Procenu o azijsko-pacifičkom regionu kao najaktivnijem tržištu za borbene avione izneo je ugledni časopis „Aviation Week & Space Technology” na osnovu aktivnosti na Aero-Indija vazduhoplovnoj izložbi, održanoj u Bangaloru od 3. do 5. februara.
Prema toj proceni, azijsko-pacifičke zemlje će do 2030. kupiti 1.500 vojnih aviona, i to ne računajući Kinu. To je 37,5 odsto ukupne svetske proizvodnje u tom periodu.
Svaki četvrti među tim avionima biće lovac, pokazuje procena.
Kako se navodi, Indija će biti najveći kupac, sa 640 letelica. Slede dve Koreje (po 120 letelica), Japan i Vijetnam (po 100)...
Kako procenjuje taj magazin, 2030. godine, azijsko-pacifički region imaće 30,13 odsto svih svetskih borbenih aviona. Druga je Severna Amerika sa 26 odsto, treća Evropa sa 14,29 odsto.
„Trenutno je u azijsko-pacifičkom regionu na delu akumulacija oružja. To je jedna od ekonomski najdinamičnijih oblasti na svetu, fokus je na visokoj tehnologiji, budžeti nekih zemalja rastu, ali i troškovi odbrane“, kaže za „Sputnjik“ Vadim Lukaševič, nekadašnji dizajner aviona u „Suhoju“, sada nezavisni ekspert za avijaciju.
Kako dodaje, razlog za užurbano naoružavanje je Kina, gde ekonomska aktivnost ide ruku pod ruku sa vojnim napretkom.
„Kina zapravo sama sebe snabdeva vojnom opremom. To zabrinjava druge zemlje u regionu“, navodi Lukaševič.
Međutim, kako objašnjava, to nije jedini razlog za naoružavanje u ovom regionu.
„Postoji mnogo konflikata među zemljama regiona. Između Indije i Kine, Pakistana i Indije. Tu je i zamrznuti konflikt Severne i Južne Koreje. I Japan je zabrinut zbog vojnih aktivnosti Severne Koreje, čije rakete mogu da dođu do njihove teritorije. Japan i Kina imaju teritorijalne sporove oko pojedinih ostrva, kao i Japan i Južna Koreja. Ukratko, sve zemlje u regionu imaju svoje rivale, a sve zajedno vide Kinu kao rivala, iako aktivno trguju i sarađuju sa Pekingom. Kina, sa druge strane, dominira regionom u većini oblasti, pa tako i u oblasti bezbednosti“, kaže Lukaševič.
Prema njegovom mišljenju, vojna avijacija je veoma važna u jačanju armija, jer jačanje mornarice kroz izgradnju ratnh brodova zahteva mnogo više vremena, ali i novca.
Lukaševič kaže da će zemlje tog regiona birati vojne avione na osnovu nekoliko kriterijuma, kao što su odnos cene i kvaliteta, ali i uslovi plaćanja i isporuke. Takođe, misli da će se zemlje koje imaju bliske geopolitičke veze sa SAD, odlučiti za njihove borbene letelice.
Sa druge strane, Ruska Federacija je aktivni dobavljač aviona u zemlje tog regiona. Glavni ruski partneri su Kina, Indija i Vijetnam. Obećavajuća tržišta za ruske avione su Malezija, Bangladeš i drugi, a jedan od glavnih izvoznih aduta kad je azijsko-pacifički region u pitanju su čuveni avioni „Suhoj“.
Pročitajte još:
- Tajni sporazum japanske i američke vojske: Da li je potpisan i kakva je uloga Kine
- Objavljen plan za hladni rat Amerike i Kine
- „Uzburkava“ se Južno kinesko more: Da li je na pomolu oružani sukob SAD i Kine?