- Sputnik Srbija, 1920
DRUŠTVO
Zanimljive priče, reportaže, događaji, festivali i kulturna dešavanja iz Srbije, Rusije i ostatka sveta

Odluka Kine koja bi bila šokantna na Zapadu: Kako ne odgajati mlade varvare

Gejmer - Sputnik Srbija, 1920, 31.08.2021
Pratite nasTelegramOdyssey
Odluka Kine da maloletnim licima ograniči vreme za onlajn igre kako bi smanjila stepen zavisnosti od takvih sadržaja otvorila je pitanje zašto je kazna sa smislom tabu tema u savremenom društvu.
Dok je u Kini onlajn gejming kompanijama zabranjeno da nude svoje usluge maloletnicima van propisanih termina – isključivo je dozvoljeno po sat vremena petkom, vikendom i za praznike- na drugoj hemisferi ovakve restrikcije smatraju se udarom na osnovna prava i slobode.
Da li se u svetu uspona beznačajnosti, iza apsolutne slobode krije potreba za nekom vrstom porobljavanja u virtuelnim sadržajima?
Antropolog Bojan Jovanović kaže da je kazna ili represivna mera deo kulture koja nije polje neograničene, beskrajne slobode, već realnost koja je određena nizom pravila i zakona.
„Oni koji insistiraju na apsolutnoj slobodi znaju kakve su posledice takvog stava i oni ih u svom dvorištu ne primenjuju. Onaj ko na tome insistira neka pokuša sam da odgaja dete na tim načelima. To je kontraproduktivno. To ima drugu ideološku poruku, da se stvore takvi pojedinci kojima je navodno dozvoljeno sve ali ukoliko se njihovo ponašanje kosi sa pravilima onih koji uspostavljaju takve forme ponašanja, veoma brzo će doći do konflikta“.

Sunovrat u divljaštvo

Primena kazne koja podrazumeva ograničenje slobode, ukazuje naš sagovornik, ovde je u cilju formiranja pojedinca, pre svega mladih ljudskih bića, u vaspitnom i obrazovnom procesu, kao i održavanje tih formiranih pojedinaca u statusu zrelih i odgovornih ličnosti.
„Kršenje pravila i zakona podrazumeva i određene represivne ili kaznene mere. Ukoliko se ne poštuju pravila kulture i dopusti slobodno ponašanje, onda se umesto života u kulturi i civilizaciji ljudi survavaju u divljaštvo i varvarstvo. Primer takvog odnosa su i rijaliti programi koji se svakodnevno prikazuju na našim televizijama, a u kojima su nekultura, tuče, verbalna i fizička agresija skopčani sa nemoralom i promiskuitetnim odnosima. To pokazuje kao u ogledalu kakvi možemo da budemo bez pravila i ograničenja i važno je upozorenje da pre kazne treba da se poštuju neophodna pravila“.
Istraživanje koje je svojevremeno objavljeno u međunarodnom časopisu BMC Psychiatry, a u kojem je učestvovalo 42 hiljade mladih ljudi, pokazala je da problematično korišćenje mobilnih telefona otvara prostor za ozbiljno razmatranje zabrane korišćenja. Nalazi studije pokazali su da čak 23 odsto ispitanika pokazuje zavisnost, a kao prateće pojave registrovani su stres, depresivno raspoloženje, nedostatak sna i smanjena postignuća u školi.

Između dva pogleda na svet

Bojan Jovanović upozorava da je pogrešno misliti da se deca mogu odgajati u ljubavi bez poštovanja pravila u edukativnom smislu jer to dovodi do neželjenih posledica sa kojima se suočavamo. On dodaje da ono što važi za rijaliti programe može da se odnosi i na korišćenje onlajn sadržaja bez kontrole.
„Mi se suočavamo sa problemom zloupotrebe gde deca bivaju žrtve ili zloupotreba ili su motivisana da sama drugima nanesu neko zlo. Dakle, gledano sa univerzalnog stanovišta, ograničenja su opravdana, a kršenje ograničenja i pravila pretpostavlja i kazne. Ne može biti kulture bez mehanizma koji podrazumeva stimulanse za one koji poštuju pravila, i naravno represivne i kaznene mere za one koji ih krše. Mi kao ljudska bića možemo da opstanemo samo u kontekstu tih pravila. To je univerzalan model“.
Na pitanje, da li mi možemo govoriti o borbi dva pogleda na svet u kojoj se ovaj koji zagovara kaznu sa smislom nameće kao vrednosno dominantniji, Jovanović kaže da treba izbegavati krajnosti - i neograničenu slobodu i stroge represije i kaznene mere.
„Rešenje je u sintezi toga. Čoveku je potrebna sloboda koja ne sme biti neograničena kako zbog posledica survavanja u divljaštvo ne bi od mladih ljudi pravili mlade varvare. Otuda je potrebno ukazati na obaveznost ograničenja jer samo čovek kakvim ga poznajemo u humanim uslovima može i dalje da postoji. Mladi čovek u procesu individualizacije mora da shvati to ograničenje koje nije samo spoljne prirode, da oseti potrebu da se ono interiorizuje, da postane deo njegovog etičkog sistema, da iz toga ne može imati štetu već samo korist, utoliko veću što je to ograničenje uslov novog zadovoljstva - u kulturi, u duhovnosti i u rastu koji podrazumeva visinu. Tek tada čovek doseže duhovne nivoe kojima stalno stremi, i naravno na kojima on oseća mnogo veće zadovoljstvo od onoga koje bi ostvarivao u nesputanoj slobodi“.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala