Tako su se visoko u kineskim planinama, na hiljadu kilometara dugom auto-putu prema Tibetu, pojavili dugi i duboki rascepi zbog klimatskih promena koje uzrokuje otapanje slojeva zemlje.
Osim što se na nekim mestima vide pukotine, na pojedinim deonicama asfalt se „gužva“, pa je put postao talasast, a sem saobraćajne infrastrukture, u opasnosti su i građevine poput zgrada i kuća.
Kineski naučnici već duže vreme proučavaju promene u tlu i upoređuju ih sa otopljavanjem permafrosta, odnosno stalno zamrznutog tla koji neki nazivaju i „večnim ledom“. Inženjeri se, kako je navedeno u izveštaju iz aprila prošle godine, sve češće suočavaju sa velikim izazovima prilikom gradnje i održavanja puta jer se odmrzavanje pogoršava.
Slični problemi očekuju se i u železničkom saobraćaju. Zgrade, putevi, železnice i cevovodi sagrađeni na tim područjima sve više su izloženi riziku, a čelične, betonske i asfaltne konstrukcije propadaju.
Zagreva se i crni asfalt
Kada se na putu pojavi rascep, ne može samo jednostavno da se popuni i tako ostavi jer jer će se tlo i dalje deformisati, prenosi „Večernji list“.
Gaj Dore sa kanadskog univerziteta, koji već duže vreme proučava efekte otapanja „večnog leda“ na izgrađenu infrastrukturu, navodi da klimatske promene jesu glavni, ali nisu jedini uzrok problema.
Tamni asfalt koji se koristi pri gradnji puteva upija sunčevu toplotu što dodatno ubrzava odmrzavanje, objašnjava Dore.
Pročitajte još: