Šta se dešava u kosmosu: Zbog čega se atmosfera Plutona smanjuje?

Pogled na Pluton - Sputnik Srbija, 1920, 16.10.2021
Nova studija sugeriše da gasovi koji okružuju Pluton nestaju, da se pretvaraju u led dok se patuljasta planeta udaljava od Sunca u svemiru.
Plutonova atmosfera je već tanka i sastoji se prvenstveno od azota sa malim količinama metana i ugljen monoksida. Sa padom površinske temperature, azot se smrzava, što dovodi do gubitka atmosfere.
Procena stanja Plutonove atmosfere izvršena je pomoću takozvanog pokrivanja, odnosno kada jedno nebesko telo, posmatrano sa Zemlje, pokriva drugo nebesko telo. U ovom slučaju, Pluton je prekrio udaljenu zvezdu, koja se koristila kao osvetljenje za zemaljske teleskope, objasnio je Eliot Jang, jedan od autora studije..
Plutonova atmosfera nastaje od isparenog leda na površini, a male promene temperature dovode do velikih promena u njenoj gustoći.
Zbog ekscentričnosti orbite, Pluton se približava Suncu na udaljenost od 29,7 AJ (4,4 milijarde km), što je bliže od Neptuna, a zatim se udaljava za 49,3 AJ (7,4 milijardi km). Kako se udaljenost povećava, Pluton prima manje toplote od Sunca i postaje sve hladniji.
Povećanje atmosferske gustine primećeno u 2015. najverovatnije je posledica toplotne inercije - zaostale toplote zarobljene u azotnim glečerima koja ima odloženi odgovor na sve veću udaljenost između Plutona i Sunca, prenosi Nacionalna geografija.
"To je kao kada, na primer, Sunce zagreva pesak na plaži. Sunčeva svetlost je najintenzivnija u podne, ali pesak nastavlja da upija toplotu tokom čitavog dana, pa je i uveče topao", kaže Lesli Jang, koautorka studije.
Iako se Pluton zvanično ne smatra planetom, on je i dalje interesantan naučnicima. Poslednjih godina astronomi su ustanovili da se ispod njegove površine nalaze snežne planine i tečni okeani.
24. avgusta 2006. godine, Međunarodna astronomska unija (IAU) prvi je put definisala izraz "planeta". Pluton nije odgovarao ovoj definiciji, pa je izgubio status planete i postao patuljasta planeta.