https://lat.sputnikportal.rs/20210905/rusija-modernizuje-lovac-su-57-uce-ga-da-leti-dalje-i-tik-uz-dronove-1128489160.html
Rusija modernizuje lovac Su-57: „Uče“ ga da leti dalje i tik uz dronove
Rusija modernizuje lovac Su-57: „Uče“ ga da leti dalje i tik uz dronove
Sputnik Srbija
Najperspektivniji ruski vojni avion Su-57 će u narednih nekoliko godina dobiti novu avionsku elektroniku, postaće opasniji za potencijalne protivnike, ali i lakši za korišćenje pomoću virtuelne stvarnosti.
2021-09-05T20:56+0200
2021-09-05T20:56+0200
2021-09-05T21:35+0200
rusija
su-57
rusija
naoružanje
rusija – vojska i naoružanje
vojska i naoružanje
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112135/68/1121356810_0:90:1831:1120_1920x0_80_0_0_c6b0b3b8414332e9470483f99181bafb.jpg
Ovi avioni su u Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije počeli da se koriste 2020. godine i prvim ugovorom bila je predviđena isporuka 76 aviona. Zašto se tako brzo radi na njihovoj modernizaciji?Reč je o tome da je modernizacija planirana još do usvajanja bazne verzije aviona. Program proizvodnje PAK FA (Perspektivnog avijacionog kompleksa napredne avijacije Su-57) je predviđao dve faze.Prva faza je modernizovani motor aviona četvrte generacije AL-41F1 koji je moćan i ima sve prednosti aviona pete generacije, ali je napravljen tehnologijama iz perioda 1980-2000. godine.Sa takvim motorom Su-57 može da ima jednu od osnovnih osobina aviona pete generacije – mogućnost da leti hipersoničnom brzinom bez uključivanja pune snage u radu motora, odnosno hipersoničnom krstarećom brzinom.Hipersonična brzina krstarenja – zašto je ona važna?Stvar je u tome da svi avioni četvrte i ranijih generacija mogu da lete hipersoničnom brzinom samo kada motor radi u punoj snazi.Prilikom rada motora u punoj snazi oni daju maksimalnu snagu, ali i koriste velike količine goriva. Domet leta bilo kog hipersoničnog aviona se može nekoliko puta razlikovati od dometa krstarenja podzvučnom brzinom i to predstavlja problem, ali koji se može rešiti.Hipersonična brzina krstarenja omogućava da se avion nalazi kraće u zonama protivvazduhoplovne odbrane. To je veoma važno za proboj u dubinu neprijateljske odbrane. Pre svega, jer su avioni pete generacije višenamenski, odnosno, mogu efikasno da učestvuju kako u vazdušnim borbama, tako i u realizaciji udarnih misija.Plan je da se u drugoj fazi Su-57 osnaži najsavremenijim motorom koji će omogućiti da se u potpunosti realizuje celokupan potencijal aviona. Hipersonično krstarenje je efikasnije nego kod AL-41F1 što je i osnovni plus novog motora.Novi motor za Su-57 „predmet 30“ se od kraja 2000-ih godina proizvodi u Rusiji i često ga nazivaju „motorom druge faze“. U junu 2015. godine je napravljen tehnički projekat novog motora i počelo je njegovo sklapanje. Novi motor je prvi put bio ispitan 5. decembra 2017. godine na avionu Su-57.Tvorci motora su govorili da je to potpuno nov dvokonturni turboreaktivni motor u kome su realizovane sve najsavremenije tendencije u izgradnji motora, kao što su najnoviji digitalni sistem upravljanja, novi materijali i nova konstrukcija. Sve ovo će omogućiti modernizovanom avionu Su-57 maksimalnu visinu leta, domet, brzinu, ekonomičnost leta i visok stepen eksploatacije.„Pametna“ kabina i virtuelna stvarnostPored motora, na avionu Su-57 će biti modernizovana i elektronika, oprema u kabini aviona i aparati za navigaciju. Za jedanaest godina, koliko je prošlo od prvog leta aviona Su-57, u elektronici je napravljen još jedan korak u razvoju – neke komponente su postale manje i značajno je poboljšan softver. Prava revolucija je nastala u sferi kompjutera i proširene realnosti. Ove tehnologije nisu samo prikazivane na sajmovima, one se već mogu primenjivati i na realnom naoružanju.Pritom, ono što je obavezno prilikom primene u sukobima je što mogu da značajno skrate vreme i snagu, na primer, prilikom pripreme aviona za let ili prilikom remonta. U pripremi aviona za let učestvuje desetak ljudi, pa je zadatak savremene tehnologije da ubrza i olakša ovu pripremu. U budućnosti će biti realna situacija da tehničar nosi virtuelne naočare pomoću kojih će moći da vidi unutrašnjost aviona. Kako bi dobio ovu informaciju, avion mora da ima odgovarajuće senzore koji će celokupnu informaciju predati informacionoj mreži aviona u digitalnom obliku. Trebalo bi da modernizovani Su-57 to omoguće.Pored toga, avion ima i optičko-elektronski sistem za nadzor situacije u vazduhu, a može da dobije i informaciju od drugih aviona i kopnenih službi. Plan je da proizvodnja modernizovanog lovca pete generacije Su-57 počne 2025. godine.Rad sa bespilotnim letelicamaNova oprema na avionu Su-57 će omogućiti da se avion koristi sa teškim bespilotnim letelicama S-70 „Ohotnjik”. Zahvaljujući tome, eskadrile lovaca i teških dronova mogu da kontrolišu teritorije koje su udaljene hiljadama kilometara. Potrebno je da bude osigurana i razmena informacija i ciljanje u oba smera, novi Su-57 mora da zna da radi tik uz dronove, što je i najneophodnije. Druga stvar koja je važna je i da može njime da upravlja. Od 2024. godine se očekuje početak serijske proizvodnje teških udarnih dronova i njihova primena u Oružanim snagama Rusije. VIKEND Rusija modernizuje lovac Su-57: „Uče“ ga da leti dalje i tik uz dronove77 manevrisanja i pouzdanost.To će biti osnovne faze modernizacije aviona pete generacije Su-57, koje će značajno povećati borbene i informacione mogućnosti. To bi mogao da bude ozbiljan argument u sporovima na temu superiornosti u vazduhu.
https://lat.sputnikportal.rs/20210725/nova-pirueta-ruskog-superlovca-su-57-ostao-vertikalno-da-lebdi-u-vazduhu-video-1127746757.html
https://lat.sputnikportal.rs/20210727/ruskim-nevidljivim-dronovima-upravljace-lovac-pete-generacije-1127795827.html
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112135/68/1121356810_109:0:1722:1210_1920x0_80_0_0_2bfc72639db9e676bc10bc2b79674356.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
rusija, su-57, lovac, ruski lovac, dron, bespilotna letelica, ohotnjik, modernizacija, virtuelna stvarnost, hipersonična brzina, rusija, su-57, ruski lovacm dron, bespilotna letelica, ohotnjik, modernizacija, virtuelna stvarnost, hipersonična brzina
rusija, su-57, lovac, ruski lovac, dron, bespilotna letelica, ohotnjik, modernizacija, virtuelna stvarnost, hipersonična brzina, rusija, su-57, ruski lovacm dron, bespilotna letelica, ohotnjik, modernizacija, virtuelna stvarnost, hipersonična brzina
Rusija modernizuje lovac Su-57: „Uče“ ga da leti dalje i tik uz dronove
20:56 05.09.2021 (Osveženo: 21:35 05.09.2021) Najperspektivniji ruski vojni avion Su-57 će u narednih nekoliko godina dobiti novu avionsku elektroniku, postaće opasniji za potencijalne protivnike, ali i lakši za korišćenje pomoću virtuelne stvarnosti.
Ovi avioni su u Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije počeli da se koriste 2020. godine i prvim ugovorom bila je predviđena isporuka 76 aviona. Zašto se tako brzo radi na njihovoj modernizaciji?
Reč je o tome da je modernizacija planirana još do usvajanja bazne verzije aviona. Program proizvodnje PAK FA (Perspektivnog avijacionog kompleksa napredne avijacije Su-57) je predviđao dve faze.
Prva faza je modernizovani motor aviona četvrte generacije AL-41F1 koji je moćan i ima sve prednosti aviona pete generacije, ali je napravljen tehnologijama iz perioda 1980-2000. godine.
Sa takvim motorom
Su-57 može da ima jednu od osnovnih osobina
aviona pete generacije – mogućnost da leti hipersoničnom brzinom bez uključivanja pune snage u radu motora, odnosno hipersoničnom krstarećom brzinom.
Hipersonična brzina krstarenja – zašto je ona važna?
Stvar je u tome da svi avioni četvrte i ranijih generacija mogu da lete hipersoničnom brzinom samo kada motor radi u punoj snazi.
Prilikom rada motora u punoj snazi oni daju maksimalnu snagu, ali i koriste velike količine goriva. Domet leta bilo kog hipersoničnog aviona se može nekoliko puta razlikovati od dometa krstarenja podzvučnom brzinom i to predstavlja problem, ali koji se može rešiti.
Rad motora u punoj snazi smanjuje radijus borbene primene aviona. Pri „zvaničnom“ dometu od nekoliko hiljada kilometara on može da napadne cilj koji je maksimalno udaljen 500-700 kilometara. Problem se rešava instaliranjem najsavremenijeg motora, koji će omogućiti let supersoničnom brzinom do 1.000 kilometara, pa čak i više.
Hipersonična brzina krstarenja omogućava da se avion nalazi kraće u zonama protivvazduhoplovne odbrane. To je veoma važno za proboj u dubinu neprijateljske odbrane. Pre svega, jer su avioni pete generacije višenamenski, odnosno, mogu efikasno da učestvuju kako u vazdušnim borbama, tako i u realizaciji udarnih misija.
Plan je da se u drugoj fazi Su-57 osnaži najsavremenijim motorom koji će omogućiti da se u potpunosti realizuje celokupan potencijal aviona. Hipersonično krstarenje je efikasnije nego kod AL-41F1 što je i osnovni plus novog motora.
Novi motor za Su-57 „predmet 30“ se od kraja 2000-ih godina proizvodi u Rusiji i često ga nazivaju „motorom druge faze“. U junu 2015. godine je napravljen tehnički projekat novog motora i počelo je njegovo sklapanje. Novi motor je prvi put bio ispitan 5. decembra 2017. godine na avionu Su-57.
Tvorci motora su govorili da je to potpuno nov dvokonturni turboreaktivni motor u kome su realizovane sve najsavremenije tendencije u izgradnji motora, kao što su najnoviji digitalni sistem upravljanja, novi materijali i nova konstrukcija. Sve ovo će omogućiti modernizovanom avionu Su-57 maksimalnu visinu leta, domet, brzinu, ekonomičnost leta i visok stepen eksploatacije.
„Pametna“ kabina i virtuelna stvarnost
Pored motora, na avionu Su-57 će biti modernizovana i elektronika, oprema u kabini aviona i aparati za navigaciju. Za jedanaest godina, koliko je prošlo od prvog leta aviona Su-57, u elektronici je napravljen još jedan korak u razvoju – neke komponente su postale manje i značajno je poboljšan softver. Prava revolucija je nastala u sferi kompjutera i proširene realnosti. Ove tehnologije nisu samo prikazivane na sajmovima, one se već mogu primenjivati i na realnom naoružanju.
Pritom, ono što je obavezno prilikom primene u sukobima je što mogu da značajno skrate vreme i snagu, na primer, prilikom pripreme aviona za let ili prilikom remonta. U pripremi aviona za let učestvuje desetak ljudi, pa je zadatak savremene tehnologije da ubrza i olakša ovu pripremu.
U budućnosti će biti realna situacija da tehničar nosi virtuelne naočare pomoću kojih će moći da vidi unutrašnjost aviona. Kako bi dobio ovu informaciju, avion mora da ima odgovarajuće senzore koji će celokupnu informaciju predati informacionoj mreži aviona u digitalnom obliku. Trebalo bi da modernizovani Su-57 to omoguće.
Kabina novog Su-57 će postati „pametnija” i imaće više stakla. Informacija bi trebalo da bude projektovana na bilo koje staklo aviona, kao i na kacigu pilota. Informacija se može dobiti sa nekoliko radara Su-57, jer ovaj avion nema samo osnovni radar, već i bočne radare i radare u nosnom delu, kao i na repu aviona.
Pored toga, avion ima i optičko-elektronski sistem za nadzor situacije u vazduhu, a može da dobije i informaciju od drugih aviona i kopnenih službi.
I već je sada realno da avion „zna” za one ciljeve koje sam vizuelno ne može da primeti. U razvoj savremenih mogućnosti aviona je i nanošenje udara na cilj koji može da vidi drugi avion, na podatke drugog aviona ili čak na brodove ili kopnene radare.
Plan je da proizvodnja modernizovanog lovca pete generacije Su-57 počne 2025. godine.
Rad sa bespilotnim letelicama
Nova oprema na avionu Su-57 će omogućiti da se avion koristi sa teškim bespilotnim letelicama S-70 „Ohotnjik”. Zahvaljujući tome, eskadrile lovaca i teških dronova mogu da kontrolišu teritorije koje su udaljene hiljadama kilometara. Potrebno je da bude osigurana i razmena informacija i ciljanje u oba smera, novi Su-57 mora da zna da radi tik uz dronove, što je i najneophodnije. Druga stvar koja je važna je i da može njime da upravlja. Od 2024. godine se očekuje početak serijske proizvodnje teških udarnih dronova i njihova primena u Oružanim snagama Rusije.
VIKEND Rusija modernizuje lovac Su-57: „Uče“ ga da leti dalje i tik uz dronove77 manevrisanja i pouzdanost.
To će biti osnovne faze modernizacije aviona pete generacije Su-57, koje će značajno povećati borbene i informacione mogućnosti. To bi mogao da bude ozbiljan argument u sporovima na temu superiornosti u vazduhu.