Eksplozija zvezde uživo: Astronomi prvi put u istoriji posmatrali nastanak supernove /video/

Supernova - Sputnik Srbija, 1920, 11.01.2022
Astronomi su prvi put u istoriji uživo posmatrali eksploziju džinovske zvezde i njeno pretvaranje u supernovu, nebeski spektakl koji je bio eksplozivniji nego što se očekivalo.
Naučnici su počeli osmatranje crvenog supergiganta, zvezde pod nazivom SN 2020tlf, udaljene 120 miliona svetlosnih godina od Zemlje, oko 100 dana pre njenog nasilnog kolapsa u supernovu, objavljeno je u „Astrofizičkom žurnalu“.
Tokom posmatranja, naučnici su mogli da vide kako zvezda eruptira jarkim bleskovima svetlosti, uz eksplozije velikih kugli gasa na površini.
Ova „pirotehnika“ koja je prethodila supernovi veliko je iznenađenje, pošto tokom prethodnih posmatranja crvenih supergiganata nisu primećene nasilne emisije, navode naučnici.

„Ovo je prekretnica u našem razumevanju šta se događa sa masivnim zvezdama u trenutku pred njihovu smrt. Po prvi put smo posmatrali kako crveni supergigant eksplodira“, navodi vođa studije Vin Jakobson-Galan sa Univerziteta Kalifornija Berkli.

Crveni supergiganti su najveće zvezde u univerzumu kada je zapremina u pitanju i nekoliko stotina, pa i više od hiljadu puta su veće od našeg Sunca. Iako su ogromni, crveni supergiganti nisu i najsjajnije ili najmasivnije zvezde, piše „Lajvsajens“.
Kao i naše Sunce, ove masivne zvezde generišu energiju kroz nuklearnu fuziju. Ali pošto su tako velike, ove zvezde mogu da koriste i mnogo teže elemente nego što su helijum i vodonik, koje naše Sunce sagoreva.
Pošto koriste teže elemente, jezgra crvenih supergiganata postaju vrelija i pod većim pritiskom. Na kraju, kada počnu sa fuzijom gvožđa i nikla, te zvezde ostaju bez energije, njihova jezgra kolabiraju i one izbaciju deo svoje atmosfere u svemir, što je poznato kao zvezdana eksplozija, supernova.
Naučnici su sada po prvi put u istoriji u realnom vremenu posmatrali proces prelaska crvenog supergiganta u supernovu.
Počeli su da posmatraju zvezdu SN 2020tlf u leto 2020, kada je zvezda zatreperila sjajnim bljeskovima radijacije koji su identifikovani kao eksplozije gasa na površini. Koristeći dva teleskopa na Havajima, naučnici su posmatrali zvezdu tokom 130 dana, sve do eksplozije.
Naučnici su utvrdili da zvezdu u trenutku eksplozije okružuje oblak gasa koji je izbačen tokom prethodnih meseci. To znači da su nasilni procesi na zvezdi započeti znatno pre kolapsa njenog jezgra neposredno pred eksploziju.
„Nikada nismo imali potvrđene te nasilne procese na crvenim supergigantima, u kojima vidimo takvu emisiju svetlosti, a potom kolaps i sagorevanje, sve do sada“, kaže Rafaela Marguti, astrofizičarka sa Univerziteta Kalifornija Berkli.
Naučnici su zaključili da crveni supergiganti prolaze kroz značajne promene u unutrašnjoj strukturi, što rezultira haotičnim eksplozijama gasa nekoliko meseci pre kolapsa.
Mlečni put - Sputnik Srbija, 1920, 14.12.2021
Plavi bljesak: Otkrivena misterija najsvetlije eksplozije koju je čovečanstvo ikada videlo
Sjajna zvezda na noćnom nebu - Sputnik Srbija, 1920, 20.09.2021
Neobično jako svetlo ukazalo se na nebu pre 900 godina, tek sada je otkriveno šta je uzrok
Svemir - Sputnik Srbija, 1920, 23.08.2021
Najveća i najopasnija zvezda u našoj galaksiji: Umreće mlada, a šta će onda biti sa Zemljom?