Pesmu „Izi slizi“ pevač Roling stosna uradio je zajedno sa Dejvom Grolom, bubnjarem Nirvane i frontmenom Fu fajtersa. Ser Mik Džeger, pacifikovana rok ikona, vratio se tako izvornom buntovništvu rokenrola.
„Želeo sam da podelim ovu pesmu koju sam napisao povodom izlaska iz lokdauna, sa mnogo željenim optimizmom. Dejve, hvala ti što si uskočio za bubnjeve, bas i gitaru, bila je zabava raditi sa tobom na ovom projektu. Nadam se da će svi uživati u pesmi“, poručio je sedamdesetsedmogodišnji Džeger.
Mik Džeger – od buntovnika do viteza i nazad
Dr Aleksandar Gajić iz Instituta za evropske studije, autor studije o rokenrolu „Zvuk i zajednica“, kaže da je Džeger jedna od klasičnih ikona rokenrola iz šezdesetih koji je vremenom evoluirao u mejnstrim, odnosno u prihvaćenu figuru. Džeger je, podseća Gajić, dobio vitešku titulu i tako je na neki način „pacifikovan“, odnosno postao je deo establišmenta pop kulture u zapadnoj globalističkoj vizuri.
Međutim, on zapravo nikad njima nije pripadao u punoj meri kao Bono Voks niti je bio njihov portparol nego je bio prihvaćen kao jedan od legendarnih autora i pevača iz britanskog talasa šezdesetih godina koji je bio okrenut izvornim korenima rokenrola i ritam i bluza.
„Ova pesma predstavlja povratak bazičnom rokenrolu sa žestinom pank roka kome pripada Dejv Grol od tinejdžerskih dana, ali istovremeno i nekog andergraund uratka dvojice iskusnih muzičara. Reč je o bazičnoj rokenrol numeri punoj energije, revitalizovanoj jednom dozom bunta koga je prouzrokovala cela situacija u pandemiji“, ocenjuje naš sagovornik.
„Bekstvo iz zatvora“ – bunt protiv virtuelnog sveta
U prvim stihovima dat je opis stanja u kom su se našli muzičari 2020. godine sa izbijanjem pandemije. Reč je o ponižavajućem odnosu gde su ostali bez komunikacije i života na kog su navikli na osnovu čega Džeger govori o negativnoj slici sveta, ali se nada i izlasku iz te situacije.
U nastavku prikazuje „bekstvo iz zatvora“ u kom su nas držali tokom pandemije, odnosno apsolutnog lokdauna u zapadnim zemljama, gde kroz jedan autoironijski odnos prema teorijama zavere pokazuje nemilu situaciju u kojoj se nalazi svet. Međutim, u pesmi postoji i izvesni optimizam vezan za budućnost koja dolazi.
„Ova pesma je i stilski i sadržinski revitalizovani bunt u svojoj bazičnoj formi, gde ga Džeger, kao autor i ličnost koja je nekad otelotvoravala taj bunt, primenjuje na društvenu stvarnost koju pokušava da kritikuje ali i da ulije optimizam da će se ta priča završiti izlaskom u život, za razliku od virtuelnog sveta u kog smo svi gurnuti i koji nam ispira mozak. On se nada da ćemo se svi usmeriti nazad u raj, odnosno da ćemo više ceniti život kakav je postojao pre budući da smo svi bili u nekoj vrsti kućnog pritvora“, smatra Gajić.
Džeger radikalniji od „Stonsa“?
Prethodnu pesmu „Living in gost taun“, Džeger je objavio sa Rolingstonsima prošle godine u vreme globalnog karantina. Na pitanje zašto se Džeger i ovaj put nije odlučio za saradnju sa matičnim bendom, Gajić odgovara da je moguće je da je imao radikalniji kritički stav u odnosu na ostatak benda ili da mu je u okolnostima pandemije bilo lakše da uradi pesmu sa jednim prijateljem nego sa pet ili šest starijih ljudi.
Dodaje da je Dejv Grol muzičar mlađe generacije u odnosu na Džegera, ali da su obojica značajni autori u istoriji rokenrola. Grol pripada generaciji iz osamdesetih iz potkulture američkog pop-pank-hardkora, koji je krajem osamdesetih došao u Nirvanu i kao bubnjar bio u najznačajnijoj grupi grandž pokreta, „poslednje velike etape u razvoju rok muzike devedesetih godina kad rok počinje da opada“.
„Ova saradnja muzičara dve generacije je zapravo jedan pokušaj da se taj buntovnički, bazični rokenrol zvuk i energija probudi i da se na taj način oslika savremena situacija vezana za pandemijsku krizu. Reč je pokušaju revitalzacije rok zvuka u savremenom kontekstu“, kaže Gajić i dodaje da je „Izi slizi“ bolja, životnija, motivisanija i energičnija pesma od „Living in gost taun“.