Kako ocenjuje IFIMES, Srbija je ključna za mir i stabilnost u regionu.
U analizi „Prevremeni izbori na Kosovu 2021: Šansa za novi početak?“, Institut se osvrnuo na situaciju u regionu navodeći da su zajednički ekonomski razvoj i uspostavljanje „mini Šengena“ prioriteti u regionalnoj saradnji, i da pojedinačno male zemlje ne mogu da privuku globalne investitore.
Zbog toga bi, navodi se, za odstranjivanje unutrašnjih graničnih i administrativnih barijera i carina, bilo efikasnije za zemlje zapadnog Balkana da imaju usaglašenu infrastrukturnu politiku i da zajednički rade na ekonomskoj obnovi regiona.
„Vučić uspešno rebrendira Srbiju, a Kosovo je u stalnom nazadovanju zahvaljujući neodgovornim političkim elitama, koje vršeći javne i odgovorne funkcije u prvi plan stavljaju svoje lične interese i bogaćenje, a ne interese Kosova“, zaključuje se u analizi.
Kao primer IFIMES navodi mišljenje analitičara da je Srbija dodatno ojačala svoju poziciju za vreme pandemije virusa kovid 19 uspešnim suprotstavljanjem pandemiji u martu 2020.godine, a sada još uspešnijom vakcinacijom stanovništva.
Sa druge strane, vakcinacija je potpuni fijasko vlade premijera privremenih kosovskih institucija Avdulaha Hotija, koji će se verovatno, navodi se, upisati kao „najnesposobniji premijer Kosova“, a broj žrtava zbog pandemije kovida 19 premašiće sva očekivanja.
Komentarišući predstojeće izbore na KiM, IFIMES navodi da su oni ponovno u znaku obračuna dela srpske opozicije i albanskih političkih stranaka sa Srpskom listom, koju predvodi Igor Simić, a podržava predsednik Srbije Vučić.
„U stvari, preko Srpske liste, koja je favorit izbora u srpskoj zajednici na Kosovu, pokušaće da se obračunaju sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem. Kako se približava završnica izborne kampanje rastu tenzije usmerene prema Srpskoj listi, u koju je uključeno i korišćenje nasilja“, piše IFIMES.
Kako se navodi, od izuzetne važnosti je da se okonča briselski dijalog Beograda i Prištine potpisivanjem pravno obavezujućeg sporazuma, ukinu granice u regionu i otklone barijere i tako započne intenzivna međusobna saradnja.
U Analizi se dalje navodi da su sve dosadašnje vlade na Kosovu, preuzimanjem vlasti najavljivale ubrzan razvoj sa obećanjem, da će izgrađivati snažne institucije, koje će biti faktor unutrašnje stabilnosti i mira i da će tako doprinositi stabilnosti i miru u regionu.
„Obećanja se nisu se ispunila, a građani Kosova su duboko razočarani vladajućim političkim strukturama, jer su jedini u regionu, koji nemaju bezvizni režim. Nigde na svetu, iz dosadašnje prakse, nije zabeleženo, da su političko-kriminale strukture izgradile snažne državne institucije, nego upravo suprotno“, piše u analizi.
Navodi se da kriminal na Kosovu svoje korene vuče još iz vlade u egzilu, a da su jezgro kriminala komandanti takozvane Oslobodilačke vojske Kosova i (para)obaveštajna služba (ShIK) u saradnji sa političkim strukturama.
Kada se sagleda nedavna prošlost mogu se primetiti snažne veze između sadašnjih političkih lidera i ogromnih suma novca, koje su sakupljane kroz različite fondove, piše IFIMES i dodaje da su brojne aktivnosti bile netransparentne i da se dovode u vezu sa enormnim bogaćenjem pojedinih aktuelnih i bivših političkih čelnika i članova njihovih porodica.
„Kriminal i korupcija su nastavljeni i posle međunarodne intervencije i rata na Kosovu 1999. godine. Nepotizam je prisutan u svim segmentima društva, a odvija se pod neposrednom kontrolom i usmjeravanjem iz vrhova političkih stranaka“, navodi IFIMES u analizi.
Istovremeno, navodi se, analitičari upozoravaju na sinhronizovanu kampanju i povećane napade političko-kriminalnih struktura na Kosovu i „pokušaje diskreditacije usmerene protiv Pokreta Samoopredeljenje i njegovog predsednika Aljbina Kurtija“.
Zaključuje se „da bi pobeda Samoopredeljenje stabilizovala političku situaciju kada bi Pokret sam formirao novu vladu“, kao i da je potrebno da Samoopredeljenje pokaže politički senzibilitet prema manjinama, posebno srpskoj zajednici, prenosi B 92.