Stručnjaci procenjuju da bi, ukoliko blokada Sueckog kanala potraje, to moglo da se odrazi na dodatni skok cene nafte.
Brod „Ever Given“, dugačak 400 metara i težak više od 219.000 tona koji plovi pod panamskom zastavom, krenuo je iz Azije ka Roterdamu, a nasukao se u utorak pod naletom vetra kada je prošao južni ulaz u Suecki kanal.
Bjornar Tonhaugen, šef službe za tržište nafte norveške konsultantske kuće u oblasti energetike „Ristad enerdži“, izjavio je da nasukani brod zbog svoje masivnosti poremetio tok sirove nafte i proizvoda koji se transportuju kroz Suecki kanal.
On je ukazao da to utiče na cenu nafte s obzirom da proizvod neće stići do kupca onoliko brzo koliko je bilo očekivano.
Prema Džetu Mekandelsu, izvršnom direktoru lanaca snabdevanja i pružanja logističkih usluga „Projekta44“, ovaj slučaj predstavlja još jedan udarac za globalnu trgovinu.
„Brod je napravio blokada u oba smera do te ključne trgovinske rute između Azije i Evrope. Ukoliko ne budu uspeli da ga izvuku tegljačima, moraće da skidaju kontejnere kako bi olakšali teret i mogli da preusmere plovilo“, naveo je on.
U međuvremenu, kompanija koja radi na pomeranju broda upozorila je danas da će možda biti potrebno nekoliko nedelja da ga oslobode.
Suecki kanal povezuje Sredozemno i Crveno more i najkraća je pomorska veza između Azije i Evrope.
Kanalom otvorenim 1869. prolazi oko 10 odsto međunarodne pomorske trgovine.
After all day trying to refloat the mega container ship 'Ever Given', in the Suez Canal, there is a steady log jam of ships waiting in the Mediterranean & Red Sea and in the canal itself pic.twitter.com/aGFKieoWqE
— N South (@nat_ahoy) March 23, 2021
Gotovo 19.000 brodova prošlo je njim prošle godine, a kanal je ključni izvor prihoda za Egipat koje je prošle godine doneo 5,61 milijardu dolara.