Od prošlog utorka kanal koji skraćuje morski put od istoka na zapad, tako što brodovi ne moraju da oplove ceo afrički kontinent, blokiran je i jutros još nije bilo poznato kada će Suecki kanal biti otvoren za saobraćaj.
Posledice zbog zastoja već su počele da se osećaju, šteta se procenjuje na milijarde dolara. Jer, kašnjenje brodova, čak i ako se redovan saobraćaj kroz Suecki kanal brzo uspostavi, samo je pojačalo problem zbog manjka teretnih kontejnera, koji je evidentiran još prošle godine, kada je korona poremetila celokupnu svetsku razmenu roba.
Osim teorija zavere, o tome zašto i kako se brod, uopšte, preprečio ovih dana su otvorene i teme alternativnih pravaca plovidbe.
Pominje se severnomorski pravac, čemu, svakako, na ruku ide to što Rusija ima flotu ledolomaca koji bi mogli da oslobode brod ako ga led zarobi ali i to što su ruske vlasti nedavno razvoj Severnog morskog puta proglasile jednim od ključnih strateških prioriteta države.
O svim ovim temama, kao i ideji turskog predsednika Redžepa Taipa Erdogana, da se izgradi kanal paralelan sa Bosforom, koji bi bio nova plovna arterija, koja bi povezala Crno i Mramorno more, u današnjoj „Energiji Sputnjika“ Jelica Putniković razgovara sa ekonomistom, dr Vladimirom Ristanovićem, naučnim saradnikom na Institutu za evropske studije.