Izmenjeni zakon o obaveznim odnosima stupiće na snagu u Hrvatskoj od januara 2022. godine. On će otežati mogućnost ostvarivanja prava na povrat novca ili dobijanje novog uređaja u skladu sa novim direktivama EU.
Prema novim pravilima, potrošači u slučajevima prijave nedostatka na kupljenoj robi neće više moći da biraju između popravke i zamene artikla, već će trgovac automatski pokvareni uređaj slati na servis, a zamena će biti moguća tek u slučaju ako uređaj nije moguće popraviti, piše hrvatski „Jutarnji list“.
Trgovci koji su dosad potrošačima prilikom prijave nedostatka odobravali povrat novca, to od 2022. neće više moći da čine, jer će uređaj morati prvo da šalju na servis, a potom da mu ponude zamenski uređaj.
Kako je pojasnila predsednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević, ove izmene posledica su strategije EU, koja je „odabrala promovisanje zelene, cirkularne ekonomije, te smanjenje otpada nastalog kao posledica čestih bacanja uređaja koji se u slučajevima kvarova radije eliminišu, umesto da se poprave“.
„Načelno taj stav EU da treba smanjiti otpad te trgovce naterati da minimalno sedam godina čuvaju rezervne delove za prodate uređaje, nije loš, naprotiv, ali sigurno je da će ostvarivanje prava na povrat novca, kao i zamenskog uređaja, za korisnike sada biti mnogo teži. Mislim da bi to dugoročno ipak moglo imati dobar uticaj na proizvođače, jer ih se takvom praksom ipak tera da prave bolje i kvalitetnije uređaje, koji u sebi neće imati ugrađene greške nakon određenog broja sati korištenja, a što je sada slučaj“, rekla je Knežević.