Kako izgleda najmoćnija eksplozija u svemiru koju su naučnici uspeli da zabeleže /video/

© Foto : Jutjub/ SciTech DailyEksplozija u svemiru
Eksplozija u svemiru - Sputnik Srbija, 1920, 08.06.2021
Masivna eksplozija gama-zraka, udaljena više od milijardu svetlosnih godina od Zemlje, najveća je eksplozija u svemiru koju su astronomi ikada snimili.
Eksplozija je bila, zapravo, smrt zvezde i početak njene transformacije u crnu rupu, kažu stručnjaci iz nemačkog „Elektron sinhrotrona" u Hamburgu.
Ovo je bio masivni rafal gama-zraka, koji se sastojao od kombinacije blistavih rendgenskih i gama zračenja zabeleženih na nebu, koje su emitovali udaljeni ekstragalaktički izvori.
Otkrili su ga svemirski teleskopi Fermi i Svift, uz podršku Zemljinog teleskopa High Energy Stereoscopic System (H.E.S.S.) u Namibiji.
Iako se nalazi na milijardu svetlosnih godina od Zemlje, smatra se da je eksplozija dešavanje unutar našeg „kosmičkog dvorišta", koje dolazi iz sazvežđa Eridan.
To je najenergičnije zračenje i sa najdužim gama-zračenjem od bilo kog rafalnog zračenja otkrivenog do danas, kažu iz nemačkog tima koji ga je zabeležio, prenosi RTS.
Prethodni rafali gama-zraka bili su u proseku udaljeni dvadeset milijardi svetlosnih godina.
Rafal, nazvan GRB 190829A, prvi put je otkriven 29. avgusta 2019.
Zapažanja H.E.S.S.-a daju novo svetlo saznanjima o tome na koji način se proizvode gama-zraci u ovim kolosalnim zvezdanim eksplozijama koje su „krikovi rođenja" crnih rupa, navode iz tima.
Dr Endrju Tejlor iz nemačkog „Elektron sinhrotrona", koautor studije, rekao je da su bili „u prvom redu" kada se dogodio rafal gama-zraka a naučnici su mogli  da posmatraju naknadni sjaj nekoliko dana posle neviđene emisije energije gama-zraka".
U istraživanje je bila uključena i koautorka Edna Ruiz-Velasko, doktorand sa Instituta za nuklearnu fiziku „Maks Plank” u Nemačkoj.
Rekla je da su uspeli da odrede spektar eksplozije do 3,3 teraelektronvolta.
Naučnica Silvija Žu, jedna od autora rada, rekla je da su ovi rafali najveće eksplozije u svemiru izazvane kolapsom zvezde koja se brzo rotira.
„Njihova emisija je podeljena u dve različite faze: početna haotična faza koja traje desetine sekundi, nakon čega sledi dugotrajna faza naknadnog sjaja", objasnila je Žu.
Utvrđene teorije pretpostavljaju da se dve emisione komponente moraju proizvoditi odvojenim mehanizmom, slično onom kako akceleratori čestica na Zemlji proizvode sjajne rendgenske zrake za naučna istraživanja.
Međutim, prema postojećim teorijama izgledalo je vrlo malo verovatno da bi čak i najmoćnije eksplozije u svemiru mogle ubrzati elektrone dovoljno da direktno proizvedu posmatrane gama-zrake vrlo visoke energije.
To je zbog „granice sagorevanja", koja se određuje ravnotežom ubrzanja i hlađenja čestica unutar akceleratora na Zemlji, objašnjavaju naučnici.
Ali zapažanja naknadnog sjaja GRB 190829A sada pokazuju da su obe komponente, rendgen i gama-zrak, sinhronizovano izbledele. Takođe, spektar gama-zraka se jasno podudarao sa ekstrapolacijom rendgenskog spektra.
Zajedno, svi ovi rezultati snažni su pokazatelj da su eks-zraci, i vrlo visokoenergetski gama-zraci proizvedeni istim mehanizmom.