Hipik sa šajkačom na glavi: Seljak u karikaturi „Ježa“ nacrtan svuda sa prepoznatljivim znakom

© Foto : Etnografski muzej„Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935-1990. godine“
„Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935-1990. godine“ - Sputnik Srbija, 1920, 16.02.2021
Pratite nas
Izložba „Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935-1990. godine“ , nedavno otvorena u Etnografskom muzeju, na duhovit način ukazuje na mnoge promene koje je seljak tokom godina, kao i društvo, pretrpeo. U vreme hipi pokreta i on je go ali ima šajkaču na glavi. Menjao je jezik, kulturu, stil života, ali nikad svoj prepoznatljiv znak.

Seljak iz „Ježa“ - čovek uz kog je cela zemlja bila nasmejana

„Bilo je izuzetno zabavno, smešno, istraživati seljaka iz ’Ježa’ i postavljati ovu izložbu. On je čovek uz kojeg je cela Jugoslavija bila nasmejana“, kaže za Sputnjik kustos Etnografskog muzeja i autor izložbe dr Tatjana Mikulić.

Izložba je ujedno i omaž „Ošišanom ježu“ koji je od svog prvog broja objavljenog 1935. godine bio i ostao najznačajniji satirični list na ovim prostorima i koji je zajedno s njemu srodnim zagrebačkim „Kerempuhom“, ljubljanskom „Pavlihom“ i sarajevskim „Čičkom“, kreirao i diktirao „puls“ zabavne štampe.

© Foto : Etnografski muzej„Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935-1990. godine“
Hipik sa šajkačom na glavi: Seljak u karikaturi „Ježa“ nacrtan svuda sa prepoznatljivim znakom   - Sputnik Srbija, 1920, 16.02.2021
„Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935-1990. godine“

Likovi seljaka razlikuju se od perioda do perioda, zbog čega je izložba podeljena u četiri celine.

Seljak koji se u predratnom period smeje svom teškom životu, u posleratnom periodu postaje učesnik socijalne obnove i izgradnje zemlje. Treću celinu seljakovog života u karikaturi „Ježa“ čini „zlatno doba“ kada dominiraju vedrije teme iz svakodnevice, opsesija sudnicama i kafana, reakcije na modernizaciju jugoslovenskog društva da bi se u poslednjoj deceniji kroz njegov lik reflektovala politička i ekonomska kriza.

„Svaki period je drugačiji, pa se samim tim i seljak menja. Na primer, u periodu posle Drugog svetskog rata on se tako naivno susreće sa baukom modernizacije kada kupuje nove televizore, kuhinjske aparate, ali ne zna čemu služe, niti ima struje u kući da ih aktivira“, uz smeh kaže autorka izložbe.

© Sputnik / D. Simićdr Tatjana Mikulić, kustos Etnografskog muzeja i autor izložbe
Hipik sa šajkačom na glavi: Seljak u karikaturi „Ježa“ nacrtan svuda sa prepoznatljivim znakom   - Sputnik Srbija, 1920, 16.02.2021
dr Tatjana Mikulić, kustos Etnografskog muzeja i autor izložbe

Milojka, grožđe i seksualna revolucija

„Zlatno doba“ seljaka traje od 1950. do 1980. godine i govori o promenama u društvu, prodoru američke kulture. Iz duhovitih, satiričnih i zabavnih reakcijama našeg seljaka, vidi se kako se sa prodorom Zapada društvo menjalo.

„Seljak počinje da govori modernim jezikom. Sa Milojkom pleše tvist dok zapravo gazi grožđe u buretu. Kada se pojavio hipi pokret seljak je ceo go, ima samo šajkaču na glavi. Juri se sa seljankama a kada ga iz grada pitaju kako na selu prolazi seksualna revolucija, on odgovara ’dobro, dok ne oberemo kukuruze’“, navodi Tatjana Mikulić.

Kako se selo preselilo u karikaturu

„Odnos države prema selu takav je da je čitava priča o tom sloju stanovništva poslala karikatura. Tako je bilo i pre ’Ježa’“, smatra čuveni satiričar i dugogodišnji urednik časopisa „Jež“ Radivoje Bojičić.

Kako se menjao odnos države prema selu, tako se menjao i odnos seljaka prema državi. A „Ježev“ seljak uvek je pronalazio način da kroz šalu i smeh odgovori izazovima koje su mu društvo i vreme nametali.

„Zanimljivo je kako su na školama stavljali table na kojima je pisalo ’kafana’. Otuda lik seljaka više vremena provodi u kafani nego kod kuće, a srpska literatura bili su šljivovica i loza. Tamo gde su viski i druga pića – to su bili strani pisci“, objašnjava Mikulićeva.

© Foto : Etnografski muzejU periodu od 1935. do 1990. godine objavljeno je 2650 brojeva „Ježa“ s 1075 karikatura seljaka.
Hipik sa šajkačom na glavi: Seljak u karikaturi „Ježa“ nacrtan svuda sa prepoznatljivim znakom   - Sputnik Srbija, 1920, 16.02.2021
U periodu od 1935. do 1990. godine objavljeno je 2650 brojeva „Ježa“ s 1075 karikatura seljaka.

Politika Jugoslavije ucrtana u karikaturu

Institucijama koje su u tadašnjoj Jugoslaviji kontrolisale sve štampane sadržaje ni „Jež“ nije mogao da promakne.

„Poslednji list koji je bio zabranjen u onoj Jugoslaviji bio je 'Jež', a na naslovnoj strani nalazila se karikatura Bose Kićevac 'Osam braće jedne gaće' u kojoj gole seljake pokriva zastava sva u zakrpama. Taj je broj sud u Beogradu zabranio. Tako da su karikaturisti žurili u slobodu, a s druge strane osvrtali se i gledali da li neka opasnost po njih postoji“, svedoči Bojičić.

© Sputnik / D. SimićRadivoje Lale Bojičić, satiričar i urednik „Ježa“
Hipik sa šajkačom na glavi: Seljak u karikaturi „Ježa“ nacrtan svuda sa prepoznatljivim znakom   - Sputnik Srbija, 1920, 16.02.2021
Radivoje Lale Bojičić, satiričar i urednik „Ježa“

Prema njegovom mišljenju, naši karikaturisti uspeli su da progovore o važnim temama kroz prepoznatljiv ton pa je tako i politika Jugoslavije ucrtana u „Ježevu“ karikaturu.

„Predratni seljak zamenio je šubaru šajkačom, a u poslednjoj decenije seljak sa šajkačom odlazi sa Kosova. To je bilo teško političko pitanje koje se smelo crtati“, smatra Tatjana Mikulić.

Urednik „Ježa“ ističe da u staroj Jugoslaviji nije bilo poželjno da se ističe nacionalnost Srbin, a u „Ježu“ seljak je bio personifikacija Srbina upravo zahvaljujući šajkači.

„Na primeru karikatura koje tematizuju iseljavanje sa Kosova, predstavljeni su zapravo svi Srbi koji su oličeni u seljaku sa šajkačom i tu se ogleda lukavost naših umetnika“, naglašava Bojičić.

Naši najznačajniji umetnici imali su svog Seljaka

Ova izložba predstavlja izbor iz 1000 karikatura seljaka koji su izlazili u preko 2650 brojeva „Ježa“ kojima su se predstavljali naši najznačajniji umetnici, karikaturisti i humoristi.

„U ’Ježu’ je postojala jasna redakcijska politika. Poznato je da su na Olimpu ’Ježa’ sedeli bogovi, a mladi karikaturisti boravili su u hodniku, odnosno u predsoblju ’Ježa’. Pošto se bogovi dogovore, Žika Jovanović, sekretar redakcije i tehnički urednik donosio je mladim saradnicima teme. Kome bi zapao seljak, taj bi morao da ga nacrta“, seća se Bojičić.

Jedan od legendi ’Ježa’, Miloš Krnjetin imao je čitav opus o ’Strašnom Ostoji’ seljaku koji je kao pokondirena tikva. Alek Marijanov u pisanoj formi bavio se Seljakom. On je odlično poznavao tu psihologiju. Bilo je i drugih rubrika i u pisanoj formi i u karikaturi koji su se bavili isključivo temom Seljaka“, kaže Bojičić.

© Foto : Etnografski muzejSeljak u karikaturi Milorada Dobrića
Hipik sa šajkačom na glavi: Seljak u karikaturi „Ježa“ nacrtan svuda sa prepoznatljivim znakom   - Sputnik Srbija, 1920, 16.02.2021
Seljak u karikaturi Milorada Dobrića
Vratio se u karikaturu

Izložba „Seljak u karikaturi ’Ježa’ 1935-1990. godine“ u Etnografskom muzeju biće otvorena do maja, a planirana je poseta velikim jugoslovenskim centrima u kojima su izlazili satirični časopisi, poput Sarajeva, Zagreba, Ljubljane. Autori iz tih gradova takođe su bili saradnici „Ježa“ i njihovi radovi su prisutni na ovoj izložbi.

„Seljak je rođen u karikaturi, živeo je u karikaturi i vratio se u karikaturu“, zaključuje Radivoje Bojičić.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala