Jovanovićeva je objasnila da Zakon propisuje da je prodavac obavezan da u ugovoru naznači pravo na reklamaciju u trajanju od godinu dana, dodajući da ukoliko to nije navedeno, onda važi zakonski rok reklamacije od dve godine.
„Kupac je u tom garantnom roku zaštićen od svih vrsta kvarova. To je period u kome automobil treba da vas služi uobičajeno, i ako se desi neki problem, imate pravo da izjavite reklamaciju prodavcu. Ovo pravilo se ne odnosi na privatna lica, već samo na preduzeća registrovana za prodaju automobila“, napomenula je Jovanovićeva.
Ona je za Tanjug izjavila da se reklamacija podnosi pisanim putem, mejlom ili tako što će se u prostorijama prodavca tražiti da se evidentira reklamacija kako bi postojao osnov za zaštitu prava kupca.
„Prodavac je obavezan da odgovori pisanim putem u roku od osam dana od podnošenja reklamacije, što je pravilo koje važi i za svu ostalu robu. U prvih šest meseci možete tražiti zamenu automobila, čak i povraćaj novca“, kazala je Jovanovićeva.
Ona, međutim, napominje da se u praksi dešava nešto sasvim drugo od onoga što Zakon propisuje.
„U praksi su često potrošači po ovom pitanju obespravljeni, ili im prodavac garantuje manja prava, odnosno navodi ih na to da nemaju baš sva prava po Zakonu. Mislim da vas prodavci najčešće uslovljavaju popravkom, bez davanja drugih mogućnosti“, navela je Jovanovićeva.
Osim toga, prodavci izbegavaju svoje zakonske obaveze i tako što kupcima uopšte ne daju prave informacije o pravima koja imaju.
„To bi trebalo da bude predmet što češćih inspekcijskih kontrola kako ova pojava ne bi bila redovna, već izuzetak“, istakla je pravnica Nacionalne organizacije potrošača.
Pročitajte još: