Otkrivena „planeta lave“, sposobna da stvori novu atmosferu

© Foto : PixabayVulkanska lava
Vulkanska lava - Sputnik Srbija, 1920, 18.03.2021
Neobična planeta GJ 1132 b, koja kruži oko patuljaste zvezde udaljene oko 41 svetlosnu godinu od Zemlje, očigledno je u jednom trenutku izgubila atmosferu kako bi stvorila novu. Sumnja se da je trenutna atmosfera planete proizvod vulkanske aktivnosti, na koju je verovatno uticao odnos planete i zvezde.

Analizirajući zapažanja svemirskog teleskopa „Habl“ iz 2017. godine, tim naučnika zaključio je da na planeti GJ 1132 b ima znakova „sekundarne atmosfere“ koja je nastala na samoj egzoplaneti dugo nakon formiranja same planete, piše portal Spejs.

„To je izuzetno uzbudljivo jer verujemo da je atmosfera koju sada vidimo obnovljena, pa bi mogla biti sekundarna“, rekla je Raisa Estrela, naučnica NASA-e i koautorka studije.

Prema navodima portala, istraživači veruju da je planeta u nekom trenutku izgubila osnovnu atmosferu bogatu vodonikom i helijumom, a podaci koje je zabeležio „Habl“, međutim, sugerišu da je planeta GJ 1132 b obavijena u mešavinu vodonika, vodonik-cijanida, metana i izmaglice bogate aerosolom koja podseća na smog

Antarktik - Sputnik Srbija, 1920, 17.02.2021
Velika tajna ispod polarnog leda: Otkriven život na dubinama gde ga ne bi smelo biti /video/

Naučnici navodno sumnjaju da zvezda oko koje kruži planeta ima mogućnost da izuzetno zagreje GJ 1132 b, što potencijalno rezultira aktivnim vulkanima, pri čemu se gasovi oslobađaju iz rastopljenih stena planete i formiraju drugu atmosferu.

Tim se nada da će svemirski teleskop NASA-e Džejms Veb, koji tek treba da bude aktiviran, biti u mogućnosti da infracrvenom tehnikom istraži površinu planete.

„Ako postoje bazeni magme ili aktivni vulkani, ta područja će biti vruća. To će izazvati više emisija, pa će potencijalno videti stvarna geološka aktivnost - što je uzbudljivo!“, rekao je Mark Sven, naučnik NASA-e i lider istraživanja.