Kako je precizirano, u ovom avionu će komanda i visoki zvaničnici zemlje moći da organizuju rad i upravljaju trupama. Trenutno tu ulogu imaju avioni Il-80, koji su u vojnoj službi više od 15 godina.
Dizajniran za globalni sukob
Ruske vazdušno-kosmičke snage raspolažu sa četiri ovakva aviona koje je državna korporacija „Rosteh“ napravila za Ministarstvo odbrane zemlje na bazi Il-86. Taj vazdušni komandni punkt pripada drugoj generaciji takvih aviona.
Il-80 je napravljen za slučaj globalnog oružanog sukoba. Zamišljeno je da ove letelice uzleću kada nema kopnene infrastrukture ili kada je onesposobljena zbog, na primer, napada nuklearnim oružjem.
„To je kompleks jedinstven po svojim karakteristikama i obezbeđuje strateško upravljanje svim vrstama i rodovima Oružanih snaga“, rekao je zamenik generalnog direktora „Združene korporacije za izradu instrumenata“ Sergej Skokov.
Pojedinosti – pod velom tajne
Druga generacija aviona se odlikuje „žilavošću“, smanjenom potrošnjom energije i modifikovanim karakteristikama težine i veličine, tvrde njihovi tvorci.
Međutim, ne zna se koja je oprema instalirana na njima - to je državna tajna. Zna se samo da su avioni opremljeni svime što je neophodno za komunikaciju sa svim vrstama i rodovima Oružanih snaga, kao i upravljanja njima. Postoje i zasebne kabine za putnike visokog ranga.
Spolja se lako može prepoznati po „grbi“ koja se nalazi na prednjoj strani trupa iza kokpita.
U slučaju vojne uzbune i određenog ishoda događaja, najviši komandni sastav Oružanih snaga Ruske Federacije ukrcaće se u „avion sudnjeg dana“. Na dužnost će zajedno s njim stupiti borbena posada koju čine operativna grupa oficira Generalštaba i specijalisti tehničke grupe odgovorne za rad specijalne opreme letelice.
„Avion sudnjeg dana“ je opremljen najrazličitijim sredstvima zaštite od oružja za masovno uništenje i može da obavi svoju misiju čak i u slučaju uništenja kopnene navigacione opreme, kao i satelitske komunikacije.
Letelica je u stanju i da se snabde gorivom u vazduhu. Ovaj avion je prvi put poleteo davne 1985. godine, a od tada je prošao kroz brojne modernizacije. Međutim, svaka tehnika ima svoj resurs i zahteva zamenu novom – treća generacija jedinstvenog aviona se već priprema za puštanje u rad.
Postoji samo jedan pandan - američki
Specijalna tehnika ruskog „aviona sudnjeg dana“ je jedinstvena. Pandani postoje samo u Sjedinjenim Američkim Državama - oni su takođe napravljeni za slučaj nuklearnog rata. Američka verzija „aviona sudnjeg dana“ je Boing E-4B „Najtvoč“ koji je prvi let izveo 1973. godine. Danas američko ratno vazduhoplovstvo ima četiri letelice E-4B. Pored njih, za vazdušne komandne punktove pripremljeno je 16 aviona Boing E-6 „Merkjuri“, koji su proizvedeni 1989. godine.
U Rusiji su od 1987. godine napravljena četiri aviona Il-80. Prva modifikacija je ušla u Ministarstvo odbrane 1992. godine.