https://lat.sputnikportal.rs/20210827/koliko-su-za-najmladje-djake-zbunjujuca-pravila-nosenja-maske--1129268619.html
Koliko su za najmlađe đake zbunjujuća pravila nošenja maske
Koliko su za najmlađe đake zbunjujuća pravila nošenja maske
Sputnik Srbija
Koliko god nekome izgledala zbunjujuća epidemiološka pravila u školama sa čestim skidanjem i stavljanjem maski, pogotovo za mlađe školarce, a naročito prvake, deca... 27.08.2021, Sputnik Srbija
2021-08-27T22:08+0200
2021-08-27T22:08+0200
2021-08-27T21:49+0200
srbija
srbija – društvo
srbija
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e4/09/0e/1123394127_0:161:3071:1888_1920x0_80_0_0_de495febed5eb3a5193731d8010e028c.jpg
To je pokazala prošlogodišnja praksa, kaže za Sputnjik dečji psiholog Gordana Mijalković, koja smatra da roditelji, pogotovo prvaka, ne treba posebno da brinu zbog toga.Prema pravilima sa kojima su roditelji i deca već upoznati, nošenje maske je obavezno od ulaska u školu pa sve do odlaska u klupu. Kada su u klupi ne moraju da je nose izuzev prilikom odgovaranja i tokom svakog razgovora. Neophodno je, takođe, i kada đak nije u klupi, kada odlazi do toaleta, ili na odmor.Zbunjeni prvaciKako će to izgledati u praksi, pogotovo kod najmlađih đaka. Hoće li svići na to da pre nego što od para u klupi zatraže gumicu, ili bojicu prethodno stave masku, pa kada je dobuju, masku skinu. I koliko puta tako tokom tri ili četiri časa nastave i uobičajenog vrpoljenja i neizbežnog povremenog razgovora sa onim u klupi iza.Koliko ta situacija sa skidanjem i stavljanjem maske za mališane može da bude ne samo zbunjujuća, nego i nebezbedna pogotovo što tada rukama dodiruju masku, što po pravilu ne bi trebalo, ili to rade rukama koje u tom uzrastu, sigurno je, nisu sasvim čiste?Mijalkovićeva smatra da ipak nema razloga za preteranu brigu roditelja, jer će deca imati dezinfekciju ruku, kako je to bilo i u prošloj godini i pokazalo se da to nije problem.Posao za učitelje, ali i roditeljeNajvažnije je, kako kaže, da decu ne stavljamo u ambivalentnu situaciju da im se jedno priča u školi, a drugo u kući gde bi roditelji negirali potrebu za nošenjem maske.Zbog bezbednosti dece, ali i da bi se poštovale mere u celom društvu, važno je, smatra ona, da poruka bude jasna, dosledna, bez velike drame oko toga. Po njenoj oceni, strah od kontakta između dece da je neutralisan tokom prethodne školske godine.Mijalkovićeva ističe da deca naprosto moraju da se druže, jer je to prirodno, ali da ih treba naučiti kako da vode računa o pranju ruku, o bliskom kontaktu koji je dozvoljen i onom koji u određenim situacijama ne treba primenjivati.Učitelj mora biti i uzorOna očekuje da će uslediti još preciznija uputstva i da će biti potrebno barem dve nedelje za prilagođavanje i nastavnika i dece.Učitelj koji nosi masku će sigurno biti uzor deci i svakako ne bi trebalo da bude stalno bez maske čak i ako je vakcinisan i udaljen od dece više od metar i po, smatra ona. Ako je stalno bez maske, a deca moraju da je nose, onda ceo trud pada u vodu.Ona posebno ukazuje na to da je važna doslednost, da nema odstupanja od onoga kojim putem se krenulo kako deca ne bi bila zbunjena. Naravno jasno je u kojim okolnostima može da ih bude, dodaje ona. Ima dece sa određenim smetnjama kojima treba više vremena da nešto prihvate, ali ni od toga ne treba praviti dramu, već treba dati vremena detetu da se prilagodi.Najmlađi se brzo prilagodeMijalkovićeva ističe da deci nije potrebno mnogo vremena da se prilagode nošenju maski. Više, kaže, traje prilagođavanje na druge nove situacije kakve su sedenje u klupi, prihvatanje pravila ponašanja, da li možemo da se šetamo tokom časa, ili ne, kada pišemo, šta pišemo, može li da se priča na času… To su oni uobičajeni izazovi koji prvaci imaju i taj deo je mnogo značajniji i za to prilagođavanje treba mnogo više vremena.Ovaj deo koji se odnosi na epidemiološke mere većina dece je već imala priliku da primeni i pre škole i tu neće biti problema da se prilagode, ističe ona napominjući da u praksi kao dečji psiholog nije bila u situaciji da se bavi tim problemom.Posebno je ukazala i na to da roditelji mogu da pomognu ne samo sa edukacijom oko nošenja maski, nego i sa poštovanjem drugih pravila, da ne šalju dete u školu sa nekom vrstom infekcije, ako kija, kašlje, ili ima temperaturu.
srbija
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Mira Kankaraš Trklja
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112099/17/1120991755_558:0:2606:2048_100x100_80_0_0_3d425c6852a20a25701bd5b2b075179a.jpg
Mira Kankaraš Trklja
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112099/17/1120991755_558:0:2606:2048_100x100_80_0_0_3d425c6852a20a25701bd5b2b075179a.jpg
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e4/09/0e/1123394127_170:0:2901:2048_1920x0_80_0_0_ff485211f91035cf73923722f6bc0a06.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Mira Kankaraš Trklja
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112099/17/1120991755_558:0:2606:2048_100x100_80_0_0_3d425c6852a20a25701bd5b2b075179a.jpg
polazak u školu, epidemiološke mere, nošenje maske, zbunjena deca, uloga učitelja, učitelj autoritet i uzor, pomoć roditelja,
polazak u školu, epidemiološke mere, nošenje maske, zbunjena deca, uloga učitelja, učitelj autoritet i uzor, pomoć roditelja,
Koliko su za najmlađe đake zbunjujuća pravila nošenja maske
Koliko god nekome izgledala zbunjujuća epidemiološka pravila u školama sa čestim skidanjem i stavljanjem maski, pogotovo za mlađe školarce, a naročito prvake, deca brzo prihvate pravila. Tu je ključna uloga učitelja, ne samo kao autoriteta nego i uzora deci.
To je pokazala prošlogodišnja praksa, kaže za Sputnjik dečji psiholog Gordana Mijalković, koja smatra da roditelji, pogotovo prvaka, ne treba posebno da brinu zbog toga.
Prema pravilima sa kojima su roditelji i deca već upoznati,
nošenje maske je obavezno od ulaska
u školu pa sve do odlaska u klupu. Kada su u klupi ne moraju da je nose izuzev prilikom odgovaranja i tokom svakog razgovora. Neophodno je, takođe, i kada đak nije u klupi, kada odlazi do toaleta, ili na odmor.
Kako će to izgledati u praksi, pogotovo kod najmlađih đaka. Hoće li svići na to da pre nego što od para u klupi zatraže gumicu, ili bojicu prethodno stave masku, pa kada je dobuju, masku skinu. I koliko puta tako tokom tri ili četiri časa nastave i uobičajenog vrpoljenja i neizbežnog povremenog razgovora sa onim u klupi iza.
Koliko ta situacija sa skidanjem i stavljanjem maske za mališane može da bude ne samo zbunjujuća, nego i nebezbedna pogotovo što tada rukama dodiruju masku, što po pravilu ne bi trebalo, ili to rade rukama koje u tom uzrastu, sigurno je, nisu sasvim čiste?
Mijalkovićeva smatra da ipak nema razloga za preteranu brigu roditelja, jer će deca imati dezinfekciju ruku, kako je to bilo i u prošloj godini i pokazalo se da to nije problem.
„Učitelji će biti ti koji će regulisati ponašanje i sve mere koje su u pitanju. Oni su već iskusni, imali su prošle godine razne situacije, znaju na šta treba da obrate pažnju, ali je neophodna i jasna instrukcija roditelja, odnosno dobra priprema kod kuće“, ističe naša sagovornica.
Posao za učitelje, ali i roditelje
Najvažnije je, kako kaže, da decu ne stavljamo u ambivalentnu situaciju da im se jedno priča u školi, a drugo u kući gde bi roditelji negirali potrebu za nošenjem maske.
Zbog bezbednosti dece, ali i da bi se poštovale mere u celom društvu, važno je, smatra ona, da poruka bude jasna, dosledna, bez velike drame oko toga. Po njenoj oceni, strah od kontakta između dece da je neutralisan tokom prethodne školske godine.
Mijalkovićeva ističe da deca naprosto moraju da se druže, jer je to prirodno, ali da ih treba naučiti kako da vode računa o pranju ruku, o bliskom kontaktu koji je dozvoljen i onom koji u određenim situacijama ne treba primenjivati.
Ona očekuje da će uslediti još preciznija uputstva i da će biti potrebno barem
dve nedelje za prilagođavanje i nastavnika i dece.
Učitelj koji nosi masku će sigurno biti uzor deci i svakako ne bi trebalo da bude stalno bez maske čak i ako je vakcinisan i udaljen od dece više od metar i po, smatra ona. Ako je stalno bez maske, a deca moraju da je nose, onda ceo trud pada u vodu.
„Učitelj kao model i kako primenjuje instrukcije, pod kojim uslovima nešto može i ne može i kada deca gledaju kako on to radi i sprovodi mere, deca se na to orijentišu. On je ključni saobraćajni znak“, slikovita je sagovornica Sputnjika.
Ona posebno ukazuje na to da je važna doslednost, da nema odstupanja od onoga kojim putem se krenulo kako deca ne bi bila zbunjena. Naravno jasno je u kojim okolnostima može da ih bude, dodaje ona. Ima dece sa određenim smetnjama kojima treba više vremena da nešto prihvate, ali ni od toga ne treba praviti dramu, već treba dati vremena detetu da se prilagodi.
Najmlađi se brzo prilagode
Mijalkovićeva ističe da deci nije potrebno mnogo vremena da se prilagode nošenju maski. Više, kaže, traje prilagođavanje na
druge nove situacije kakve su sedenje u klupi, prihvatanje pravila ponašanja, da li možemo da se šetamo tokom časa, ili ne, kada pišemo, šta pišemo, može li da se priča
na času… To su oni uobičajeni
izazovi koji
prvaci imaju i taj deo je
mnogo značajniji i za to prilagođavanje treba mnogo više vremena.
Ovaj deo koji se odnosi na epidemiološke mere većina dece je već imala priliku da primeni i pre škole i tu neće biti problema da se prilagode, ističe ona napominjući da u praksi kao dečji psiholog nije bila u situaciji da se bavi tim problemom.
Posebno je ukazala i na to da roditelji mogu da pomognu ne samo sa edukacijom oko nošenja maski, nego i sa poštovanjem drugih pravila, da ne šalju dete u školu sa nekom vrstom infekcije, ako kija, kašlje, ili ima temperaturu.