00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ORBITA KULTURE
10:00
120 min
SPUTNJIK INTERVJU
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
07:00
30 min
ORBITA KULTURE
Svet nastao ispod Gogoljevog šinjela
16:00
120 min
MILJANOV KORNER
Realnost je da se Partizan i Zvezda bore za mesto u plej-inu
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Rozanov“
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
Autorska emisija Ljubinke Milinčić
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Plan se sprovodi: Tri opasna procesa kojim se uveliko rasrbljuje srpska baština na Kosovu

© Foto : Živojin RakočevićGračanica na Kosovu i Metohiji
Gračanica na Kosovu i Metohiji  - Sputnik Srbija, 1920, 04.06.2021
Pratite nas
Nasilno i spontano rasrbljivanje srpske kulturne i duhovne baštine na Kosovu i Metohiji deo su plana i projekta koji se spontano sprovodi. Destrukcija, albanizacija i kosovizacija tri su procesa kojim se rasrbljuje srpska kulturna baština, rečeno je na naučnom skupu „Zaštita, očuvanje i afirmacija srpskog kulturnog nasleđa na KiM“ održanom u SANU.
Tri procesa, destrukcija, albanizacija i kosovizacija, prema rečima Darka Tanaskovića, nekadašnjeg srpskog predstavnika pri Unesku, teku paralelno, s tim što je intenzitet promenljiv, s obzirom na okolnosti.

Tri procesa protiv srpske baštine — kosovizacija najopasnija

Paradigmatični slučaj destrukcije dogodio se u pogromu u martu 2004, kada je stradao veliki broj srpskih kulturnih i duhovnih dobara, podsetio je Tanasković.
Destrukcija se, dodaje on, ne vrši uvek nasilno, jer u sadašnjim je okolnostima teško zamisliti da neko fizički nasrne na dobra koja se nalaze pod zaštitom Uneska ili su u polju pažnje međunarodne zajednice. Međutim, nasilje se tiho i sistematski sprovodi nad srpskim kulturnim dobrima. To ide od pojedinačnih incidenata, napada i pljački izdvojenih objekata, kroz komplikovanje i otežavanje administrativne procedure realizovanja zahteva za obnovu dobara.
„To ide dotle da se spomenici prepuštaju zubu vremena, da se ne interveniše gde bi trebalo, sve dotle da se neki crkveni objekti koriste kao javni nužnici. Sve je to sistematski sprovođeno nasilje i ono se nastavlja, za sada bez drastičnih primera kakav smo imali 2004, ali, moje duboko ubeđenje je da se može očekivati ozbiljnije izbijanje nasilja ukoliko se politički proces ne bude mogao deblokirati na način na koji to žele Albanci i neki od onih koji ih podržavaju“, smatra Tanasković.

Albanizacija nasleđa

Albanizacija podrazumeva posezanje Albanaca za srpskim kulturnim nasleđem u smislu falsifikovanja njegove kulturne i civilizacijske pripadnosti i proglašavanja srpskih kulturnih dobara albanskim. Ovaj vid nasilja sprovodi se tako što se srpski sakralni objekti posmatraju kao građevine izgrađene na mestima gde su navodno ranije bili albanski sakralni objekti ili se čitav period istorije KiM od dolaska Nemanjića predstavlja kao srpsko osvajanje prostora na kome su preci današnjih Albanaca živeli kao mirni starosedeoci.
„To je ono što, pothranjeno propagandom, velikom i jakom, predstavlja pokušaj da se naše kulturno nasleđe pokaže ili prikaže kao u suštini albansko. Suštinski to nema mnogo šansi za uspeh, ali bez obzira na tu činjenicu, potrebno je stalno dokazivanje srpskog pravoslavnog karaktera kulturnih i duhovnih dobara i naravno, obnova onoliko koliko je moguće“, smatra Tanasković.
Kao najopasniji vid pokušaja rasrbljivanja srpske kulturne i duhovne baštine na KiM Tanasković vidi kosovizaciju.
„To je veoma opasno, zato što su (Albanci) shvatili da ni destrukcija, ni albanizacija ne mogu, pogotovo u međunarodnoj zajednici, zaista proizvesti utisak i stvoriti predstavu o tome da je kulturno i duhovno nasleđe na KiM, a znamo da njegov najznačajniji deo pripada srpskom kulturnom nasleđu, moguće proglasiti albanskim. I onda su krenuli, poučeni od svojih mentora, u ono najopasnije, a to je etatizacija nasleđa. Tu se igra na kartu kulturnog zajedništva i univerzalnih vrednosti kulturnih dobara koji pripadaju svima, a o kojima se stara država na čijoj teritoriji se nalaze“, objašnjava Tanasković.
To je takođe opasno, zato što se principi na kojima se zasniva kosovizacija srpskog kulturnog nasleđa na KiM zasniva na principima na kojima deluje Unesko, dodaje on.
Pročitajte još:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala