Nedoumica više nema i auto-put će od Beograda preko Rače, Bijeljine, Brčkog i Lončara ići na Tuzlu i spustiti se do Sarajeva. Potom će se preko Pala, Rogatice, Višegrada, spojiti sa auto-putom u Srbiji i preko Kotromana, Užica, Požege, sastaviti krug do Beograda.
Turska je prihvatila da povoljnim kreditima finansira ovaj veliki investicioni poduhvat, sa nekoliko desetina tunela, mostova na kome će glavni izvođači biti turske firme. Vrednost te ogromne investicije, prema preliminarnim procenama je više od dve milijarde evra.
Srce Balkana više ne koči politika
Pripremni radovi na izgradnji mosta na Savi u Sremskoj Rači počeli su krajem avgusta 2019, a kamen-temeljac za izgradnju auto-puta su početkom oktobra 2019. položili predsednici Srbije i Turske, Aleksandar Vučić i Redžep Tajip Erdogan i članovi Predsedništva BiH.
Deo auto-puta od Kuzmina do Sremske Rače trebalo bi da bude završen do kraja 2022. godine, a očekuje se da na proleće počnu i radovi od Rače do Bijeljine. Izgradnja mosta na Savi, u dužini od 1.320 metara, odvija se planiranom dinamikom. Na gradilištu je svakodnevno 350 radnika turske kompanije "Tašsjapi" koja je glavni izvođač radova, a izradila je i plansku i tehničku dokumentaciju, studiju opravdanosti sa idejnim projektom, kao i projekat za izvođenje.
Vrednost radova na strani Srbije iznosi 1,05 milijardi evra, od čega je oko 220 miliona evra vrednost izgradnje deonice Kuzmin - Sremska Rača, a oko 830 miliona evra deonice Požega - Kotroman.
Auto-put realna potreba, a ne politički projekat
Pisac i novinar Muharem Bazdulj kome je dobro poznato kako sada funkcioniše saobraćaj na relaciji Beograd-Sarajevo za Sputnjik kaže da je taj auto-put preka ljudska potreba, a ne politički projekat. Kako primećuje, na Balkanu, s obzirom na udaljenost od 300 kilometara, ne postoje dva bliža velika grada do kojih je veća muka doći.
„Ako autobusom putujete to je šest do sedam sati, a malo stariji ljudi će se setiti i voza „Olimpik ekspres“ koji je dolazio za četiri sata, a sada više ne saobraća. U tom smislu taj auto-put je zaista nešto što bi, nezavisno od političke orijentacije, od bilo čega sličnog, svima trebalo da bude u interesu. Potpuno je svejedno za koga glasate i koje ste nacionalnosti ako putujete od tačke A do tačke B,“ slikovit je Bazdulj.
Iako napominje da ne misli da je po sredi politički projekat, on smatra da bi dugoročno i u tom smislu auto-put mogao da ima svoj doprinos.
„Jedan od problema koji mi imamo je da se u prethodnih 20 i više godina ljudi mnogo manje susreću. Mnogo manje se uopšte poznaju. Imate masu ljudi u Sarajevu koji nikada nisu bili ni u Srbiji, ni u Beogradu. Imate , takođe, dosta ljudi i ovde koji dole nikada nisu bili i svima je jedina informacija ona medijski posredovana što je uvek podložnije manipulaciji nego lično iskustvo“, ističe naš sagovornik.
Složna braća
Gledajući izveštaje o poseti Džaferovića, Komšića i Dodika Turskoj, on je primetio da dugo nisu izgledali složnije. S jedne strane, auto-put, dakle, dobra saobraćajna povezanost, a sa druge strane vakcine koje će Turska donirati, odnosno zdravstvena zaštita. To je, dodaje Bazdulj, nešto zbog čega se ne gleda ko se kako zove jer je svima na korist.
Ili, kako je prilikom polaganja kamena-temeljca za izgradnju auto-puta ocenio predsednik Srbije, reč je o istorijskom događaju važnom za ceo region, jer je to početak povezivanja, otvaranja, spajanja jednog prostora.
Da smo ranije gradili puteve, a ne mržnju, izbegli bismo katastrofe i više nemamo pravo na takve greške, poručio je Vučić.
Velikim putevima ljudi dolaze
Slično je govorio i Erdogan napominjući da su ljudi sa tih teritorija u poslednjih 25 godina pretrpeli velike boli i patnje, plaćajući velike cehove. Otuda, kako je rekao, i obaveza da izgradimo budućnost tako što svoje različitosti nećemo videti kao faktor sukoba, već kao svoje bogatstvo. A jedini cilj Turske u svemu je, dodao je njen predsednik, uspostavljanje mira i prosperiteta na Balkanu.
Kada autoput bude završen, od Sarajeva do Beograda će se stizati za tri sata lagane vožnje, ali će od koristi biti i svima koji se sa severa preko Ljubljane zapute ka jugu, prema Nišu i dalje. Ova trasa će put od Ljubljane do Soluna skratiti za 200 kilometara, ali i biti razvojna šansa za sve koji žive i rade u njegovoj blizini.
Značaj izgradnje ove saobraćajnice možda je najbolje u samo jednoj rečenici svojevremeno oslikao Dodik: Moramo da pravimo auto-puteve, jer velikim putevima ljudi dolaze, a malim putevima - odlaze.