Kako je „Lajbah“ u uniformama JNA okupirao Evropu

© Foto : Teodor LorenčičLajbah u Varšavi 1983.
Lajbah u Varšavi 1983. - Sputnik Srbija, 1920, 29.08.2021
Pratite nas
Četiri decenije nakon što je „Lajbah“ probio gvozdenu zavesu i razotkrio konzumerizam zapadnih sistema, javnost se prvi put upoznaje sa detaljima istorijske turneje u kojoj je čuveni bend, uprkos zabrani u Jugoslaviji, u uniformama JNA okupirao ideološki podeljenu Evropu.
Kako je „Lajbah“ okupirao Evropu tema je knjige „Lajbah, 40 godina večnosti“, Teodora Lorenčiča – jednog od nekadašnjih članova kultne grupe. Ova foto-monografija u izdanju „Službenog glasnika“ priča je o počecima „Lajbaha“, idejama nastalim iz dehumanizovanog sveta na osnovu kojih su gradili muziku i imidž benda, ali i putopis sa istorijske turneje „Okupirana Evropa“ ilustrovana do sada neobjavljenim fotografijama iz Austrije, Mađarske, Istočne i Zapadne Evrope…
© Foto : PromoNaslovnica knjige "Lajbah, 40 godina večnosti"
Naslovnica knjige Lajbah, 40 godina večnosti - Sputnik Srbija, 1920, 29.08.2021
Naslovnica knjige "Lajbah, 40 godina večnosti"

Lajbah okupirao zemlje Varšavskog pakta i NATO

U knjizi je opisan period od osnivanja grupe punog naziva „Lajbah kunst“ 1. juna 1980. sve do 1987. godine koji je malo poznat javnosti, sa akcentom na turneju „Okupirana Evropa“.
„Lajbah je okupirao Evropu, odnosno zemlje NATO i Varšavskog pakta i pobeđivao u uniformama jugoslovenske armade, da se razumemo. To niko nije mogao“, podseća Lorenčič koji je u knjizi predstavio i manifest „Lajbaha“, veoma važan za razumevanje filozofije i koncepta kultnog sastava, kao i objašnjenja u vezi sa poreklom imena grupe i simbolom u vidu crnog krsta.
„Ivan (Jani) Novak koji je motor ’Lajbaha’ već 40 godina, shvatio je da je reč o novoj avangardi. Naš je simbol bio crni krst koji je prikazan na plakatima i oni su odmah izazvali buru u javnosti. Međutim, krst nikada nije bio simbol smrti – krst je simbol novog života. A i matematici, to je plus, dakle dodavanje vrednosti, ne oduzimanje“, ističe Lorenčič.

Nastupali u Sarajevu sat vremena posle potpisivanja Dejtona

Od prve tačke manifesta „Lajbah kunsta“ prvi put objavljenog 1982. godine u kojem se definiše rad grupe u timu, zvuk koji je industrijski, jezik koji je politički do poslednjeg segmenta koji zagovara univerzalnost momenta i povratak akcije u ime ideje, „Lajbah“ je postavio okvir svog rada iz kojeg nikada nije izašao.
© Foto : Teodor LorenčičLajbah
Lajbah - Sputnik Srbija, 1920, 29.08.2021
Sastav koji je razdrmao Jugoslaviju i Evropu, koji je upirao prstom, slao snažne poruke nastupima kao što je čuveni koncert u Sarajevu sat vremena nakon potpisivanja Dejtonskog sporazuma, „Lajbah“ nije prestao da bude manipulacija manipulacije. Upravo je zbog toga u Americi proglašen za „najopasniju grupu“, a u Jugoslaviji zabranjen.
„Znate šta kaže Marks o Jevrejskom pitanju – Kad Jevrej zamrzi Jevreja? Pa kad u sebi prepozna Jevreja. Kada je vrhovna partija prepoznala sebe u Lajbahu, oni su ga zabranili“ podseća Lorenčič i dodaje da je to „Lajbahu“ zapravo donelo publicitet.

Ko je više zla doneo planeti – komunizam ili liberalni kapitalizam

Autor knjige objašnjava da se „Lajbah“ već 40 godina podjednako odnosi prema svakom totalitarnom režimu.
„U čemu je razlika između nekih komunističkih režima u istočnoj Evropi osamdesetih i režima liberalnog kapitalizma – kada sada pogledate zapitajte se ko je napravio više zla na planeti. Što je konzumerizam ostavio svetu osim gaženja individualnosti, mentalnih i kulturnih specifičnosti, nabacivanja potreba? Neke populacije jedu nešto što nikada nisu. To je fašizam! To je totalitarizam! Oni kažu da je Staljin bio problem, što ne poričem, ali dodajem da su ovi mnogo veći problem. ’Lajbah’ je univerzalan u tom smislu što nema razlike. On govori jezikom koji je politički, jer nastaje kao odgovor na politike i to je naravno taj bumerang“, navodi Lorenčič.
© Foto : Iz knjige "Lajbah, 40 godina večnosti"Teodor Lorenčič
Teodor Lorenčič - Sputnik Srbija, 1920, 29.08.2021
Teodor Lorenčič

Okupacija Severne Koreje

Uprkos zabrani, raspadu države, promeni sistema, „Lajbah“ ne odustaje od svojih načela i dan-danas, svaku situaciju razumeva u kontekstu vremena. To potvrđuju i reči Ivana Novaka, idejnog tvorca grupe i „inženjera ljudskih duša“ koji za Sputnjik otkriva kako ih je put, utemeljen još osamdesetih, odveo čak u Severnu Koreju.
„Nije Severna Koreja to što ljudi ovde pričaju, daleko od toga. Nisu tamo ljudi toliko nesrećni, naročito ne kada je uporedite sa kapitalizmom koji nastoji da nas pretvori u robove. Ali to jeste zemlja koja je prikladna za pogrešno razumevanje slobode“, kaže Ivan Novak.
Prema njegovim rečima, članovi grupe dobro su se osećali u Severnoj Koreji, a domaćini su se trudili da se pokažu u što boljem svetlu.
„Oni su nas prihvatili u skladu sa stilom života koji vode. Severna Koreja ne praktikuje zabavu na koju smo mi navikli, nemaju grupe kao što je ’Lajbah’ i njihov sistem vrednosti je drugačiji. Na našem koncertu bili su diplomate, političari, ljudi iz muzičkog sveta. Slušali su nas, pratili i upoznali i neku drugu vrstu muzike“, dodaje on.

Kriza u Avganistanu dokazuje da se društvo vraća unazad

Govoreći o temeljima „Lajbaha“ koji su definisani još u manifestu, Novak smatra da je „Lajbah“ ostao isti, ali da se društvo promenilo.
„Nauka i tehnologija razvijaju se i umesto da društvo ide napred, mi se vraćamo nazad. Ako uzmemo kao primer situaciju u Avganistanu, gde su vojnicima na raspolaganju kompletna vojna tehnologija, najsavremenije oružje, mi istovremeno prisustvujemo povratku društva maltene u srednji vek“, ističe on.
Na pitanje šta su odjeci „Lajbaha“ i „Nove slovenačke umetnosti“, projekta nastalog na temeljima „Lajbah kunsta“ koji je stvorio sopstvenu državu, otvarao predstavništa, štampao pasoše, Novak kaže:
„Ako leptir može zamahnuti krilima i na drugoj strani zemlje izazvati orkan, onda i to što mi već 40 godina radimo može pokrenuti promenu“, zaključuje on.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala