag Mirković.
Lojanica je rekao da građevinska konstrukcija i tehnička opremljenost zgrade nisu u skladu sa savremenim potrebama, a da će njena rekonstrukcija, koja bi trebalo da obuhvati sve delove zgrade, doprineti da palata bude funkcionalnija, uz očuvanje njenih istorijskih vrednosti.
"Planiranom rekonstrukcijom Palati SANU se obezbeđuje značajno tehničko, funkcionalno i estetsko unapređenje, čime se stiču uslovi da ona postane novo, magnetno mesto susreta i još intenzivnijih dešavanja iz oblasti kulture, nauke i umetnosti", istakao je Lojanica.

Arhitektonski biser u istorijskom jezgru Beograda

Zgrada Akademije podignuta je prema projektu akademika Andre Stevanovića i arhitekte Dragutina Đorđevića 1924. godine, a Akademija se u nju uselila tek posle Drugog svetskog rata.
© SANUZgrada SANU u izgradnji
Zgrada SANU u izgradnji - Sputnik Srbija, 1920, 26.01.2022
Zgrada SANU u izgradnji
Budući da je Palata SANU projektovana na početku veka, njene stilske arhitektonske karakteristike počivaju na elementima klasicizma, secesije i neobaroka, a objekat predstavlja jedno od najmonumentalnijih zdanja u istorijskom jezgru Beograda.
Zgrada je, uz neke manje građevinske intervencije, imala veliku rekonstrukciju u posleratnoj obnovi pedesetih godina prošlog veka, prema projektu ruskog emigranta, arhitekte Grigorija Samojlova.
Tada je, pored niza ozbiljnih intervencija, uobličena i Svečana sala Akademije sa foajeom koji predstavlja stilsku jedinstveno oblikovanu enterijersku celinu iz svog vremena.

Novo lice Palate SANU

Prema idejnim nacrtima Milana Lojanice, pored istorijske zaštite, predložena je značajnija transformacija unutrašnjeg centralnog prostora zgrade u zoni bazičnih etaža i atrijumskog dela, u kojem bi bili smešteni novi sadržaji Akademije – centralni hol zgrade, koncertna i višenamenska dvorana kapaciteta 333 mesta, radni i klupski prostori, arhiv, prostori legata, pristupi biblioteci.
„Projekat obuhvata obnovu i unapređenje tehničko-tehnoloških i upotrebnih karakteristika zgrade i restauraciju, konzervaciju i revitalizaciju svih ključnih elemenata arhitekture, na uličnim fasadama i enterijeru, shodno uslovima istorijske zaštite, uz uklanjanje i vraćanje autentičnih elemenata arhitekture u izvorno stanje“, naveo je Lojanica.
Planirana je i obimna programska i funkcionalna rekonstrukcija središta zgrade, uključujući zonu postojećeg atrijuma, kao i krovnu etažu s podkupolnim prostorom.
Prema rečima arhitekte, Palati SANU nedostaje centralni holski prostor kao središte kretanja i celokupnog zbivanja.
„Ka svečanoj dvorani na drugom spratu se pristupa bočnim stepenicama, a u Galerije se iz same zgrade pristupa zapretenim putevima. Arhiv je smešten u neadekvatnom prostoru u kome je dragocena arhivska građa ugrožena, posebno zbog njenog ubrzanog i intezivnog širenja. Legati umetničkih dela, poklona, kolekcija i druge građe od velike istorijske vrednosti gomilaju se u podrumima, hodnicima i pomoćnim prostorijama, gde polako propadaju. Izložbeni prostori su takođe nedovoljni, što uslovljava učestale smene izložbi bez mogućnosti ikakvih stalnih postavki kao i smeštaja kolekcija u depoima“, naveo je, pored ostalog, Milan Lojanica.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala