Brod isprečen između istoka i zapada: Blokada izaziva globalnu krizu – posledice nepredvidive

© AP Photo / Suez Canal Authority via APTeretni brod se nasukao u Sueckom kanalu
Teretni brod se nasukao u Sueckom kanalu - Sputnik Srbija, 1920, 26.03.2021
Pratite nas
Globalni brodski promet između istoka i zapada zaustavljen je od utorka, nakon što se u Sueckom kanalu nasukao gigantski teretni brod sa kontejnerima „Ever Given“. Blokada Sueckog kanala već je počela da izaziva ogromne nedostatke u globalnim lancima snabdevanja, kaže za Sputnjik Nebojša Đekić iz kompanije „Kargo-partner Srbija“.

Najmanje 150 brodova čeka da se pomeri ogromni brod koji pod zastavom Paname prevozi teret između Azije i Evrope, a koji je uprkos brojnim pokušajima da se odblokira i dalje dijagonalno zaglavljen u Sueckom kanalu.

Blokada Sueckog kanala globalna kriza

„To je sada već globalna kriza jer se 10 posto svetske trgovine kreće kroz Suecki kanal, pa ova nezgoda ima veliki uticaj na pomorski transport. Nuspojava će biti i kada se ovaj brod ukloni s puta, jer su drugi brodovi zbog ove blokade na čekanju, pa se mogu očekivati masovne gužve u svim evropskim lukama. To će posledično dovesti do kašnjenja u protoku opreme nazad u Aziju, što će imati posledice i na dostupnost kontejnera, i konačno uticaće na povećanje cene transporta“, ocenjuje Đekić.

Suecki kanal koriste i tankeri koji sirovu naftu dopremaju u Evropu i Severnu Ameriku. Na pitanje koliko će evropsko, ali i globalno tržište nafte biti ugroženo ovom blokadom, Goran Radosavljević, generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije kaže da tržište nafte ima mnogo većih problema od ove situacije.

„Situacija na tržištu nafte je takva da je za deset dana cena pala sa 70 na 60 dolara po barelu, zbog velikih rezova u proizvodnji, ali i nekih kontrakcija u tražnji koja se menja na nedeljnom nivou. Dakle, naftno tržište je u ovom trenutku toliko plitko da bilo kakav poremećaj, ili nagoveštaj poremećaja dovodi do oscijalacija, tako da je sve moguće. Ukoliko blokada Sueckog kanala potraje to će svakako uticati na sve živo, a ne samo na tržište nafte, ali koliko je meni poznato, bar što se Evrope tiče, iz tog dela ne dolazi veliki broj tankera. Suštinski, najveća količina nafte koju Srbija uvozi je iz Rusije i to ne ide kroz Suec, već Bosfor“, ističe Radosavljević.

On dodaje da usled blokade kanala u većoj meri očekuje poremećaje na nekim drugim tržištima nego što je slučaj sa tržištem nafte, jer što se Evrope tiče tankerski prevoz Sueckim kanalom nije dominantan.

„Pre mislim da uskoro nećemo imati, na primer, hemijske olovke jer neće stići iz Kine, nego što sam uplašen za tržište nafte“, kategoričan je Radosavljević.

Na udaru je roba koja stiže iz Kine

Prema rečima Nebojše Đekića, ovakva blokada verovatno najvažnijeg plovnog puta na svetu, nije zabeležena poslednjih decenija.

Negativni efekti na svetsku trgovinu u ovom trenutku ne mogu se precizno izračunati, jer se još ne zna kada će kanal biti odblokiran, a transport biti normalizovan. Nekoliko prevoznika već je počelo da preusmerava svoje brodove putem oko Afrike, što će tranzitno vreme produžiti za nekih desetak dana i izazvati povećanje troškova transporta. U tom smislu i naša kompanija ulaže napore da klijentima izađe u susret, kako bi na najbolji način mogli da planiraju svoje lance snabdevanja“, navodi Đekić.

Koliko je Srbija pogođena?

Kada je o Srbiji reč, ovim događajem najviše će biti ugrožen uvoz robe iz Kine, kaže naš sagovornik.

„U celom regionu, pa i kod nas doći će do kašnjenja robe, a kada se to desi onda imamo i kašnjenje u vraćanju praznih kontejnera u Kinu, pa će ceo taj proces sada trajati daleko duže. Upravo zato klijentima i nudimo druge alternative, poput železničkog transporta iz Kine novim „Putem svile“, koji je za 50 posto brži od pomorskog transporta i nekih 60 posto isplativiji od avionskog transporta“, ukazuje Đekić.

Brod dugačak 400 i širok oko 60 metara nasukao se oko šest kilometara severno od južnog ulaza u kanal, u blizini grada Sueca, u delu kanala gde je saobraćaj jednosmeran, a uprava Sueckog kanala postavila je nekoliko remorkera i bagera u pokušaju da oslobodi masivno plovilo.

Za sada nije poznato kada će se ruta ponovo otvoriti, a nije jasno ni zbog čega se „Ever Given“ u utorak nasukao. „Evergrin“, velika tajvanska brodarska kompanija koja upravlja brodom, saopštila je da je „Ever Given“ savladao jak vetar dok je ulazio u kanal iz Crvenog mora, ali da nijedan od njegovih kontejnera nije potonuo. I uprava Sueckog kanala je za incident okrivila loše vreme.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala