Nađeno rešenje za matematički problem star više od dva veka

CC0 / Pixabay/geralt / Matematika
Matematika - Sputnik Srbija, 1920, 20.01.2022
Matematički problem, nastao pre 243 godine, koji do danas niko nije uspeo da reši, rešiv je jedino uz pomoć kvantnog sprezanja, utvrdili su naučnici.
Matematički problem, koji nalikuje sudokuu „na steroidima“. poznat je kao Ojlerov problem ili Ojlerovi kvadrati. Nazvan je po Leonardu Ojleru, švajcarskom matematičaru koji ga je koncipirao 1779. godine, u vreme dok je živeo i radio u Sankt Peterburgu.
Zadatak je sledeći: Komandujete armijom od šest pukova. Svaki puk ima šest različitih oficira koji imaju šest različitih činova. Njih treba postrojiti u kvadrat šest puta šest tako da se ni u jednom redu ili koloni ne ponavljaju čin ili puk.
Ojler ni sam nije mogao da reši taj zadatak, a bezuspešni su bili i kasniji pokušaji, čak ni uz pomoć računara.
Međutim, naučnici su sada pronašli novo rešenje. Kako je objavljeno u naučnoj studiji u „Kvanta magazinu“, moguće je naći takvo rešenje da se oficiri rasporede tako da se u redovima i kolonama ne ponavljaju činovi niti pukovi ukoliko su oficiri u stanju kvantnog sprezanja.
Naučnici navode da kvantni objekti mogu biti u više mogućih stanja u isto vreme, sve dok se ne obave njihova merenja (što je prikazano kroz eksperiment „Šredingerove mačke“ u kom je mačka zatvorena u kutiji sa radioaktivnim otrovom i može se smatrati i mrtvom i živom, sve dok se kutija ne otvori).
U Ojlerovom problemu, svaki oficir ima statični puk i čin. Oni, na primer, mogu biti poručnik u Crvenom puku ili kapetan u Plavom puku. Međutim, kvantni oficir može u isto vreme da bude u više od jednog puka ili da ima više od jednog čina. Tako jedan oficir može biti bilo poručnik Crvenog puka ili kapetan Plavog puka ili major Zelenog puka...
Ključ za rešenje Ojlerovog problema je da oficiri u kvadratu šest puta šest budu u stanju kvantnog sprezanja u kom status jednog objekta informiše o stanju drugog.
Naučnici, predvođeni Adamom Burhartom sa Jagelonija univerziteta u Poljskoj, su korišćenjem veoma jakih računara, dokazali da popunjavanje kvadrata kvantnim oficirima može da reši ovaj zadatak. Kako je objašnjeno, sprezanje ima svoj obrazac, pa su oficiri spregnuti samo sa susednim oficirom i njegovim činom i pukom.
Naučnici navode da se kvantno sprezanje 36 oficira u stanju međuzavisnih odnosa može nazvati apsolutno spregnutim stanjem. Takvo stanje, kako navode, veoma je značajno u razvoju kvantnih računara, da bi podaci bili bezbedni i u slučaju greške kompjutera, piše „Lajvsajens“.
Matematika - ilustracija - Sputnik Srbija, 1920, 31.10.2020