Nemi krici užasa i smrti pretvoreni u pesmu i zvuk

© Foto : Promo/MCFDara iz Jasenovca
Dara iz Jasenovca - Sputnik Srbija
Pratite nas
Autorka muzike za film „Dara iz Jasenovca“ kompozitorka Aleksandra Kovač otkriva za Sputnjik kako je neme krike žrtava jasenovačkog logora pretvorila u pesme.

Jasenovac prirodno budi osećanje besa i nepravde

„Godinu dana živela sam u ovom projektu, išla na snimanje, iznova iščitavala scenario, gledala scene, trudila se da razumem i prihvatim to što se u Jasenovcu dogodilo. Način na koji su Srbi, Jevreji, Romi... u Jasenovcu skončali prirodno budi bes, osećaj nepravde. Svu tu emociju trudila sam se da pretvorim u muziku jer je muzika način na koji umem da se izrazim“, kaže za Spunjik kompozitorka i kantautorka Aleksandra Kovač.

Nemi krik“, „Aretina uspavanka“ i „Žuta zvezda“ samo su neke od numera iz filma „Dara iz Jasenovca“ koje su komponovali Aleksandra Kovač i Roman Goršek. Muzika je odnedavno dostupna za slušanje, a njen kvalitet potvrđuje i nominacija za prestižnu nagradu „Zlatni globus“.

Aleksandra Kovač već godinama sarađuje sa rediteljem Predragom Gagom Anotinijevićem na televizijskim serijama poput „Ubice mog oca“, „Državni službenik“, filmu „Zaspanka za vojnike“. Ona kaže da je kruna njihove dosadašnje saradnje rad na filmu „Dara iz Jasenovca“.

„Veoma je velika odgovornost raditi na filmu koji se bavi istinitim događajima, koji pre svega treba da oda počast žrtvama jednog od najsurovijih logora smrt, a to je nesumnjivo bio Jasenovac za vreme Drugog svetskog rata“, navodi kompozitorka.

Užas pretvoren u muziku

Koliko je teško ovakvu tematiku poput jasenovačkog užasa pretvoriti na muziku?

-Teško je zato što zahteva stapanje i sa scenama iz filma i sa istorijom. Muziku smo komponovali sa ogromnom odgovornošću prema istoriji, prema filmu i trudili se da emotivno i jasno komuniciramo sa različitom publikom. Nadam se da smo uspeli da iskažemo strahote koje su žrtve Jasenovca doživele.

Kako ste se izborili sa sobom, odvojili svoj subjektivni doživljaj ove potresne priče i počeli da radite na njoj?

-Vi ste toliko unutar priče, toliko ste spojeni sa sudbinom svih likova u filmu i toliko ste emocionalno angažovani da razdvajanje ne pomaže. Godinu dana živela sam ovaj film, proživljavala sudbine žrtava. Znam da sam svaku notu pisala u stanju koje nije racionalno i moram da priznam da kada smo Roman i ja sve završili, kada smo imali pred sobom film sa muzikom, zapitali smo se kada smo se ovo uradili i kako se odigrao ovaj proces.

© Foto : Miša ObradovićAleksandra Kovač
Nemi krici užasa i smrti pretvoreni u pesmu i zvuk - Sputnik Srbija
Aleksandra Kovač

Vaše kompozicije izveo je Budapest Skoring orkestar i hor, jedan od najboljih orkestara filmske muzike. Kakva je bila saradnja sa njima?

-Kad stvarate muziku i kada je ona mastilo na papiru, vi je čujete u glavi ali to je jedan doživljaj. Kada to odsviraju vrhunski muzičari i otpevaju vrhunski pevači, sve se to spoji u nešto drugo, neverovatno, u poseban talas muzikalnosti. Sve finese u izrazu, tehnika koju oni neguju pri sviranju ostavljaju bez daha. Mi smo snimali onlajn zbog pandemije i snimanje je izgledalo tako što sam sedela za kompjuterom sa slušalicama, imala sam direktan striming iz Budimpešte i kontakt sa dirigentom, celim orkestrom, toncima i producentom snimanja. I to je bez ijednog problema prošlo fantastično.

Nominacija za nagradu „Zlatni globus“

Da vaše kompozicije zavređuju posebnu pažnju pokazuje i nominacija muzike iz filma „Dara iz Jasenovca“ za prestižnu nagradu „Zlatni globus“. Kako doživljavate ovo priznanje?

-Veoma sam uzbuđena i drago mi je što će srpski film i srpska muzika predstaviti našu zemlju u najboljem svetlu. Prilika da svet čuje muziku i pogleda film - a govorimo o važnim svetskim nagradama - već je fantastična stvar. Nadam se da će ih svet prepoznati, a ako ništa od toga ne bude, meni je naravno najbitnije da publika iz Srbije i celog sveta doživi film i njegovu muziku.

Tokom rada na „Dari“, bili ste u društvu stručnih saradnika, istoričara. Kako ste se osećali dok ste otkrivali istorijske činjenice koje možda niste mogli ni da zamislite?

-Velika je prednost u ukupnom radu na filmu bila što je istorijski savetnik i izvršni producent bio Majkl Berenbaum, jedan od najvećih stručnjaka za holokaust u svetu. On nam je izneo neverovatne podatke, istorijske činjenice o Jasenovcu koje je teško razumeti i prihvatiti. Bilo je dragoceno iskustvo da razgovaramo sa profesorom Barenbaumom, da odlazim na snimanje, čitam scenario, gledam scene iznova i iznova, da budem u potpunosti tu i pokušam da doživim ono što su oni doživeli.

© Foto : Aleksandar LeticDara iz Jasenovca
Nemi krici užasa i smrti pretvoreni u pesmu i zvuk - Sputnik Srbija
Dara iz Jasenovca
Filmična, majstorski ispričana priča

Koje su vas scene posebno dirnule?

-Ne mogu da otkrivam, ali mogu da kažem da su to izuzetno dramatične, izuzetno emotivne scene. Zanimljivo je da ljudi, kada čuju muziku iz filma koja je veoma emotivna i snažna, misle da je film potresan i težak za gledanje. Međutim, reditelj Gaga Antonijević napravio je film koji do samog kraja ne želite da prestanete da gledate. „Dara iz Jasenovca“ ne odbija publiku, naprotiv. To je priča ispričana filmično, sa svim elementima koje majstor svog zanata na filmu može da iskoristi.

Stvarate i primenjenu i autorsku muziku. Od vas možemo da čujemo i lep soul, džez pa i dobar narodnjak. Kakvu poziciju u vašem stvaralaštvu zauzima rad na muzici iz filma „Dara iz Jasenovca“?

-Ovo je kruna moje dosadašnje karijere i najkompleksnije delo koje sam do sada uradila. Tokom rada došla sam u poziciju da posumnjam u sebe, da se zapitam da li mogu emotivno da odgovorim izazovu i da sve što vidim prenesem putem muzike. Međutim, izazovi me motivišu i trudim se da sa svakim novim projektom budem bolja. Ovo je bilo godinu dana najdivnijeg iskustva, predavanja nečemu što je vrhunski film i vrhunski kvalitet.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala