https://lat.sputnikportal.rs/20210815/prvi-put-u-istoriji---kome-smeta-dolazak-patrijarha-na-ustolicenje-mitropolita-u-crnoj-gori-1128477145.html
Prvi put u istoriji - Kome smeta dolazak patrijarha na ustoličenje mitropolita u Crnoj Gori
Prvi put u istoriji - Kome smeta dolazak patrijarha na ustoličenje mitropolita u Crnoj Gori
Sputnik Srbija
Prvi put u istoriji - Kome smeta dolazak patrijarha na ustoličenje mitropolita u Crnoj Gori
2021-08-15T15:54+0200
2021-08-15T15:54+0200
2021-08-26T04:07+0200
politika
crna gora
srpska pravoslavna crkva
patrijarh porfirije
mitropolit joanikije
region – društvo
region
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/08/0f/1128477052_0:99:1602:1000_1920x0_80_0_0_74ff3c933a22b0078b30612eac2e5760.jpg
Tekst prenosimo u celosti:„Svedoci smo, ovih dana, neviđene i nerazumne medijske kampanje bivšeg režima u Crnoj Gori i njegovih ekspozitura – kako će dolazak srpskog patrijarha i vladika iz Srbije i BiH na ustoličenje novog mitropolita crnogorskog na Cetinju, biti „udar na Crnu Goru“ i akt protiv „crnogorskog identiteta“! Svakom zdravomislećem čoveku je jasno da u sekularnoj državi, nikakav verski skup ne može ugroziti državu ukoliko on u sebi nema elemente prekršaja ni krivičnog dela.Ali pored toga – upadaju u oči dvostruki aršini koje ispoljavaju kritičari Joanikijevog ustoličenja na Cetinju. „Kritičari“, ako ih uopšte možemo nazvati tako pristojnim izrazom, problematizuju dolazak verskih poglavara iz, kako oni kažu – „strane države“, nazivajući to „činom okupacije“. Pored toga što je takav pristup i odnos sam po sebi veoma sporan u socio – kulturološkom smislu, posebno upadaju u oči dvostruki aršini koje „kritičari“ ispoljavaju. Naime, pre samo nekoliko meseci, imali smo sličan događaj u Crnoj Gori, samo u organizaciji druge verske zajednice. I niko od njih nije imao nikakvu primedbu na manifestaciju koja se pod istovetnim okolnostima (kakve su planirane na Cetinju) održala 50 kilometara južno od Cetinja. Uz sve to, poredeći ustoličenje planirano za 4.i 5.septembar u Cetinjskom manastiru – sa istim takvim obredima SPC održanim na Cetinju u proteklih 100 godina, ne možemo naći nikakvu razliku koja bi opravdala današnju medijsku hajku i rast ekstremizma u odnosu na atmosferu svečanosti koju su imala ustoličenja mitropolita SPC na Cetinju u prošlosti.Ustoličenje kotorskog biskupa u aprilu ove godine održano je u prisustvu njemu nadređenih rimokatoličkih starešina iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Biskup=episkop se ustoličava u mestu njegovog službovanja, u gradu po kom njegova crkvena stolica nosi ime. I kod rimokatolika, i kod pravoslavaca – novog episkopa (biskupa) u tron uvodi njemu nadređeni crkveni starešina, koji (u oba slučaja očigledno) dolazi izvan granica Crne Gore. Na toj svečanosti, pored predstavnika Skupštine Crne Gore, predsednika primorskih opština, kao i predstavnika naše SPC, bili su mons. Marin Barišić, nadbiskup i metropolita splitski, mons. Dražen Kutleša, nadbiskup koadjutor Splitsko-makarske nadbiskupije i apostolski upravitelj Porečko-pulske biskupije, mons. Mate Uzinić, nadbiskup koadjutor Riječke nadbiskupije i apostolski upravitelj Dubrovačke biskupije, mons. Đuro Hranić, nadbiskup đakovačko-osječki, mons. Tomo Vukšić, vrhbosanski nadbiskup koadjutor i vojni apostolski upravitelj u BiH, mons. Rok Đonlešaj, nadbiskup barski, mons. Stanislav Hočevar, nadbiskup beogradski, mons. Zef Gaši, nadbiskup barski u miru, mons. Dode Đerđi, biskup prizrensko-prištinski, mons. Simon Kuli, biskup iz Sape (Albanija) i mnogi, mnogi drugi.Svakom iole upućenom znano je da je ovakav poredak ustoličenja kotorskih biskupa i barskih nadbiskupa – od davnina. Univerzalni hrišćanski kanoni govore o time da episkopa (biskupa) Crkve nije moguće proizvesti u njegovu službu, niti ga ustoličiti u njegovu službenu stolicu (katedru) pukom voljom građanstva (vernika) – a da u tom činu ne učestvuju i njime ne rukovode crkvene starešine iz okolnih (susednih) oblasti.Na isti način, stvari se odvijaju i u Srpskoj pravoslavnoj crkvi kao vekovno prisutnoj duhovnoj instituciji u Crnoj Gori, čiji je sastavni deo (od svoga nastanka) Cetinjska (Crnogorsko – primorska) mitropolija.Hirotonija vladike Joanikija (jun 1999.), ustoličenje mitropolita Amfilohija (decembar 1990.) a pre njega Danila Dajkovića (jul 1961.) obavljena su u Cetinjskom manastiru od strane srpskih patrijaraha (Germana i Pavla). Sve se to održalo u najrazličitijim društveno-političkim okolnostima (doba komunizma; momenat komunističke tranzicije; parlamentarna demokratija). Tokom 20. veka na ovaj način su ustoličeni i mitropoliti Gavrilo Dožić (1921.), Joanikije Lipovac (1940.) i Arsenije Bradvarević (1947.).Nije zabeleženo da se ikada iko od građana Crne Gore, vernik ili neverujući, protivio ovakvoj crkvenoj praksi, utemeljenoj u crkvenim kanonima, da srpski patrijarh hirotoniše i ustoličava (uvodi u tron) mitropolita Crnogorsko-primorskog“, piše IN4S.
https://lat.sputnikportal.rs/20210813/gradonacelnik-cetinja-mitropolitu-joanikiju-ceremonija-da-bude-na-drugom-mestu-ne-igrajte-se-vatrom-1128435816.html
https://lat.sputnikportal.rs/20210811/ustolicenje-mitropolita-joanikija-bezbedno-stefan-djuric-1128375673.html
https://lat.sputnikportal.rs/20210531/patrijarh-porfirije-dolazi-na-cetinje-na-ustolicenje-mitropolita-joanikija-1125489836.html
crna gora
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e5/08/0f/1128477052_147:0:1480:1000_1920x0_80_0_0_8dcd2b7b1dc1035c960033659e039211.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
mitropolit joanikije, crna gora, ustolinjenje, patrijarh porfirije, cetinje, mitropolit joanikije, crna gora, ustolinjenje, patrijarh porfirije, cetinje
mitropolit joanikije, crna gora, ustolinjenje, patrijarh porfirije, cetinje, mitropolit joanikije, crna gora, ustolinjenje, patrijarh porfirije, cetinje
Prvi put u istoriji - Kome smeta dolazak patrijarha na ustoličenje mitropolita u Crnoj Gori
15:54 15.08.2021 (Osveženo: 04:07 26.08.2021) Srpski patrijarsi su vekovima ustoličavali mitropolite i vladike u Crnoj Gori, baš kao što su to radili velikodostojnici drugih konfesija, a da to nikome nije smetalo sve do sada, piše u autorskom tekstu portal IN4S povodom medijske kampanje protiv dolaska patrijarha Porfirija na ustoličenje mitropolita crnogorsko-primorskog Joanikija na Cetinju.
Tekst prenosimo u celosti:
„Svedoci smo, ovih dana, neviđene i nerazumne medijske kampanje bivšeg režima u Crnoj Gori i njegovih ekspozitura – kako će dolazak srpskog patrijarha i vladika iz Srbije i BiH na ustoličenje novog mitropolita crnogorskog na Cetinju, biti „udar na Crnu Goru“ i akt protiv „crnogorskog identiteta“! Svakom zdravomislećem čoveku je jasno da u sekularnoj državi, nikakav verski skup ne može ugroziti državu ukoliko on u sebi nema elemente prekršaja ni krivičnog dela.
Ali pored toga – upadaju u oči dvostruki aršini koje ispoljavaju kritičari Joanikijevog ustoličenja na Cetinju. „Kritičari“, ako ih uopšte možemo nazvati tako pristojnim izrazom, problematizuju dolazak verskih poglavara iz, kako oni kažu – „strane države“, nazivajući to „činom okupacije“. Pored toga što je takav pristup i odnos sam po sebi veoma sporan u socio – kulturološkom smislu, posebno upadaju u oči dvostruki aršini koje „kritičari“ ispoljavaju. Naime, pre samo nekoliko meseci, imali smo sličan događaj u Crnoj Gori, samo u organizaciji druge verske zajednice. I niko od njih nije imao nikakvu primedbu na manifestaciju koja se pod istovetnim okolnostima (kakve su planirane na Cetinju) održala 50 kilometara južno od Cetinja. Uz sve to, poredeći ustoličenje planirano za 4.i 5.septembar u Cetinjskom manastiru – sa istim takvim obredima SPC održanim na Cetinju u proteklih 100 godina, ne možemo naći nikakvu razliku koja bi opravdala današnju medijsku hajku i rast ekstremizma u odnosu na atmosferu svečanosti koju su imala ustoličenja mitropolita SPC na Cetinju u prošlosti.
Ustoličenje kotorskog biskupa u aprilu ove godine održano je u prisustvu njemu nadređenih rimokatoličkih starešina iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Biskup=episkop se ustoličava u mestu njegovog službovanja, u gradu po kom njegova crkvena stolica nosi ime. I kod rimokatolika, i kod pravoslavaca – novog episkopa (biskupa) u tron uvodi njemu nadređeni crkveni starešina, koji (u oba slučaja očigledno) dolazi izvan granica Crne Gore. Na toj svečanosti, pored predstavnika Skupštine Crne Gore, predsednika primorskih opština, kao i predstavnika naše SPC, bili su mons. Marin Barišić, nadbiskup i metropolita splitski, mons. Dražen Kutleša, nadbiskup koadjutor Splitsko-makarske nadbiskupije i apostolski upravitelj Porečko-pulske biskupije, mons. Mate Uzinić, nadbiskup koadjutor Riječke nadbiskupije i apostolski upravitelj Dubrovačke biskupije, mons. Đuro Hranić, nadbiskup đakovačko-osječki, mons. Tomo Vukšić, vrhbosanski nadbiskup koadjutor i vojni apostolski upravitelj u BiH, mons. Rok Đonlešaj, nadbiskup barski, mons. Stanislav Hočevar, nadbiskup beogradski, mons. Zef Gaši, nadbiskup barski u miru, mons. Dode Đerđi, biskup prizrensko-prištinski, mons. Simon Kuli, biskup iz Sape (Albanija) i mnogi, mnogi drugi.
Svakom iole upućenom znano je da je ovakav poredak ustoličenja kotorskih biskupa i barskih nadbiskupa – od davnina. Univerzalni hrišćanski kanoni govore o time da episkopa (biskupa) Crkve nije moguće proizvesti u njegovu službu, niti ga ustoličiti u njegovu službenu stolicu (katedru) pukom voljom građanstva (vernika) – a da u tom činu ne učestvuju i njime ne rukovode crkvene starešine iz okolnih (susednih) oblasti.
Na isti način, stvari se odvijaju i u Srpskoj pravoslavnoj crkvi kao vekovno prisutnoj duhovnoj instituciji u Crnoj Gori, čiji je sastavni deo (od svoga nastanka) Cetinjska (Crnogorsko – primorska) mitropolija.
Hirotonija vladike Joanikija (jun 1999.), ustoličenje mitropolita Amfilohija (decembar 1990.) a pre njega Danila Dajkovića (jul 1961.) obavljena su u Cetinjskom manastiru od strane srpskih patrijaraha (Germana i Pavla). Sve se to održalo u najrazličitijim društveno-političkim okolnostima (doba komunizma; momenat komunističke tranzicije; parlamentarna demokratija). Tokom 20. veka na ovaj način su ustoličeni i mitropoliti Gavrilo Dožić (1921.), Joanikije Lipovac (1940.) i Arsenije Bradvarević (1947.).
Nije zabeleženo da se ikada iko od građana Crne Gore, vernik ili neverujući,
protivio ovakvoj crkvenoj praksi, utemeljenoj u crkvenim kanonima, da srpski patrijarh hirotoniše i ustoličava (uvodi u tron) mitropolita Crnogorsko-primorskog“,
piše IN4S.