Kanal će, prema projektu, prolaziti paralelno sa Bosforom i povezivati Mramorno more sa Crnim.
U izjavi za TV „Rusija 24“ ambasador je ocenio da ovaj projekat neće značiti i odbacivanje zahteva iz Konvencije iz Montrea, ali će brodovima koji budu prolazili kroz novi kanal biti izneti novi finansijski zahtevi i uslovi.
„Između kanala ‘Istanbul’ i Konvencije iz Montrea postoji, naravno, veza, ali ona nije direktna, neposredna. Ali, ako zamislimo da je novi kanal izgrađen, to nikako neće značiti da zanemarivanje zahteva iz Konvencije iz Montrea i nikako neće biti promenjena ona ograničenja koja su tom Konvencijom postavljena kada je reč o prolasku kroz moreuz, kao i na ukupnu tonažu vojnih brodova koji se nalaze u Crnom moru a koji pripadaju zemljama koje ne izlaze na to more i drugo“, rekao je ambasador.
Podsetimo, turski predsednik Redžep Tajip Erdogan je ranije objavio da namerava da raspiše tender za izgradnju kanala koji će, prema njegovom mišljenju, „otkloniti opasnost od ekološke i tehnogene katastrofe na Bosforu“. Gradonačelnik Istanbula Ekrem Imamoglu je protiv ovog projekta i poziva na održavanje referenduma.
U nedelju je objavljeno i pismo 103 penzionisana turska admirala prema čijem mišljenju je Konvencija iz Montrea diplomatska pobeda Turske, kojom su obnovljena suverena prava na Bosfor i Dardanele. Oni smatraju da je neprihvatljivo razgovarati o reviziji ovog sporazuma u vezi sa projektom kanala „Istanbul“.
Erdogan je ocenio da je ovaj čin penzionisanih admirala neprihvatljiv i da vojska ne može da se meša u politiku.
Konvencija iz Montrea, usvojena 1936. godine, održava slobodu prolaska kroz moreuze za trgovačke brodove svih zemalja, kako u mirno tako i u ratno vreme. Međutim, režim prolaska ratnih brodova drugačiji je za crnomorske i necrnomorske države. Za ratne brodove necrnomorskih sila uvedena su značajna ograničenja u pogledu klase i dužine boravka.
Pročitajte još: