https://lat.sputnikportal.rs/20211116/strucnjak-o-crnogorskom-projektu-veka-objaviti-sve-informacije-o-izgradnji-auto-puta-1131641676.html
Stručnjak o crnogorskom “projektu veka”: Objaviti sve informacije o izgradnji auto-puta
Stručnjak o crnogorskom “projektu veka”: Objaviti sve informacije o izgradnji auto-puta
Sputnik Srbija
Nema sumnje da je auto put od Smokovca do Mateševa i dalje do Dobrakova bio najveći i neophodan projekat za Crnu Goru, kaže ekonomski analitičar Predrag Drecun... 16.11.2021, Sputnik Srbija
2021-11-16T18:15+0100
2021-11-16T18:15+0100
2021-11-16T18:15+0100
region – ekonomija
region
ekonomija
auto-put bar-boljare
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/05/02/1125240449_0:24:1869:1075_1920x0_80_0_0_968eb090a25e19ca7305dfed42621ff4.jpg
Riječ je o putu poznatom kao “projekat veka” za koji je sa hrvatskom firmom “Konstruktor” 2009. bio potpisan ugovor o gradnji dionice Smokavac – Mateševo koja je trebalo da košta 603 miliona evra. Međutim, nakon što je u proljeće 2010. raskinut ugovor s “Konstruktorom” bez plaćanja penala, potpisan je ugovor s kineskom kompanijom CRBC s ugovorenom cijenom od 809,6 miliona evra da bi sa aneksima ta suma dostigla 900 miliona.Ako vidimo da izgradnjom auto puta povezujemo sjever Crne Gore sa Podgoricom i jugom nema dileme, ističe Drecun za Sputnjik, da je to bio neophodan projekat za Crnu Goru.“Drugo je pitanje kakva je finansijska konstrukcija za njegovu izgradnju, tehnička izvedba radova, odgovornost izvođača, svih učesnika koji su radili na njemu, a završili su ili nijesu završili radove u roku. Pošto je riječ o najvećoj investiciji u istoriji Crne Gore sve oko njegove izgradnje treba da bude transparentno, kako bi se izbjegle optužbe, i da se što prije počne sa eksploatacijom tako važnog projekta”, kaže Drecun za Sputnjik.Objaviti sva dokumentaSama činjenica da će sjever Crne Gore, koji svake godine gubi sve više stanovništva, biti sada bliže Podgorici i razvijenijem jugu, daje priliku da se poboljšaju uslovi života i u tom dijelu Crne Gore koji ima ogroman potencijal, a toga bi se, primjećuje naš sagovornik, prisjetile i partije u predizbornim obećanjima ili poneka Vlada.Šta kažu studije opravdanostiPrema studijama opravdanosti auto-puta od Smokovca do Mateševa iz 2009. kompanije “Scott Wilson” i iz 2012. godine koju je radila “URS Infrastructure & Environment UK Limited”, sva tri bitna indikatora bila su negativna iako su svi morali biti pozitivni da bi se krenulo u projekat finansiranje i izgradnje dionice auto-puta.Studije je u petak objavilo Ministarstvo kapitalnih investicija. Neto sadašnja vrijednost investicije morala je biti pozitivan broj, a ona je prema prvoj studiji u minusu 122 miliona, a u drugom je minus 158 miliona.Ekonomska interna stopa povrata morala je biti veća od 8 odsto, a ona je 6,59 i 4,5 odsto. Pokazatelj benefit/troškovi morao je biti veći od jedan, a on je 0,79 i 0,59.U slučaju dionice Smokovac - Mateševo, nijedan od tri indikatora nije zadovoljen pa prioritetna dionica nije ispunjavala ni osnovne kriterijume za finansiranje od međunarodnih finansijskih institucija. Za razliku od crnogorske javnosti tadašnje Vlade su znale da ova dionica ne ispunjava uslove da bude finansirana od institucija iz EU, pa je sada jasnije zbog čega su partnere tražili van nje ili da ti partneri sami nađu novac.Prethodne vlade su saopštavale samo da dionica auto-puta neće biti finansijski isplativa, ali da hoće biti u “ekonomskom smislu” iako to nikada nije objašnjeno niti dokazano nekom objavljenom studijom.Pominjano je i da će zona kroz koju prolazi ova dionica auto-puta biti budući turistički centar, između ostalog navodeći hotele sa hiljadama kreveta na obalama jezera na Morači koja bi nastala izgradnjom više hidroelektrana.Izgradnja dionice od Podgorice do Mateševa prema studiji kompanije “Scott Wilson” trebalo je da košta 501,6 miliona evra, ali je predviđala kombinaciju auto-puta i brze ceste. Aktuelne procene govore da će izgradnja ove dionice auto puta koštati Crnu Goru preko 900 miliona dolara.
https://lat.sputnikportal.rs/20211025/do-podgorice-uskoro-120-na-sat-auto-put-do-kolasina-u-novom-ruhu---asfalt-trake-prva-voznja-1130976301.html
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Boban Novović
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/0c/09/1147606133_347:0:2395:2048_100x100_80_0_0_8c22c9da32c7d4790eb765ae45c40f9a.jpg
Boban Novović
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/0c/09/1147606133_347:0:2395:2048_100x100_80_0_0_8c22c9da32c7d4790eb765ae45c40f9a.jpg
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/05/02/1125240449_200:0:1667:1100_1920x0_80_0_0_a17dbbe046ae27543b0af0c63d1f9ed0.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Boban Novović
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e6/0c/09/1147606133_347:0:2395:2048_100x100_80_0_0_8c22c9da32c7d4790eb765ae45c40f9a.jpg
region – ekonomija, ekonomija, auto-put bar-boljare
region – ekonomija, ekonomija, auto-put bar-boljare
Stručnjak o crnogorskom “projektu veka”: Objaviti sve informacije o izgradnji auto-puta
Nema sumnje da je auto put od Smokovca do Mateševa i dalje do Dobrakova bio najveći i neophodan projekat za Crnu Goru, kaže ekonomski analitičar Predrag Drecun. On povodom objavljivanja navoda iz dve ranije studije opravdanosti da je taj put ekonomski neisplativ ističe da treba objaviti sve informacije o njegovoj izgradnji.
Riječ je o putu poznatom kao “projekat veka” za koji je sa hrvatskom firmom “Konstruktor” 2009. bio potpisan ugovor o gradnji dionice Smokavac – Mateševo koja je trebalo da košta 603 miliona evra. Međutim, nakon što je u proljeće 2010. raskinut ugovor s “Konstruktorom” bez plaćanja penala, potpisan je ugovor s kineskom kompanijom CRBC s ugovorenom cijenom od 809,6 miliona evra da bi sa aneksima ta suma dostigla 900 miliona.
Ako vidimo da izgradnjom auto puta povezujemo sjever Crne Gore sa Podgoricom i jugom nema dileme, ističe Drecun za Sputnjik, da je to bio neophodan projekat za Crnu Goru.
“Drugo je pitanje kakva je finansijska konstrukcija za njegovu izgradnju, tehnička izvedba radova, odgovornost izvođača, svih učesnika koji su radili na njemu, a završili su ili nijesu završili radove u roku. Pošto je riječ o najvećoj investiciji u istoriji Crne Gore sve oko njegove izgradnje treba da bude transparentno, kako bi se izbjegle optužbe, i da se što prije počne sa eksploatacijom tako važnog projekta”, kaže Drecun za Sputnjik.
Sama činjenica da će sjever Crne Gore, koji svake godine gubi sve više stanovništva, biti sada bliže Podgorici i razvijenijem jugu, daje priliku da se poboljšaju uslovi života i u tom dijelu Crne Gore koji ima ogroman potencijal, a toga bi se, primjećuje naš sagovornik, prisjetile i partije u predizbornim obećanjima ili poneka Vlada.
“Vidim najavu potpredsjednika Vlade da će se objaviti sva dokumenta u vezi sa auto putem. Kada se to uradi, što je neophodno, onda to zaslužuje pravi komentar, do tada bi bilo hipotetički komentarisati tako nešto. Dakle, treba objaviti sva dokumenta o izgradnji auto puta i to onda zaslužuje objektivnu analizu”, kaže Drecun.
Šta kažu studije opravdanosti
Prema studijama opravdanosti auto-puta od Smokovca do Mateševa iz 2009. kompanije “Scott Wilson” i iz 2012. godine koju je radila “URS Infrastructure & Environment UK Limited”, sva tri bitna indikatora bila su negativna iako su svi morali biti pozitivni da bi se krenulo u projekat finansiranje i izgradnje dionice auto-puta.
Studije je u petak objavilo Ministarstvo kapitalnih investicija. Neto sadašnja vrijednost investicije morala je biti pozitivan broj, a ona je prema prvoj studiji u minusu 122 miliona, a u drugom je minus 158 miliona.
Ekonomska interna stopa povrata morala je biti veća od 8 odsto, a ona je 6,59 i 4,5 odsto. Pokazatelj benefit/troškovi morao je biti veći od jedan, a on je 0,79 i 0,59.
U slučaju dionice Smokovac - Mateševo, nijedan od tri indikatora nije zadovoljen pa prioritetna dionica nije ispunjavala ni osnovne kriterijume za finansiranje od međunarodnih finansijskih institucija. Za razliku od crnogorske javnosti tadašnje Vlade su znale da ova dionica ne ispunjava uslove da bude finansirana od institucija iz EU, pa je sada jasnije zbog čega su partnere tražili van nje ili da ti partneri sami nađu novac.
Prethodne vlade su saopštavale samo da dionica auto-puta neće biti finansijski isplativa, ali da hoće biti u “ekonomskom smislu” iako to nikada nije objašnjeno niti dokazano nekom objavljenom studijom.
Pominjano je i da će zona kroz koju prolazi ova dionica auto-puta biti budući turistički centar, između ostalog navodeći hotele sa hiljadama kreveta na obalama jezera na Morači koja bi nastala izgradnjom više hidroelektrana.
Izgradnja dionice od Podgorice do Mateševa prema studiji kompanije “Scott Wilson” trebalo je da košta 501,6 miliona evra, ali je predviđala kombinaciju auto-puta i brze ceste. Aktuelne procene govore da će izgradnja ove dionice auto puta koštati Crnu Goru preko 900 miliona dolara.