Obustava letova iznad Belorusije – evropski pucanj sebi u nogu

© AP Photo / Mindaugas KulbisAvion kompanije "Rajan er"
Avion kompanije Rajan er - Sputnik Srbija, 1920, 24.05.2021
Pratite nas
Incident sa prinudnim sletanjem u Minsk aviona u kom se nalazio beloruski opozicionar Roman Protasevič novi je povod za napetost između Belorusije i Zapada. Iz Moskve pozivaju da se situacija razmotri hladne glave, dok iz Evrope i Amerike pljušte pozivi da se obustave letovi za Belorusiju. Evropa će time pucati sebi u nogu, kažu ruski eksperti.
Komentarišući zahteve da se zabrane letovi iznad Belorusije, povodom incidenta s avionom „Rajan era“, predsednik Ruske asocijacije za međunarodno pravo Anatolij Kapustin objašnjava da je reč o veoma složenoj proceduri.
„Čikaška konvencija o međunarodnoj civilnoj avijaciji zapravo tako nešto ne predviđa. Nebo se može zatvoriti ako je reč o grubom kršenju pravila slobode korišćenja vazdušnog prostora i u slučaju ratnih dejstava. Ali o tome še odlučivati savet te organizacije, a oni treba da sprovedu istragu, razmotre slučaj i donesu neku odluku“, precizira Kapustin.
Ruski stručnjak ističe da ranije čak i u slučaju incidenata nije dolazilo do obustave letova.
„Kad je u Iranu oboren ukrajinski avion nije bilo zahteva da se zatvori nebo. Zato što je to veoma stroga mera i da bi bila doneta trebalo bi da prekršaj bude veoma grub. Sve dakle zavisi od odluke saveta. Možete tražiti šta god hoćete, ali zatvaranje neba je veoma ozbiljna mera koja nakon toga predviđa i određene akcije. A ne sećam se da smo imali ranije slučaj uvođenja sankcija“, navodi Kapustin.

Obustava letova gubitak za Evropu

Glavni urednik izdanja „Frikvent flajers“ Ilja Šatilin slaže se da bi bilo vrlo komplikovano uvesti zabranu letova iznad Belorusije, kao i da bi takva mera imala ozbiljne posledice.
„Nema nikakvog povoda ni smisla da se obustave letovi iznad Belorusije. Štaviše, to je čisto pucanje u nogu jer će mnogi letovi evropskih aviokompanija morati da prave veliko skretanje, a to znači i veću potrošnju goriva. Na gubitku će biti aviokompanije evropskih zemalja i njihovi putnici, a pritom Lukašenku neće biti naneta nikakava šteta. Belorusija će izgubiti na ime taksi za servisiranje navigacije, ali to je sitan novac i to nimalo neće uticati na privredu Belorusije“, naglašava Šatilin.
S druge strane, politikolog Igor Šatrov, šef ekspertskog saveta Fonda strateškog razvoja, podseća da se praksa prinudnog sletanja aviona dešavala i ranije.
TELEGRAMMMM "{$url}"
„Setimo se samo slučaja kada je prizemljen avion predsednika Bolivije Eva Moralesa u Austriji. Tada su SAD posumnjale da se u avionu možda nalazi čovek kog su Amerikanci tražili jer su smatrali da je počinio krivično delo. I šta se desilo: em predsednički avion, em ima diplomatski imnuitet – i opet nije bilo nikakvih problema“, primećuje Šatrov.

Lice sa poternice

On skreće pažnju i na još jedan momenat vezan za biografiju Romana Protaseviča, osnivača kanala Neksta, opozicionog kanala na Telegramu koji je, između ostalog, u Belorusiji optužen za organizovanje masovnih nereda.
„Belorusija je član Interpola, kao i Evropola. Protasevič je od prošle godine u toj zemlji stavljen na spisak lica umešanih u terorizam i za njim je raspisana poternica, pa bi zato trebalo da važi nalog za hapšenje. Uprkos otme, on mirno putuje po svim evropskim zemljama i ničeg se ne odriče. To nameće pitanje efikasnosti svih tih međunarodnih institucija. Pred očima celog sveta događa se pokušaj državnog prevrata, za jednom osobom je raspisana međunarodna poternica, a on bez problema putuje na relaciji Grčka-Litvanija“, konstatuje ruski ekspert.
Visoki predstavnik EU Žozep Borelj pozvao je na međunarodnu istragu o incidentu i zatražio hitno oslobađanje Protaseviča, najavljujući da će se o tome razgovarati i na predstojećem zasedanju Saveta Evrope.
Kao po komandi skočili su na noge i u Francuskoj, Češkoj, Poljskoj, najveća frakcija u Evropskom parlamentu Evropska narodna partija pozvala je EU da u potpunosti prekine vazdušni saobraćaj s Belorusijom, a aviokompanije Litvanije i Letonije to su već učinile.
Minsk je pozvao sva zainteresovana lica da učestvuju u istrazi incidenta. U saopštenju Ministarstva saobraćaja Belorusije ponavljaju da na kapetana aviona Rajan era nije vršen pritisak da sleti, a pojašnjava se i šta je stajalo u dojavi koja je bio razlog za prinudno sletanje aviona. Kako se precizira, u mejlu na engleskom jeziku koji je stigao na elektronsku poštu aerodroma u Minsku, stajala je poruka u kojoj, vojnici Hamasa, tražeda Izrael obustavi vatru u sektoru Gaza, da EU odustane od podrške Izraela u tom ratu a da će, ako ne budu ispunjeni njihovi zahtevi, bomba u avionu na letu iz Grčke za Litvniju eksplodirati iznad Viljnusa.
Pročitajte još:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala